معاملات مسکن در تهران نصف شد!

۹
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در تیرماه ۹۸ رشد اجاره‎بهای شهر تهران در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته برابر با ۲۴.۸ درصد اما رشد شاخص قیمت مصرف کننده شهری در این مدت حدود ۴۷ درصد بوده است
معاملات مسکن در تهران

معاملات مسکن در تهران نصف شد.اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: از ابتدای سال ۹۸ تا پایان تیرماه میزان معاملات مسکن در تهران ۵۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبرآنلاین،در گزارش اتاق بازرگانی تهران آمده است، از ابتدای سال ۹۸ تاکنون  در مجموع ۲۶ هزار و ۳۲۷ واحد مسکونی در شهر تهران با میانگین قیمت هر متر مربع ۱۲میلیون و ۶۰۰ هزارتومان معامله شده که در مقایسه با چهارماهه نخست سال ۹۷ تعداد معاملات مسکن ۵۰ درصد کاهش یافته و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده حدود دو برابر شده است.

در این گزارش تاکید شده است: تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران که در اردیبهشت ماه امسال پس از کاهش شدید در فروردین ماه افزایش یافته بود، از خرداد ماه دوباره روند روبه کاهش در پیش گرفته است. به طوری که در خردادماه با حدود ۵۱ درصد کاهش در مقایسه با ماه اردیبهشت و در تیرماه با حدود ۲۰ درصد کاهش درمقایسه با ماه خرداد روبه‎رو شده است.این روند کاهش در خرداد و تیرماه سال ۹۷ نیز مشاهده می‌شود اما میزان کاهش آن به مراتب کمتر است.

بر این اساس قیمت هرمترمربع واحد مسکونی شهر تهران در چهارماهه نخست سال ۹۸ با شیب بیشتری نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ افزایش یافته است. کاهش عرضه مسکن به همراه کاهش تقاضا به دلیل پایین آمدن توان خرید، منجر به افزایش قابل توجه متوسط قیمت واحدهای مسکونی معامله شده در مدت زمان یاد شده درسال ۹۸ شده است.

معاملات مسکن در تهران

قیمت مسکن در تهران

بررسی ها نشان می‎دهد طی چهارماهه نخست سال ۹۸، حدود ۴۰.۵ درصد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران مربوط به واحدهای مسکونی با عمر کمتر از ۵ سال و حدود ۱۸ درصد مربوط به واحدهای مسکونی ۶ تا ۱۰ سال بوده است.

بررسی جزییات معاملات نشان می‎دهد که در تیرماه ، حدود ۱۵ درصد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به واحدهای مسکونی ۵۰ تا ۶۰ مترمربع و بیشترین سهم (۱۴.۶ درصد) معاملات انجام شده مربوط به واحدهای مسکونی با ارزش ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بوده است.

یکی از تغییرات قابل توجه درباره معاملات تیرماه ۹۸ ،افزایش سهم تعداد معاملات با ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان در هر واحد مسکونی از ۶.۲ درصد در تیرماه ۹۷ به حدود ۱۷ درصد در تیرماه ۹۸ است که همین رقم برای فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال به ترتیب حدود ۱۱ ، ۱۶.۲ و ۱۷.۶ درصد برآورد شده و نشان دهنده افزایش سهم اینگونه معاملات از ابتدای سال ۹۸ است.

قیمت مسکن و اجاره بها

در این گزارش تاکید شده است در چهارماهه نخست سال ۹۷ نرخ رشد اجاره بها در شهر تهران در فروردین و اردیبهشت از شاخص قیمت مصرف کننده پایین‌تر بود اما از خرداد ماه با افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده روند آن از نرخ رشد اجاره بها بیشتر شده است.

2 3  معاملات مسکن در تهران نصف شد!

در چهارماهه نخست سال۹۸، شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی شهری با اختلاف زیاد بالاتر از نرخ رشد اجاره‎بهای شهر تهران بوده است.

بر این اساس در تیرماه ۹۸ رشد اجاره‎بهای شهر تهران در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته برابر با ۲۴.۸ درصد اما رشد شاخص قیمت مصرف کننده شهری در این مدت حدود ۴۷ درصد بوده است

۹ دیدگاه

  1. بهرامی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۴ ب٫ظ

    قیمت مسکن(سرپناه) درایران به انواع پارامترها ازجمله قیمت ارز بستگی دارد! با رکود چندساله ای که وجود داشت افزایش قیمت دلار بهانه یا شاید بایدی بود برای جهش غیرقابل تصور قیمت مسکن!

    پاسخ

  2. رضا اسعدی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۰۲ ب٫ظ

    قابل پیشب ینی بود

    پاسخ

  3. هوشمند

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۲۶ ب٫ظ

    سپاس بابت مطلب های خوبتون

    پاسخ

  4. آقازاده

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۱ ق٫ظ

    اینا خبر داغی نیست

    پاسخ

  5. احمدی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۹ ب٫ظ

    انشالله شاهد رشد معاملات ملکی باشیم

    پاسخ

  6. بزرگی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۸ ب٫ظ

    دلمون خونه با این بازار ولی چاره ای نیست باید بیشتر تلاش کرد

    پاسخ

  7. علی فرجی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۰۰ ب٫ظ

    امیدواریم ختم بخیر شود،این افزایش نجومی قیمتها

    پاسخ

  8. رامین

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۲۵ ب٫ظ

    با سلام واحترام: اگر قیمت مسکن به همین روال وحتی کمتر ازاین هم برسد کسانیکه توهم مسکن را بعنوان سرمایه دارند باید همچنان منتظر ادامه شدید رکود آن باشند!!!! سرمایه ای ثابت وبدون تغیر و راکد ، زیرا مردم پولی در دسترس ندارند که قدرت خرید مسکن را داشته باشند مگر آنکه تحولی دردلالان – بنگاههای معاملاتی – وسیستم اقتصادی کشور ومهمتر از همه فرهنگ وبینش مردم وعوارض شهرداریها ، ایجادگردد ودولت با همکاری وزارت مسکن – مهندسان سازه ومعمار وانبوه سازان دلسوزغیر بسازوبفروش وخود مردم – مجتمع های مسکونی سا ده وبدون تزیینات غیر ضروری بازیر بنای مفید اما نه چون آلونک به ساخت وساز بپردازند البته با زمینهای مجانی یا ارزان … درود بر شما وبامید آن روز…….

    پاسخ

  9. فرهاد کرمی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…