نقش پتاسیم در بدن

۶
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پتاسیم خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
نقش پتاسیم

پتاسیم یکی از مواد مغذی موردنیاز بدن است. نقش پتاسیم ایجاد افزایش شادابی و تحرک در افراد است. همچنین فشارخون بالا را کنترل می‌کند و خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.

پتاسیم عصبانیت را کاهش می‌دهد

به گزارش مجله دلتا؛ مصرف پتاسیم سبب کاهش عصبانیت و درنتیجه افزایش شادابی و تحرک در فرد می‌شود.

هر سلول می تواند سدیم را از سلول به خارج و پتاسیم را به داخل سلول منقل می‌کند، بر همین اساس اگر سدیم از درون سلول به خارج  منتقل نشود آب در سلول جمع شده و سبب تورم یا پارگی آن می‌شود.

این فرایند برای فعالیت‌های ماهیچه‌ای و عصبی اهمیت ویژه‌ای دارد و به همین علت است که کمبود پتاسیم ابتدا بر ماهیچه‌ها و اعصاب اثر می‌گذارد.

فقدان پتاسیم همچنین سبب کاهش سطوح گلیکوژن ذخیره‌شده می‌شود و این امر می‌تواند به‌وسیله‌ی کاهش سریع انرژی، ورزش را کند کرده و باعث ضعف و خستگی شدید ماهیچه‌ای ‌شود.

پتاسیم به کنترل فشارخون بالا کمک می‌کند

نقش پتاسیم

تحقیقات نشان داده‌اند که یک رژیم کم پتاسیم یا پر سدیم نقش مهمی در ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی ـ عروقی دارد.

سطوح پایین پتاسیم با فشارخون بالا ارتباط دارد و در اغلب افراد، محدودیت سدیم به‌تنهایی سبب بهبود کنترل فشارخون نمی‌شود و باید با دریافت بالای پتاسیم همراه باشد.

برای اطمینان از دریافت کافی پتاسیم، یک رژیم طبیعی غنی از میوه و سبزی‌های پر پتاسیم توصیه می‌شود.

موز، آواکادو، ذرت، سیب‌زمینی و لوبیا سفید از منابع خوب این ماده مفید هستند. میوه‌هایی که پتاسیم بالایى دارند نظیر طالبى، موز و پرتقال از بروز نارسایى قلبى جلوگیرى می‌کنند و در صورت بروز، از شدت آن می‌کاهند.

خوردن مواد غذایى که از منابع پتاسیم بهره مند هستند، بسیار ضرورى است. برای دریافت میزان کافی از پتاسیم باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشت. منابع مناسب این عنصر شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات و ماهی است.

از دیگر منابع پتاسیم می‌توان به اسفناج پخته، آلوی خشک‌شده، کدوتنبل و گوجه‌فرنگی و محصولات کنسروی آن مانند سس گوجه هم اشاره کرد.

نقش پتاسیم کاهش ریسک سکته است

نقش پتاسیم

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا در یک تحقیق جدید تأکید کرده اند که مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. به بیان دیگر نقش پتاسیم کاهش ریسک بروزسکته است.

این متخصصان در آزمایش‌ها جدید خود دریافته‌اند که مصرف این گروه از مواد غذایی خطر بروز سکته مغزی را تا ۲۱ درصد کاهش می‌دهد و در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی نیز می‌تواند مؤثر و مفید باشد

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، به اعتقاد دکتر پاسکال استرازولو، استاد دانشکده‌ی پزشکی ناپل در ایتالیا، میانگین روزانه مصرف غذاهای حاوی پتاسیم در بسیاری از کشورهای جهان کمتر از مقدار توصیه‌شده از سوی مقامات بهداشتی است درحالی‌که مقدار مناسب مصرف این مواد مغذی خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

علائم کمبود پتاسیم در بدن شامل خستگی، خواب‌آلودگی، ضعف عضلانی، یبوست، نامنظمی ضربان قلب و تأخیر در تخلیه معده هستند.

احتیاط کنید!

پتاسیم زیاد برای افراد سالمند و کسانی که به اختلالات کلیوی دچار هستند زیاد مناسب نیست. پتاسیم بر تعادل مایعات در بدن تأثیر می‌گذارد و با توجه به این‌که با افزایش سن کلیه‌ها کمتر قادر به حذف پتاسیم از خون خواهند بود بنابراین برای مصرف مکمل های حاوی پتاسیم حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۶ دیدگاه

  1. آقازاده

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۱۳ ب٫ظ

    خیلی مفیدوکاربردی

    پاسخ

  2. رستمی

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۶ ق٫ظ

    ممنون بابت مطالب خوبتون

    پاسخ

  3. روزبهاني

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۰ ق٫ظ

    ممنون ا

    پاسخ

  4. مهدی فراهانی

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۴۹ ق٫ظ

    خیلی عالی و
    مفید بود متشکرم

    پاسخ

  5. رحیمی

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۶ ب٫ظ

    اره واقعا

    پاسخ

  6. فرهاد کرمی

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…