خواب تابستانی بازار مسکن پایتخت!

۱۴
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
این آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته  در کل قرارداد ها  16 درصد، مبایعه نامه‌ها 21 درصد و اجاره نامه‌ها 9 درصد کاهش داشته ایم .
خواب تابستانی

کسادی بازار به داد قیمت مسکن رسید. طبق آمارها میزان خرید و فروش مسکن ۶۰ درصد کاهش یافته و این  موضوع به بازار خرید و اجاره خانه کمک کرد تا قیمت به سیر صعودی خود ادامه ندهد و حتی متوقف شود گویی که بازار مسکن به خواب تابستانی رفته است .

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه املاک کشور کاهش قیمت اجاره و خرید مسکن را رسانه‌ای کرد. وی با آنکه خبر کاهش قیمت‌ها را داد، می‌گوید: انتظار ما افت بیشتر قیمت‌ها است، نرخ مسکن یکباره اوج گرفت و قیمت‌های  کنونی  با نرخ‌هایی که باید باشد فاصله ای معنا‌دار دارد.

وی برای شفاف شدن کاهش قیمت مسکن به ۵ منطقه تهران اشاره کرد که در مقایسه با سایر مناطق کاهش بیشتری داشته اند. او توضیح داد:  قیمت مسکن در منطقه ۸ بیش از ۱۵ درصد، منطقه ۳ حدود ۱۰ درصد، منطقه ۲۲ بین ۱۲ تا ۱۸ درصد، منطقه ۱۰ با توجه به محله و کوچه بین ۱۴ تا ۱۸ درصد و منطقه ۲ هم بین ۸ تا ۱۰ درصد ارزان شده است، اما این کاهش‌ها باید ادامه پیدا کند.

کاهش قیمت مسکن در مناطق یاد شده در حالی است که گزارش ۶ روز پیش بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که در تیرماه امسال منطقه ۳، ۲، ۸، ۲۲ و ۱۰ به ترتیب بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرده اند.

رییس اتحادیه املاک تهران می‌گوید: اجاره از قیمت ملک تبعیت می‌کند یعنی وقتی قیمت هر مترمربع مسکن کاهش یابد ، قیمت اجاره و رهن آن هم روند نزولی به خود می‌گیرد، با وجود کاهش‌های نسبی، قیمت‌ها برای مستأجران بسیار گران است.

خواب تابستانی

گزارش بانک مرکزی که ۶ مردادماه منتشر شد، گویای آن است که تعداد معاملات واحدهای مسکونی در تیرماه ۹۸ در مقایسه با  ماه پیش از آن  حدود ۲۰ درصد و در مقایسه با سال گذشته حدود ۶۵ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۱۶ درصدی قراردادها

مصطفی قلی خسروی در پاسخ به این پرسش که کسادی بازار چگونه به قیمت مسکن کمک کرد تا مردم شاهد جهش قیمت‌ها نباشند به آمار خرید و فروش مسکن و اجاره اشاره کرد و گفت: سال ۹۷ از اول فروردین تا ۵ مرداد ۹۷، ۵۰۰ هزار و ۸۰۱ قرارداد مسکن در کشور منقعد شده بود. از این تعداد ۲۶۶ هزار و ۳۷۷ مورد  مبایعه نامه و ۲۲۸ هزار و ۹۳۸ مورد اجاره نامه بوده است.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۸ تا ۵ مرداد ماه امسال ، ۴۲۱ هزار و ۸۴۷ معامله مسکن در کشور صورت گرفته که از این رقم سهم مبایعه نامه‌ها ۲۱۰ هزار و ۵۴۱ و اجاره نامه‌ها ۲۰۷ هزار و ۶۴۸ مورد بوده است.

این آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته  در کل قرارداد ها  ۱۶ درصد، مبایعه نامه‌ها ۲۱ درصد و اجاره نامه‌ها ۹ درصد کاهش داشته ایم .

کسادی بازار در ارقام معاملات

حال اگر بخواهیم این آمار را در استان تهران مقایسه کنیم باز هم شاهد رکود و همان کسادی بازار خواهیم بود که نشان دهنده خواب تابستانی بازار مسکن است .آنگونه که رییس اتحادیه املاک تهران شفاف‌سازی کرده است، از فروردین تا ۵ مردادماه ۹۷، ۱۳۹ هزار و ۲۲۷ قرارداد امضا شده که ۶۹ هزار و ۳۰۴ مورد مبایعه نامه و ۶۸ هزار و ۸۸۳ مورد اجاره بوده است.

2 خواب تابستانی بازار مسکن پایتخت!

سال ۹۸ طی مدت  مورد اشاره ۹۸ هزار و ۶۷۲ قرارداد منعقد شده که ۳۳ هزار و ۹۵۳ مورد در بخش مبایعه نامه و ۵۶ هزار و ۷۷ مورد در بخش اجاره نامه بوده است. آمارهای تعداد معامله، نشان می‌دهد که در سال‌ ۹۸ برای کل قراردادها کاهش ۳۵ درصدی، مبایعه نامه‌ها افت ۵۱ درصدی و اجاره نامه تنزل ۱۹ درصدی داشته‌ایم.

شاخص‌های بانک مرکزی

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران که به تازگی  منتشر شده با این جمع‌بندی به پایان رسیده است که در تیر ماه سال ۹۸ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۱۳ هزار و ۳۵۰ هزار تومان رسید که  در مقایسه با  ماه مشابه سال گذشته ۹۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. تعداد معاملات انجام شده طی این ماه ۴ هزار و ۸۰۰ مورد بود که در مقایسه با ماه قبل از آن  و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۰ و ۶۴.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. کاهش قابل ملاحظه  میزان معاملات در ماه‌های اخیر موجب شده است تا رشد ماهانه قیمت مسکن روند رو به کاهش به خود گرفته و در تیرماه امسال به افت  ۰.۴ درصد برسد و بازار مسکن را در خواب تابستانی فرو برد.

۱۴ دیدگاه

  1. آدینه

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۵۳ ب٫ظ

    خدا کنه قیمتها بیاد پایین هم اینکه همه بتونن خونه بخرن و یا با فیمت مناسب اجاره کنن, هم کار ما رونق بگیره

    پاسخ

  2. رحیمی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۱۱ ب٫ظ

  3. میرعبدالباقی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۱ ب٫ظ

    نسبتا دقیق

    پاسخ

  4. هاتف

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۱ ب٫ظ

    آمار خوبی است

    پاسخ

  5. امیر زندمنش

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۰ ق٫ظ

    ممنون از اطلاع رسانی

    پاسخ

  6. سیامک مودت

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۵ ق٫ظ

    قلی جان خسروی

    پاسخ

  7. غفاری

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۶ ب٫ظ

    خیلی مطالب خوبی بود ولی کاش بیشتر توضیح میدادین

    پاسخ

  8. غفاری

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۵ ب٫ظ

    مطالب خوب و مفیدی بود

    پاسخ

  9. هوشمند

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۶ ب٫ظ

    ممنون بابت مطالب خوبتون

    پاسخ

  10. مهدی فراهانی

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۳۹ ب٫ظ

    آمار مفیدی بود.به امید رونق دوباره بازار

    پاسخ

  11. رفیعی

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۱۰ ب٫ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

  12. روزبهاني

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۴۳ ب٫ظ

    بازار مسکن تا به قیمت منطقی نرسد حالا حالا خواب دارد

    پاسخ

  13. یاسین

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ب٫ظ

    امیدواریم رونق همراه با ثبات در عرصه صنعت مسکن شاهد باشیم

    پاسخ

  14. بیگدلی

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۷ ب٫ظ

    به امید رونق بازار

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…