چرا باید موزیک گوش کنیم؟

۱۳
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
چاق‌ها باید موزیک گوش کنند! تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا در رستوران‌ها یا سر میز شام و ناهار موسیقی پخش می‌شود؟ این مقاله‌ را حتما بخوانید.
موزیک

موزیک و دانلود کردن آهنگ تقریبا یکی از علاقه‌مندی‌های افراد جوان است؛ البته این مسئله فقط جنبه‌ی تفریح و سرگرمی ندارد؛ موزیک می‌تواند مغز شما را کنترل کند و علاوه بر تاثیرگذاری مستقیم روی افکار و احساسات شما مثل یک دیازپام قوی خواب شبانه‌ی شما را تنظیم می‌کند. اگر شما هم روز و شب‎تان با دانلود کردن آهنگ‌های جدید و گوش دادن به موسیقی می‌گذرد، با مجله‌ی دلتا همراه باشید تا اطلاعات تازه ای درباره‌ی موسیقی‌درمانی بدانید.

موزیک

موزیک شما را زنده می‌کند!

اگر تجربه‌ی این را داشته باشید که با گوش دادن به موزیک مورد علاقه‌تان احساس انرژی و انگیزه کنید یا با شنیدن یک قطعه‌ی احساس‌برانگیز اشک‌های‌تان جاری شود؛ پس به خوبی می‌توانید قدرت تاثیر موسیقی را بر خلق و خو و روحیه افراد درک کنید. اما واقعا چرا بیشتر ما دوست داریم در اوقات استراحت و بی‌کاری خودمان یا حتی در زمان انجام کارهای روزمره‌مان آهنگ دانلود کنیم؟ موزیک با روح و روان ما چه می‌کند؟

بهبود عملکرد مغز

تحقیقات نشان می‌دهد که پخش موزیک به عنوان زمینه، هنگامی که فرد در حال انجام فعالیت دیگری است و روی آن تمرکز کرده است، می‌تواند عملکرد او را در کارهایی که نیاز به درک و شناحت دارد، بالا ببرد. مطالعه‌ای نشان داد که موسیقی با ریتم تند منجر به افزایش سرعت در کار و پردازش می‌شود و موسیقی با ریتم تند و ریتم ملایم هم می‌تواند حافظه را تقویت کند.

بهتر است این بار اگر قصد انجام کاری را داشتید، آهنگ مورد علاقه‌تان را دانلود کنید و آن را پخش کنید تا عملکرد ذهنی‌تان بهتر شود. البته توصیه می‌کنیم سراغ موسیقی بی‌کلام بروید تا تمرکزتان با شعر و کلام به هم نریزد.

کاهش استرس

سال‌های سال است که گفته می‌شود موزیک می‌تواند به کاهش و مدیریت استرس کمک کند. گوش دادن به موسیقی ملایم و آرامش‌بخش می‌تواند روشی موثر در غلبه بر استرس باشد و این چیزی است که علم هم آن را ثابت کرده است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، افراد شرکت‌کننده قبل از اینکه در معرض استرس قرار بگیرند، در یکی از شرایط مشخص‌شده بودند و سپس از آنها تست استرس روانی و اجتماعی گرفته شد.

برخی از افراد به یک موسیقی ریلکس‌کننده گوش داده بودند، برخی دیگر به صدای امواج کوچک آب و بقیه نیز هیچ محرک شنوایی دریافت نکرده بودند. نتایج نشان داد که گوش دادن به موزیک و آهنگ‌های مختلف روی واکنش انسان به استرس، مخصوصا روی سیستم عصبی خودکار تاثیر دارد. افرادی که به موسیقی آرامش‌بخش گوش داده بودند، بعد از قرار گرفتن در معرض استرس، سریع‌تر توانسته بودند شرایط روحی خود را بازیابی کنند.

کاهش اشتها

یکی از شگفت‌انگیزترین آثار روانی موزیک این است که می‌تواند ابزاری مفید در کاهش وزن باشد. گوش دادن به موسیقی و هم‌زمان با آن کم کردن نور محیط می‌تواند به شما در رسیدن به هدف‌تان کمک کند.

این یک حقیقت کشف‌شده است که موزیک و نور کمک می‌کند شرایط آرام‌تری ایجاد شود؛ در نتیجه افراد بیشتر احساس آرامش و راحتی کرده و آرام‌تر غذا می‌خورند و در نتیجه نسبت به زمان سیری خود‌آگاه‌ترند؛ پس شما هم سعی کنید در خانه هنگام غذا خوردن یک موزیک ملایم پخش کنید و با ایجاد فضایی آرامش‌بخش، آهسته‌تر و آگاهانه‌تر غذا میل کنید.

موزیک

تقویت حافظه

خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان عادت دارند هنگام مطالعه، آهنگ دلخواه‌شان را دانلود و گوش کنند اما آیا واقعا کار خوبی است؟ بعضی از افراد احساس می‌کنند گوش دادن به موسیقی دلخواه‌شان هنگام مطالعه، به حافظه‌شان کمک می‌کند، در حالی که عده‌ای دیگر صرفا به دلیل خوشایندتر کردن فضای مطالعه به موسیقی گوش می‌دهند و حتی عده‌ای هم انجام این کارها را هنگام مطالعه، وقت‌گیر، حواس‌پرت‌کن و به نوعی بازیگوشی می‌دانند. تحقیقات نشان می‌دهد این کار می‌تواند مفید باشد اما بستگی به عوامل گوناگونی دارد که شامل نوع موزیک، لذت بردن شنونده از آن موزیک و حتی میزان اطلاعات و آموخته‌های شنونده از آن دارد.

مدیریت درد

 موزیک می‌تواند در مدیریت درد مفید باشد. مطالعه‌ای که روی بیماران فیبرومیالژیا انجام شد نشان داد آنهایی که فقط به مدت یک ساعت به موسیقی گوش داده بودند، کاهش قابل توجهی در دردهای خود داشتند.

تحقیقی در سال ۲۰۱۵، نشان داد بیمارانی که قبل، حین و بعد از عمل جراحی به موسیقی گوش داده بودند، نسبت به آنهایی که به موسیقی گوش نداده بودند، درد و اضطراب کمتری داشته اند. گوش دادن به موزیک در هر شرایطی هنگام درد موثر است اما به گفته‌ی محققان، گوش دادن به موسیقی قبل از عمل جراحی نتایج بهتری دارد.

موزیک درمانی

خواب بهتر

اگر مشکل خواب دارید، موزیک گوش دهید! بی‌خوابی یا اینسومنیا یک مشکل جدی است که افراد در تمام گروه‌های سنی را درگیر می‌کند. رویکردهای زیادی برای درمان این مشکل و سایر اختلالات رایج خواب وجود دارد که در این میان گوش دادن به موزیک کلاسیک آرام‌بخش می‌تواند روشی بی‌خطر، موثر و در دسترس باشد.

محققان کیفیت خواب این گروه‌ها را قبل و بعد از مداخلات ارزیابی کردند و دریافتند آنهایی که به موسیقی گوش داده بودند، کیفیت خواب‌شان به میزان قابل توجهی بهتر از کسانی بود که به کتاب صوتی گوش داده یا به هیچ چیزی گوش نداده بودند. از آنجایی که موزیک یک درمان موثر برای مشکلات خواب است، می‌تواند یک روش آسان و بی‌ضرر برای درمان بی‌خوابی باشد.

افزایش انگیزه

اینکه ورزش کردن با گوش دادن به موزیک برای‌تان راحت‌تر می‌شود، یک دلیل خوب دارد؛ محققان دریافته‌اند گوش دادن به موسیقی با ریتم تند به افراد انگیزه می‌دهد تا سخت‌تر کار کنند.

بهبود خلق و خو

یکی دیگر از فواید روانی گوش کردن به موزیک دلخواه این است که شما را شادتر می‌کند. در یک بررسی که در مورد دلایل گوش دادن افراد به موزیک صورت گرفت، محققان دریافتند موسیقی پخش‌شده، نقش مهمی در بهبود خلق و خو دارد. موسیقی به افراد کمک کرده بود که خلق و خوی بهتری داشته باشند و خودآگاهی بیشتری پیدا کنند.

کاهش علائم افسردگی

پژوهشگران دریافتند موسیقی‌درمانی می‌تواند روشی موثر و بی‌ضرر برای انواع اختلالات مانند افسردگی باشد. مطالعه‌ای نشان داد موسیقی‌درمانی علاوه بر کاهش افسردگی و اضطراب در بیماران دچار بیماری‌های نورولوژیکی مانند زوال عقل، سکته‌ی مغزی و پارکینسون، هیچ عارضه‌ی جانبی به جا نگذاشته بود؛ یعنی این روش درمانی، بسیار بی‌ضرر و کم‌ریسک است.

افزایش استقامت بدن

اگر ورزشکار هستید و به باشگاه می‌روید، حتما فهرستی از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را دانلود کنید و با خودتان ببرید. در حقیقت، یک تاثیر روانی مهم دیگر موزیک، توانایی‌اش در افزایش عملکرد ورزشی است. معمولا در گام‌های افراد هنگام راه رفتن و دویدن، ریتمی وجود دارد؛ دانشمندان کشف کرده‌اند که افزودن یک ریتم کوبشی قوی و تند می‌تواند افراد را تشویق کند تا سرعت خود را بالا ببرند. دوندگان با گوش دادن به موزیک نه فقط می‌توانند سریع‌تر بدوند بلکه انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه دادن و رسیدن به استقامت بالاتر دارند.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۳۹ ب٫ظ

  2. آقازاده

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۱ ق٫ظ

    دقیقا

    پاسخ

  3. بهلولی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

    اصلا عادت کردیم به با صدا خوابیدن

    پاسخ

  4. آژن

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق٫ظ

    بله موزیک آرامش بخش است

    پاسخ

  5. فتحی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۶ ق٫ظ

    موزیک خیلی عالیه

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق٫ظ

      بلههه

      پاسخ

  6. متین

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۵۵ ب٫ظ

  7. مهدی فراهانی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۴ ب٫ظ

    بسیار عالی و مفید بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق٫ظ

      ممنون

      پاسخ

  8. هوشمند

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۴۰ ب٫ظ

    جالب و مفید بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق٫ظ

      ممنون

      پاسخ

  9. حسنی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۶ ب٫ظ

    عالی.عالی.عالی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۱ ق٫ظ

      ممنون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…