قوانین ملاقات فرزند

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دادخواست الزام به ملاقات فرزند مشترک مانند سایر دعاوی حقوقی، توسط خواهان به طرفیت خوانده و با موضوع ملاقات طفل مطرح می‌شود.
ملاقات فرزند

ملاقات فرزند مشترک حق طبیعی، اخلاقی و قانونی والدین است و نمی‎توان هیچ یک از والدین را از این حق بدون دلیل قانونی محروم کرد. بنابراین، در صورتیکه هر یک از والدین ادعا کند که دیگری شرایط دیدار با فرزند را ندارد، باید این ادعا را در دادگاه صالح اثبات کند. در مجله دلتا به بررسی قوانین و مقررات مربوط به ملاقات فرزند پرداخته شده است.

ملاقات فرزند بعد از طلاق

مدت زمان ملاقات بعد از طلاق، محدودیت ندارد، مگر اینکه طفل بعد از سن رشد (۱۸ سال تمام)، تمایلی به ملاقات نداشته باشد. با ارائه لایحه و نوشتن دلیل و مستندات می‎توان از دادگاه تقاضای افزایش زمان ملاقات طفل را مطرح کرد. همچنین چنانچه قبل از طلاق، فرزند نزد هر یک از والدین بوده و از ملاقات طرف دیگر جلوگیری شود، طرف مقابل می‎تواند از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ارجاع دعوی به دادگاه خانواده تقاضای خود را مطرح کند.

حق ملاقات فرزند

امتناع از تحویل فرزند

دادخواست الزام به ملاقات فرزند مشترک مانند سایر دعاوی حقوقی، توسط خواهان به طرفیت خوانده و با موضوع ملاقات طفل مطرح می‎شود. دادگاه نسبت به موضوع رسیدگی کرده و در صورت احراز صلاحیت و همچنین مصالح کـودک رای مقـتضی را صادر می‎کند. هیچ یک از والدین حق ممانعت از ملاقات فرزند مشترک برای طرف مقابل را ندارند، حتی مشکلات اخلاقی پدر یا مادر هم باعث نمی‎شود از ملاقات او با فرزندش جلوگیری شود. در صورت ممانعت از تحویل فرزند و عدم توجه به دستور مقام قضایی با او برخورد قانونی خواهد شد.

سلب حق ملاقات طفل

در مواردی ممکن است حق ملاقات از پدر یا مادر سلب شود. در این شرایط باید مشخص کرد که در صورت تحویل فرزند به طرف مقابل چه خطرات و مشکلات و یا شرایط ناگواری احتمال دارد طفل را تهدید کند. در زیر بخشی از مواردی که موجب سلب حق ملاقات می‌شود ذکر شده است.
۱. بیماری حاد و مُسری
۲. خطرات جانی
۳. سایر مواردی‎ که طبق نظریه پزشکی قانونی به عبارتی موجب ترس و تحولات روحی، روانی، اخلاقی و… است.

گاهی به محض جدائی موقت یا دائم، یکی از زوج‌ها به شهر یا کشور دیگری می‎رود و حق ملاقات را برای طرف دیگر با بُعد مسافت و هزینه مواجه می سازد. این گونه افراد به دستور و بررسی قاضی پرونده، نقطه ملاقات را بر حسب مسافت تعیین می‎کنند که برای طرف‌ها امکان ملاقات باشد.

شرایط ملاقات فرزند

تعیین مکان ملاقات فرزند

تعیین مکان ملاقات می‌تواند توافقی باشد و در صورت عدم توافق به تشخیص دادگاه است. برخی دادگاه‎ها نیز برای حل این مشکل، کلانتری را محل ملاقات قرار می‎دهند، در حالیکه این اقدام به طفل آسیب روحی و روانی جدی وارد می‎کند و ترس و اضطراب ناشی از این ملاقات‎ها آرامش روحی او را در معرض خطرات جدی قرار می‎دهد. در قانون حمایت خانواده قانونگذار به لزوم ایجاد امکانات مناسب برای ملاقات فرزندان طلاق با والدینشان تاکید می‌کند.

مدارک لازم برای دادخواست ملاقات فرزند

۱. کارت ملی
۲. شناسنامه
۳. سند ازدواج یا طلاق‌نامه

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط بخشیدن مهریه برای حضانت فرزند “بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند” را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۵۸ ق٫ظ

    مطلب خوب بود

    پاسخ

  2. وکیلی

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۳۲ ب٫ظ

    سلام دوستان
    به امید خدا که زندگیاتون عالی باشه ولی اگه مشکلی توی زندگی داشتید به نطرم حتما به سایت زیر سر بزنید خیلی عالیه
    https://dadsun.ir/lawyers/وکیل-طلاق

    پاسخ

  3. وکیل زاده

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۱۸ ب٫ظ

    به محض ارسال درخواست خود از طریق سامانه دادسان، رزومه ی وکلای طلاق متخصص و با تجریه را بگیرید. در واقع ما در دادسان این امکان را فراهم میکنیم که شما رزومه، شرح سوابق و همچنین نتیجه ی نظرسنجی سایر کاربران در مورد وکلای طلاق را بررسی کرده و در نهایت با توجه به مشکل حقوقی و بودجه ی مورد نظرتان بهترین خدمات را از بهترین وکیل متخصص طلاق در کمترین زمان دریافت کنید.
    https://dadsun.ir/lawyers/%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82

    پاسخ

  4. رفیعی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

    بسیار عالی ممنونم

    پاسخ

  5. هوشمند

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۲۱ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود تشکر

    پاسخ

  6. بهلولی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۰ ق٫ظ

    بسیار خوب بود

    پاسخ

  7. آژن

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۰ ق٫ظ

    امید است برا هیچ خانواده ای اتفاق طلاق نیفتد

    پاسخ

  8. یوسفی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۰ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  9. رحمتی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۵۴ ب٫ظ

    بسیار مطالب خوبی بود،باتشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …