مدیتیشن در خانه برای آرامش بیشتر

۱۲
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مدیتیشن تمرینی است که برای بالا بردن سطح تمرکز و کنترل ذهن انجام می‌شود که ماحصل آن کسب آرامش بیشتر است.
مدیتیشن

مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را افزایش دهید و در مواقع بحرانی، آرامش درونی خود را حفظ کنید. اگر یک مبتدی هستید با قدم‌های کوچک، مدیتیشن را در خانه آغاز کنید و دستورالعمل های ساده آن را انجام دهید.

به گزارش مجله دلتا؛ از خودتان انتظار نداشته باشید که در مراحل اول، پیشرفت کنید اما بدانید با تمرین بیشتر پیشرفت خواهید داشت. درادامه نکاتی برای انجام دادن مدیتیشن آورده‌ایم که به زندگی شما آرامش خواهد بخشید.

اولین کاری باشد که هرصبح انجام می‌دهید

بسیاری اوقات خلاف اینکه می‌خواهید مدیتیشن را صبح‌ها انجام دهید، از خواب بیدار می‌شوید آن را فراموش می‌کنید. می‌توانید از زنگ موبایل و یا گذاشتن نشانه‎ای  در مکان‌های درمعرض دید استفاده کنید.

آهسته پیش بروید

خودتان را مجبور نکنید که از روز اول حتماً نیم‌ساعت مدیتیشن انجام دهید. برای هفته اول فقط روزی ۵ دقیقه انجام دهید و به مرور، مدت زمانش را افزایش دهید.

زمان راحتی را انتخاب کنید

مدیتیشن به آسایش شما مربوط است، بنابراین مهم است زمانی را به آن اختصاص دهید که فشار کاری و عصبی ندارید. هنگامی‌که زمان مناسب خودتان را یافتید، آن‌را رها نکنید.

ثابت قدم باشید

ثبات قدم خود را در مدیتیشن حفظ کنید. هرروز در همان ساعت مدیتیشن را انجام دهید حتی اگر فقط ۵ دقیقه زمان داشته باشید. مدیتیشن را به یک عادت روزانه تبدیل کنید.

فضای مخصوص مدیتیشن را ایجاد کنید

ایجاد یک فضای خاص برای انجام مدیتیشن به ذهن شما کمک می‌کند که آرام شود و فرآیند مدیتیشن را به آسانی آغاز کنید. شما می‌توانید مدیتیشن را هرجایی انجام دهید، ولی داشتن مکان مخصوص در طول زمان به شما کمک می‌کند که حتی با نشستن در آن مکان به آرامش برسید.

لباس‌های راحت بپوشید

مدیتیشن در خانه

لباس‌های تنگ و چسبان نپوشید. لباسی بپوشید که در آن احساس راحتی کنید.

وضعیت بدنتان نیز تاثیرگذار است

راحتی و آرامش درونی شما از حالت قرارگیری بدن‌تان مهم‌تر است. بنشینید و راحت باشید. می‌توانید دراز بکشید.

به احساسات خود اهمیت دهید

در حین مدیتیشن احساسات خود را بررسی کنید. بدن شما چه حسی دارد؟ چه تفکراتی در ذهن دارید؟ حال‌تان چگونه است؟ خسته اید؟ نگرانید؟ هیجان زده‌اید؟

بدنتان را ریلکس کنید

هنگامی‌که به یک قسمت از بدن توجه می‌کنید ماهیچه‌هایش را راحت و آزاد کرده و به تنفس خود دقت و روی ریتم بدنتان تمرکز کنید. به احساسات‌تان در آن لحظات توجه داشته باشید.

بنشینید و مشاهده کنید

فقط بنشینید و به اطراف خود توجه کنید، به بدنتان و هرصدایی در اطرافتان. هیچ چیزی را تغییر ندهید. هیچ کاری نکنید. فقط ببینید. افکار مختلفی در ذهنتان پدید خواهند آمد. آنها را قضاوت نکنید. اجازه دهید عبور کنند. برای چند ثانیه این کارها را انجام دهید.

روی تنفس‌تان تمرکز کنید

مدیتیشن در خانه

حالا توجه‌ خود را به تنفس‌تان جلب کنید. این به شما کمک می‌کند که در حال زندگی کنید. نفس کشیدن به آرامش ذهن شما و آرامش درونی‌تان کمک می‌کند.

در شرایط دشوار نفسهای‌تان را بشمارید

اگر تمرکز بر درس یا کار برایتان سخت است، تلاش کنید نفسهای‌تان را بشمارید. بعد از هربازدم نفستان را بشمارید تا به ۱۰ برسید. پس از آن دوباره از ۱ شروع کنید تا به ۱۰ برسید.

درباره افکارتان نگران نباشید

اینکه افکار به سراغ‌تان بیایند عادی است. اگر گمان می‌کنید که با شروع مدیتیشن می‌توانید افکارتان را کاملاً کنترل کنید، انتظار بیهوده ای دارید.

افکارتان را بپذیرید

با افکارتان نجنگید. شما نمی‌توانید ذهنتان را از تفکر باز دارید، فقط می‌توانید تمرکزتان را افزایش دهید.

انتظارات منطقی داشته باشید

انتظار نداشته باشید که هنر مدیتیشن را در اولین جلسات کسب کنید یا نتایج غیر عادی از تمرین‌هایتان بگیرید. بدانید که این امر زمان‌بر است.

نگران اشتباهات‌تان نباشید

مدیتیشن در خانه

بسیاری از مبتدیان تمام توجه‌شان را صرف تشخیص درست یا غلط انجام دادن مدیتیشن می‌کنند. چیزی که شما نیاز دارید این است که دقیقاً بدانید چه زمانی باید مدیتیشن را انجام دهید. اصلاً لازم نیست چیزی را به خودتان تحمیل کنید فقط دستورالعمل‌های مدیتیشن را تا جایی‌که می‌توانید، انجام دهید.

مانترا بخوانید

اگر صداها روی‌تان تاثیر می‌گذارند، مانترا بخوانید. مانترا شعر یا کلمه‌ای است که در طول مدیتیشن با خود تکرار می‌کنید. مانترا می‌تواند هرچیزی باشد، لغت یا جمله مانند: من آرامم، من راحتم و …

با آرامش پایان دهید

جلسه مدیتیشن خودرا هنگامی‌که زمان‌تان به پایان رسید تمام کنید. عجله نکنید. سعی کنید بالافاصله از جایتان بلند نشوید. به آرامی چشمهای‌تان را باز کنید و حرکات آهسته انجام دهید.

با یک نفر هماهنگ کنید

برای وفاداری به ادامه مدیتیشن خود، از دوست‌تان یا یکی از اعضای خانواده خواهش کنید هرروز درباره جلسه مدیتیشن شما سوال کند. این امر باعث می‎شود به مدت طولانی‌تری مدیتیشن را دنبال کنید.

یک گروه پیدا کنید

اگر بتوانید گروهی از افراد را که مدیتیشن می‌کنند، پیدا کنید به شما کمک خواهند کرد انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت داشته باشید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

  2. آقازاده

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۹ ق٫ظ

    خیلی هم خوب

    پاسخ

  3. هوشمند

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۰:۰۵ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. احمدی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۵ ب٫ظ

    خیلی خوبه از دستش ندین

    پاسخ

  5. بزرگی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۲ ب٫ظ

    ورزشی آرامبخش برای تقویت ذهن

    پاسخ

  6. نعمت زاده

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۰۳ ب٫ظ

    ای بابا مگه ارامش پیدا میشه

    پاسخ

  7. سیامک مودت

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۲ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  8. بهلولی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۶ ق٫ظ

    مطلب جالب و خوبی بود. ممنون

    پاسخ

  9. امیری

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۷ ق٫ظ

    واقعا مطالب اموزندست

    پاسخ

  10. رحیمی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۹ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  11. مهدی فراهانی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۳ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  12. روزبهاني

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۵۷ ق٫ظ

    تمرین بسیار خوبی برای تمرکز وآرامش

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…