آرامش نسبی در بازار اجاره

۸
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیش‌بینی می‌شود هرچه به پایان فصل جا‎به‎جایی ها نزدیک‌ تر شویم بازار اجاره،روندی رو به آرامش به خود بگیرد.
آرامش

به نظر می رسد آرامش نسبی در بازار اجاره برقرار شده است .

جهش قیمت‌ها در بازار اجاره، این بخش را نیز دچار کسادی کرد. واسطه‌های ملکی می‌گویند در پی کاهش ۶۵ درصدی خرید و فروش مسکن، از ابتدای تیرماه، بازار اجاره نیز دچار کسادی شده و عمده مستاجران قراردادهای خود را تمدید می‌کنند. شیب افزایش قیمت‌ها نیز ملایم‌تر شده است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا، از ابتدای خردادماه امسال قیمت‌ها در بازار اجاره به تبعیت از جهش قیمت مسکن رشدی قابل توجه داشت. بنگاه های املاک ازافزایش ۲۰ تا ۷۰ درصدی نرخ‌های پیشنهادی از سوی موجران خبر داده اند. با این‌ که روند رشد قیمت‌ها با توجه به جامعه هدف بازار اجاره، پایین‌تر از افزایش قیمت خرید و فروش بوده، اما در برخی مناطق پرمتقاضی، اجاره بها به اندازه میانگین قیمت مسکن افزایش یافته است. به دلیل پایین آمدن نرخ سود بانکی عمده مالکان ترجیح می‌دهند که به جای پول پیش، اجاره بیشتری دریافت کنند.

پیش‌بینی می‌شد با آغاز تیرماه که اولین ماه از فصل جابه‌جایی ها محسوب می‌شود با افزایش این موضوع و به تبع آن رشد قیمت‌ها در بازار اجاره رو‎به‎رو شویم اما، افت شدید سرعت رشد قیمت مسکن در اجاره بها نیزتاثیر گذاشت و این بخش نیز به آرامش نسبی رسید، چرا که قیمت مسکن به عنوان مهم‌ترین شاخص قیمت اجاره ارزیابی می‌شود. هرچند عواملی همچون نرخ تورم، سود بانکی و بازدهی بازارهای رقیب نیز در افزایش اجاره بها موثر است.

 قیمت مسکن شهر تهران در تیرماه ۹۸ به متر مربعی  ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با ماه پیش از آن فقط ۰.۴ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۹۱ درصد رشد نشان داده است . افزایش قیمت، به طور عمده  در مناطق جنوبی تهران صورت گرفت و مناطق میانی دچار کاهش قیمت  شدند.

آرامش

آغاز کوچ طبقاتی از پایتخت

از سوی دیگر گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که امسال مستاجران به اولویت‌های بعدی روی آورده‌اند. بعضی به خانه‌های قدیمی‌تر رفته و برخی دیگر محله یا منطقه خود را تغییر داده‌اند. هم‌چنین از اطراف تهران خبر می‌رسد که در پی نوسان های نرخ اجاره‎بها جمعیت شهرهای اقماری پایتخت افزایش یافته است.

با این‌که  بانک مرکزی، میانگین افزایش اجاره‎بها درشهر تهران طی تیرماه امسال را در مقایسه با تیرماه سال گذشته ۲۵ درصد اعلام کرده، بررسی‌های میدانی حاکی است که در مناطق دارای سرانه‌های مناسب و پرمتقاضی، افزایش بسیار بیش  از این مقدار بوده است. هرچند از اوایل تیرماه قراردادهای اجاره هم راکد شده و مشاوران املاک می‌گویند که عمده مستاجران قراردادهای خود را تمدید می‌کنند.

مصطفی‌قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران  املاک هم می‎گوید : در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت‌های پیشنهادی در بازار اجاره هستیم.

پیش‌بینی می‌شود هرچه به پایان فصل جا‎به‎جایی ها نزدیک‌ تر شویم بازار اجاره،روندی رو به آرامش به خود بگیرد.

۸ دیدگاه

  1. رضا اسعدی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۰۳ ب٫ظ

    مفید است

    پاسخ

  2. انصاری

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

    باتشکر

    پاسخ

  3. صدرا

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۵۸ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. متین

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۰ ق٫ظ

  5. مهدی فراهانی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۴۵ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

  6. هوشمند

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۴ ب٫ظ

    خوب بود ممنون

    پاسخ

  7. علي حنيفه پور

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۸ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

  8. فرهاد کرمی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…