رکود ۴ ساله در انتظار بازار مسکن

۱۵
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در تیرماه امسال  دیدیم که معاملات منطقه یک از برخی  مناطق جنوبی تهران نیز کمتر بود. این موضوع نشان دهنده این است که تقاضای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کاهش یافته و خرید و فروش‌هایی که صورت می‌گیرد از طرف متقاضیان مصرفی است.
رکود 4 ساله

یک کارشناس بخش مسکن می گوید: نشانه ‌های بازار مسکن با توجه به  دوره های گذشته ، نشان‌دهنده ورود به دوره رکود ۴ ساله است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا، مهدی روانشادنیا گفت : بازار مسکن از نفس  افتاده  و دلیلش هم کاهش توان خرید مردم است و با قیمت‌های کنونی امکان تامین مسکن برای متقاضیان مصرفی وجود ندارد.

وی افزود: البته بعد از این‌که بازار به ثبات قیمت می‌رسد طبیعی است که تا چند ماه تلاطم‌هایی را در برخی مناطق  شاهد باشیم  و در تابستان امسال این موضوع  خود را نشان می‌دهد. ممکن  است قیمت‌ها در بعضی مناطق افزایش بیشتری داشته باشد، در مناطقی ثابت بماند یا کاهش یابد.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه معاملات مسکن در منطقه یک تهران گفت: سال گذشته معاملات و به تبع آن  قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران افزایش یافت اما در تیرماه امسال  دیدیم که معاملات منطقه یک از برخی  مناطق جنوبی تهران نیز کمتر بود. این موضوع نشان دهنده این است که تقاضای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کاهش یافته و خرید و فروش‌هایی که صورت می‌گیرد از طرف متقاضیان مصرفی است.

کارشناس اقتصاد مسکن افزود: از طرف دیگر تعداد معاملات شهر تهران به  زیر ۵۰۰۰ مورد رسیده که یک رکورد بی‌سابقه  در ۶ سال گذشته بوده است. در شرایط  کنونی ، بازار مسکن تا پایان تابستان به تعادل قیمت در مناطق مختلف می‌رسد. اگرچه احتمال کاهش محسوس قیمت‌ها در دراز مدت وجود دارد اما ،افزایش قیمت، بسیار بعید است.

رکود 4 ساله

مهدی روانشادنیا اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن در سطح کنونی باقی بماند مگر این ‌که  اتفاق خاصی در شرایط کلان اقتصاد روی دهد. اما نشانه ‌های بازار مسکن با توجه به دوره های پیشین  رونق و  رکود، نشان‌دهنده ورود به یک دوره رکود ۴ ساله و حتی تا ۵ سال است و بعد از مدتی تعداد معاملات، اندکی بالا می‌رود.

وی درباره نقش دولت در زمان رکود مسکن گفت: متاسفانه اتفاق بدی که می‌افتد این است که همزمان با وارد شدن بازار به رکود، سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن دچار وقفه می‌شود. این مساله به تشدید قیمت‌ها در رونق بعدی می‌انجامد. کاری که دولت در شرایط تحریم‌های کنونی می‌تواند انجام بدهد این است که صنعت ساختمان را با توجه به بومی و پیشتاز بودن آن به حرکت درآورد. اقدامات دولت می‌تواند ارایه تسهیلات ارزان قیمت به حوزه ساخت، تسهیل قوانین یا حتی در اختیار گذاشتن زمین‌های دولتی برای عرضه مسکن باشد.

به گفته روانشادنیا، بخش خصوصی تا پایان سال سرمایه‌اش را از بازار مسکن خارج می‌کند و در نتیجه در سال ۹۹ احتمالا شاهد کاهش تعداد پروانه‌های صادره و رکود بیشتر در ساخت  و عرضه مسکن خواهیم بود.

 بر اساس اعلام بانک مرکزی قیمت مسکن در شهر تهران در تیرماه ۹۸ به میانگین ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که در مقایسه با ماه پیش از آن ، فقط ۰.۴ درصد و ماه مشابه سال گذشته ۹۱ درصد افزایش یافت. معاملات نیز ۴۸۰۰ مورد بود که کاهش ۶۵ درصدی را نسبت به تیرماه سال گذشته نشان می‌دهد. این میزان افت فشار ماهانه قیمت از مردادماه ۹۴ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

۱۵ دیدگاه

  1. رضا اسعدی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۰۱ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  2. رفیعی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

    به امید رونق دوباره بازار

    پاسخ

  3. پویا

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۱ ق٫ظ

    سلام
    بازار مسکن اواخر سال رونق میگیرد.
    قیمت ها هنوز هم بالاس.

    پاسخ

  4. آژن

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۲ ق٫ظ

    بله درسته

    پاسخ

  5. امیر زندمنش

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۱ ب٫ظ

    خدا به خیر کنه

    پاسخ

  6. هوشمند

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۱۲ ب٫ظ

    خوب بود ممنون

    پاسخ

  7. حسینی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۵ ب٫ظ

    هراتفاقی میخواد بیوفته مهم نیست. فقط تکلیف بازار روشن بشه و تنها راهشم کاهش قیمت و ثبات قیمت هست. اینکه هرروز قیمتها عوض میشه و بی ثبات هست باعث رکود میشه

    پاسخ

  8. فرهاد کرمی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

  9. انصاری

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۱ ق٫ظ

    مفید بود
    تشکر

    پاسخ

  10. علي حنيفه پور

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

    امیدوارم با این رکود کاهش قیمتها محسوس تر و ادامه دار باشه

    پاسخ

  11. مهدی فراهانی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

    آمار ناراحت کننده ای بود

    پاسخ

  12. آقازاده

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۶ ق٫ظ

    ان شاالله بهتر بشه

    پاسخ

  13. بیگدلی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۹ ق٫ظ

    بله…

    پاسخ

  14. روزبهاني

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۵ ق٫ظ

    قیمت ها روبه پاین باشد مشتریها خرید می کنند

    پاسخ

  15. رحیمی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…