این جاده نظامی نیست! فقط زیبااست

1
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جاده نظامی قائمشهر یکی از دیدنی های کمتر شناخته شده شمال ایران است. برای تعطیلات پیش رو، دیدن آن را فراموش نکنید.
جاده نظامی قائم شهر

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که مسافرت را فقط در شمال رفتن می‌دانند؟ آیا شمال را فقط در متل قو، بابلسر، رامسر و رشت خلاصه می‌کنید؟ آیا در پی جاهای دیدنی و کمتر شناخته شده در شمال کشور هستید؟ با دلتامگ همراه باشید. می‌خواهیم به قائمشهر برویم و کمی در”جاده نظامی” اعجاب انگیز و پارک ساحلی رودخانه تِلار آن تفریح کنیم. اگر به جاده‌های تفریحی علاقه دارید، درباره جاده چالوس هم بخوانید.

جاده نظامی قائمشهر

قائمشهر و جاده نظامی آن کجااست؟

قائمشهر در استان مازندران قرار دارد. در واقع اگر از جاده فیروزکوه خودتان را به مازندران برسانید، یک راست به قائمشهر می‌رسید. این شهر پیش از انقلاب، شاهی نام داشت و پیش از اینکه شاهی نامیده شود، اسمش علی‌آباد بود. قائمشهر از شهرهای پرجمعیت مازندران است که دیدنی‌های آن چندان به گردشگران معرفی نشده است. قائمشهر حدود یک ساعت از ساحل خزر دور است.

جاده نظامی قائمشهر
بخشی از شاخه‌های فرعی رودخانه تلار که از جنگل می‌گذرد

با این حال دو رودخانه بزرگ در دوسوی شهر دارد که آن را به مکانی جذاب برای تفریح و سیر و سیاحت تبدیل کرده است. رودخانه تجن از یک سو و تلار از سوی دیگر، شهر را در بر گرفته‌اند. کنار رودخانه تلار، پارک ساحلی جذابی وجود دارد. می‌توانید کل روز را در آنجا خوش بگذرانید. از همین مسیر، جاده منحصر به فردی شروع می‌شود که به “جاده نظامی” شهرت دارد. این جاده که چندان هم طولانی نیست، یکی از زیباترین جاده‌هایی است که در زندگی می‌توانید ببینید.

جاده نظامی قائمشهر

دانشگاه آزاد واحد قائمشهر هم در این جاده و جایی بین جنگل‌های آن قرار دارد. پیشنهاد ما به شما، تفریح در این جاده و نوازش چشمان‌تان با دیدن زیبایی‌های آن است. جویبار، فقط بیست دقیقه با این محدوده فاصله دارد. بهتر است به این شهر کوچک بروید و از جمعه بازار هیجان انگیزش دیدن کنید.

جاده نظامی قائمشهر

نکات مهم در بازدید از جاده نظامی قائمشهر

جاده نظامی جاده‌ای فرعی در غرب قائمشهر است. یعنی یک سوی آن به بابل می‌رسد. این جاده به موازات رودخانه تلار کشیده شده است و بخشی از پارک ساحلی تلار به شمار می‌رود. یکی از دلایلی که این جاده زیبا را به نام “نظامی” نامیده‌اند، این است که در ابتدای ساخت جاده، روی تپه‌های مرتفع آن فرستنده‌های مخابراتی و تلویزیونی نصب بود و برای حفاظت از آنها تدابر شدید امنیتی برقرار کرده بودند. از این رو جاده را نظامی نامیدند.

مطلب پیشنهادی:  روستای ماخونیک، روستای لی لی پوت های ایران + ویدیو

جاده نظامی قائمشهر

در این جاده یک برکه بسیار زیبا و افسونگر وجود دارد که بازدید از آن و گرفتن سلفی‌های هیجان انگیز، پیشنهاد ما به شمااست. در منطقه جنگلی جاده نظامی، درختان آزاد، ممرز، توسکا، بلوط، اوجا، ملچ، عرعر، انجير، وليک و شمشاد وجود دارد. به تنوع پوشش گیاهی دقت کنید. کلی درخت انار ترش جنگلی را می‌بینید که انارهایی کوچک به اندازه یک گردو دارند. می‌توانید چند عدد از آنها بچینید و بگذارید خشک شود و یادگاری نگه دارید. خانم‌های باسلیقه از آنها گردن آویزِ درست می‌کنند. کمی ذوق به خرج دهید، شما هم از پس آن بر می‌آیید.

جاده نظامی قائمشهر
دریاچه جاده نظامی قائمشهر

جذاب‌ترین بخش جاده نظامی و پارک ساحلی تلار، بوته‌های تمشک آن است. این بوته‌ها به صورت خودرو در کنار جاده می‌رویند. می‌توانید توقف کنید و تمشک تازه بچینید و نوش جان کنید. بوته تمشک، خار دارد. مراقب دست و پای‌تان باشید. لکه تمشک هم از روی لباس‌های روشن پاک نمی‌شود. دقت کنید. مراقب گیاه گزنه باشید. معمولا همه جا روییده‌اند. اگر فرزندان‌تان شلوارک دارند، بیشتر دقت کنید تا پوست‌شان به این گیاه نخورد.

جاده نظامی قائمشهر

در شهر گشت بزنید

قائمشهر یکی از شهرهای صنعتی تا همین چند دهه قبل بود. سه کارخانه نساجی، یک کارخانه گونی بافی و یک کارخانه کنسروسازی داشت و تقریبا همه اهالی شهر، در یکی از این کارخانه‌ها شاغل بودند. امروزه همه این کارخانه‌ها تعطیل شده، اما ساختمان‌های آنها باقی مانده است. مجسمه معروف “مادر ریسنده” را هم می‌توانید جلوی یکی از کارخانه‌های نساجی که امروزه تقریبا از بین رفته، ببینید. بازدید از این مجموعه‌ها احتمالا دید وسیع‌تری درباره شهر و دیدنی‌هایش به شما می‌دهد. همچنین خودتان را  از دیدن روستاهای اطراف قائمشهر محروم نکنید. این روستاها کوهستانی هستند. یعنی روی تپه‌های جنگلی البرز قرار دارند و دیدن جنگل، شالیزار و برکه‌های طبیعی آنها، هیجان انگیز است. قائمشهر هتل و مراکز اقامتی مناسبی دارد. برای محل اقامت نگران نباشید.

یک نظر

  1. ناشناس

    31 شهریور 1402 در 1:21 ب.ظ

    خیلی هم عالی ما که رفتیم شما هم برید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

روی دستان خدا راه بروید!

طی چند سال اخیر پل‌های منحصر به فردی در سراسر دنیا ساخته شده‌اند که باعث هیجان بیشتر برای …