علائم سرطان خون را بشناسید

۱۳
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرطان خون بیماری خطرناکی است که در اکثر مواقع علائم بالینی آن خفیف و شبیه به سایر بیماری‌های غیرخطرناک است.
علائم سرطان خون

سرطان خون علائم ظریف و غافلگیر کننده‌ای داردکه نیاز است بررسی جدی شود. اگر فرد به نوع حاد این بیماری مبتلا باشد ممکن است بیماری او با سرعت زیاد گسترش پیدا کند و اگر مبتلا به نوع مزمن آن باشد، در طول زمان و به آرامی بیماری پیشرفت کرده و بدتر ‌می‌شود. اگر شما متوجه این علائم شدید، به سرعت آن را با پزشک در میان بگذارید.

خستگی و ضعف

به گزارش مجله دلتا؛ خستگی و ضعف شایع‌ترین علامت انواع  سرطان خون است. این علائم به دنبال آنمی (کمبود گلبول‌های قرمز خون) ایجاد ‌می‌شوند و ترکیبی از خستگی‌های جسمی را به‌وجود ‌می‌آورند.

تنگی‌نفس

افراد مبتلا در این شرایط برای تنفس دچار مشکل جدی ‌می‌شوند و ممکن است راه رفتن کوتاه مدت هم برایشان زجرآور باشد. تنگی‌نفس همچنین ‌می‌تواند در اثر سرطان ریه یا نتیجه کم‌خونی باشد.

کبودی بیش از حد یا خودبه‌خود

علائم سرطان خون

کبودی‌های بدون دلیل و بدون هیچ آسیبی ممکن است نشانه سرطان خون باشد. این کبودی‌ها ممکن است در هر جای بدن وجود داشته باشند، اما بیشتر در پاها و دست‌ها دیده ‌می‌شوند.

خونریزی غیرمعمول

مشابه کبودی، خونریزی غیرعادی از بینی، لثه، روده، ریه و یا حتی سر ممکن است نشانه‌ی کمبود پلاکت و مشکلات انعقاد خون و نوع حاد سرطان خون باشد.

پتشی

لکه‌های قرمز کوچک در زیر پوست ناشی از خونریزی را “پتشی” ‌می‌گویند. نقاطی که به‌دلیل کاهش پلاکت خون ایجاد ‌می‌شوند.

لثه‌های متورم و بزرگ‌شده

معمولاً یکی از بارزترین نشانه‌های ابتلا به بیماری لوسمی حاد است. لوسمی یک نوع سرطان خون است که باعث تولید غیرطبیعی و بیش از حد سلول‌های سفید خونی ‌می‌شود. اگر لثه‌ها متورم باشند، فرد همیشه در دهان خود احساس فشردگی می‎کند .

احساس پف کردن یا پر بودن

بزرگ شدن طحال ، یکی از نشانه‌های سرطان خون است که ممکن است منجر به کاهش اشتهای فرد مبتلا شود؛ زیرا به دلیل فشار وارده از سمت طحال به معده، فرد احساس سیری ‌می‌کند و مواد غذایی کمتری می‌خورد.

بثورات پوستی

علائم سرطان خون

تقریباً یک نفر از بیست نفر فرد مبتلا به سرطان خون ممکن است “راش” ( ضایعات ) پوستی داشته باشد. اگرچه بثورات در تمام بیماری‌ها از  نظر خارش و اندازه مشترک هستند، اما راش‌های مرتبط با سرطان خون روزبه‌روز گسترش ‌می‌یابند و رشد ‌می‌کنند.

تب یا لرز

بی‌قراری و لرز از علائم شایع نیستند و معمولاً در یک چهارم افراد مبتلا به ‌‌سرطان خون حاد دیده ‌می‌شوند و تقریباً هرگز در نوع مزمن آن مشاهده  نمی‌شود. در اغلب موارد، تب مکرر درجه‌ی پایین نشانه‌ی عفونت و ضعف سیستم ایمنی است که ممکن است ناشی از سرطان خون باشد.

سردرد ضربان‌دار

این نشانه اگرچه معمول نیست، اما سردرد نبض‌دار مکرر ممکن است نشانه‌ی کم‌خونی ناشی از سرطان باشد.

ناراحتی یا درد در قسمت بالایی سمت چپ شکم

بزرگ شدن طحال ناشی از سرطان خون منجر به دردهای شدید در شکم ‌می‌شود. از آن‌جاکه طحال در قسمت چپ و بالای شکم قرار گرفته است، درد در این ناحیه احساس ‌می‌شود.

رنگ‌پریدگی شدید

مانند سردرد، خستگی و تنگی نفس، رنگ‌پریدگی غیرمعمول ممکن است نشانه‌ای از کم‌خونی در نوع حاد ‌‌سرطان خون و در برخی انواع مزمن آن باشد. ازآنجاکه بسیاری از علائم سرطان خون با سایر بیماری‌ها مشترک است، شمارش سلول‌های خونی و بیوپسی مغز استخوان به تشخیص نوع سرطان خون کمک ‌می‌کند.

تعریق شبانه

علائم سرطان خون

تعریق شبانه اغلب با عفونت مرتبط است و ممکن است نشانه‌ی سرطان خون باشد. این نوع تعریق آن قدر زیاد است که بستر فرد خیس ‌می‌شود.

درد استخوان

درد استخوان نشانه‌ی غیر معمول این بیماری است و در هر دو نوع حاد و مزمن ممکن است دیده شود.

ورم غدد لنفاوی

ورم غدد در مدت عفونت طبیعی است، اما باقی ماندن در این حالت و یا رشد روزبه‌روز ‌می‌تواند نشانه‌ی سرطان خون و یا لنفوم باشد.

عفونت‌های مکرر یا در بازه‌ی زمانی مشخص

اگر پس از مصرف داروها هنوز هم عفونت بدن‌تان رفع نشده است، بهتر است یک آزمایش کامل شمارش هموگلوبین، گلبول سفید و پلاکت انجام دهید. سطح گلبول‌های سفید غیر طبیعی منجر به اختلال سیستم ایمنی شده و ‌می‌تواند عفونت‌های مکرر ایجاد کند.

۱۳ دیدگاه

  1. مرتضی

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۲:۳۸ ب٫ظ

    سلام شوهر من درد قفسه سینه دارد وهیچ نوع غذایی نمیتونه بخوره عفونت خونش هم بالاست ولی الان آزمایش داده پایین آمده لطفا راهنمایی کنی دکترا گفتن آزمایش مغز استخوان بده

    پاسخ

  2. اسدی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۴۲ ق٫ظ

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون من حدود ۵ساله در ناحیه تیروئید گلوم تورم دارم که هنگام بغض و گریه کردن کمی گلوم درد میکنه به نظرتون میتونه نشانه سرطان باشه

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۰۲ ب٫ظ

    So sad

    پاسخ

  4. بهلولی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

    خدا به همه ی مریض ها شفا بده

    پاسخ

  5. آقازاده

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۷ ق٫ظ

    وق العاده مطلب عالی بود

    پاسخ

  6. آقازاده

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۷ ق٫ظ

    مطلب عالی بود

    پاسخ

  7. دانشی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۲ ق٫ظ

    چقدر ناراحت کننده

    پاسخ

  8. مهدی فراهانی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۸ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  9. هوشمند

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۰۸ ب٫ظ

    مفید بود ممنون

    پاسخ

  10. حسنی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۷ ب٫ظ

    عالی بود.عالی.مرسی

    پاسخ

  11. امیر زندمنش

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۸ ب٫ظ

    مطلب مفیدی بود

    پاسخ

  12. یوسفی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

    مرسی از مطالب مفید

    پاسخ

  13. فرهاد کرمی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…