بازار ملک روی خط مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

روزنامه  تجارت – مسکن  در سال ۹۷ چقدر گران می شود؟!

شایعه گرانی  مسکن  در سال ۹۷ این روزها در بسیاری از املاکی ها شنیده می شود. شایعه ای که می گوید  مسکن  در حال خروج از رکود و داغ  شدن  بازار معاملات است  و این روند  به رشد چشمگیر قیمت ها  در چند ماه آینده  منجر خواهد شد ،  شایعه ای که  البته  از سوی مسئولان تکذیب می شود.

مشاهدات  میدانی بازار مسکن نشان  می‌دهد ، پس از افزایش قیمت  در آذر  و دی امسال این روزها ، قیمت مسکن  به ثبات رسیده و نشانه هایی مثبت  از سوی  بازار برای افزایش مجدد نرخ ها صادر نمی‌شود .  این در حالی است که برخی از مشاوران املاک و فعالان بازار با بیان  اینکه  مسکن  به  سوی  گرانی  لجام گسیخته گام  بر می دارد مردم  را به خرید تا پایان امسال دعوت می کنند.

بر اساس گزارش‌های اعلامی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی ، دو ماه آذر و دی ماه امسال بازار مسکن از رونق خوبی برخوردار بود؛ به گونه ای که میزان معاملات در آذرماه امسال نسبت به  مدت مشابه  سال گذشته ،  رشد ۵۰ درصدی داشت .

روزنامه دنیای اقتصاد – توصیه  به  فروشندگان  مسکن

تازه ‌ترین آمار از تحولات  بازار مسکن نشان می‌دهد حوزه خرید و فروش ساختمان در پایتخت آماده خروج کامل از رکود است.

این موضوع از سوی کارشناسان و تحلیلگران  حوزه  مسکن نیز تایید می‌شود . انتشار این آمار در ماه اخیر سبب شده تا برخی از فروشندگان و سازندگان تصور کنند که قرار است بازار مسکن به سبک و سیاق  دوره‌ های گذشته  شکلی از رونق با جهش قیمت‌ ها را تجربه کند. به همین دلیل نیز قیمت‌های پیشنهادی خود را به شکل نامتعارف و متفاوت از میانگین قیمت هر مترمربع در منطقه  افزایش  داده‌اند.

این در حالی است  که  به گفته کارشناسان  و تحلیلگران بازار مسکن ، جنس دوره رونق  پیش رو متفاوت  از دوره‌های  رونق در سال‌ های  گذشته  است . به همین  دلیل قرار نیست  جهش قیمت روی دهد ، بلکه دستکم  در دوره میان مدت پیش رو به دلیل نوع تقاضای  موجود در بازار مسکن  که از جنس  مصرفی است ، رشد قیمت‌ ها آرام  و در حد منطقی روی  خواهد داد.

روزنامه همشهری – وجود ۲.۶ میلیون خانه خالی در کشور

گزارش وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که  هم اکنون  ۲.۶ میلیون  واحد خانه خالی در کشور وجود دارد . این تعداد ، رقم چشمگیری از حبس  سرمایه  است که بسیاری  از آنها به سبب  سوداگری خالی مانده‌ اند، از این روی بار دیگر موضوع مالیات بر خانه‌های خالی مطرح شده است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور  بررسی ظرفیت ‌های دریافت   «مالیات بر خانه‌های خالی» گزارشی از این خانه‌ها تهیه کرده است.

در این گزارش آمده  است: آنچه  بر هم زننده تعادل  و جزء غیرذاتی این بازار تلقی می‌‌شود ، فاصله  قابل توجه  نرخ  واقعی خانه‌ های خالی (نسبت تعداد خانه‌های خالی به تعداد کل واحدهای مسکونی) نسبت  به  نرخ  طبیعی  آن  است  که  این امر به دلیل وجود «تقاضای سوداگرانه خانه‌های خالی» روی  می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…