اخبار مسکن

قیمت‌ مسکن در تهران چقدر افت کرده است؟

۳۹
17
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاهش قابل ملاحظه میزان معاملات در ماه‌های اخیر موجب شده است تا رشد ماهانه قیمت مسکن روند کاهشی به خود بگیرد.
با 300 میلیون تومان کجای تهران خانه بخریم؟

نوسان های اخیر قیمت مسکن در تهران موجب شده تا نگاه فعالان حوزه املاک و مصرف کنندگان به خبرهای کاهش قیمت و افت نرخ اجاره‎بهای مسکن معطوف شود. اما آیا می‌دانید که در ماه های اخیر قیمت‌  مسکن در تهران چقدر افت کرده است؟

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبر آنلاین در تیرماه سال ۱۳۹۸ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۵/۱۳۳ میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵/۹۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. تعداد معاملات انجام شده طی این ماه ۸/۴ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰/۲۰ و ۶/۶۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش قابل ملاحظه میزان معاملات در ماه‌های اخیر موجب شده است تا رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران روند کاهشی به خود گرفته و در تیرماه امسال‌ به ۴/۰ درصد تقلیل یابد. این میزان رشد در شرایطی محقق شده است که در این ماه ۱۲ منطقه از مجموع ۲۲ منطقه شهر تهران با کاهش متوسط قیمت مسکن نسبت به ماه قبل مواجه بودند. در این ماه شاخص کرایه مسکن استیجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۸/۲۴ و ۵/۲۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

قیمت‌ بازار مسکن در تهران چقدر افت کرده است

تحولات بازار در چهار ماهه نخست سال

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در چهار ماهه نخست سال ۹۸ به حدود ۳ هزار و ۲۶۰  واحد رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۹/۴۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده در بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۵/۱۲۶ میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴/۱۰۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

واحدهای پرطرفدار از نظر قیمت

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع زیر بنا در تیر ماه سال ۱۳۹۸ حاکی است که واحدهای مسکونی در محدوده قیمتی «۶۰ تا ۷۵ »و «۷۵ تا ۹۰ »میلیون ریال به ازای هر متر مربع هر کدام با سهم مشابه ۳/۱۰ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در محدوده قیمتی «۹۰ تا ۱۰۵ »میلیون ریال با اختصاص سهم ۲/۱۰ درصدی در رتبه بعدی قرار گرفته است. در این ماه، توزیع میزان معاملات به گونه‌ای بوده است که ۷/۵۸ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران ۵۱ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال معامله شده‌اند.

۳۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۱۱ ب٫ظ

    ارقام نادرست هستند. میانگین قیمت اعلامی با آنچه که معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام می کند مغایرت اساسی دارد.

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

    مطمئن باشید اگه نخرید خیلی بیشتر از اینها کاهش پیدا میکنه. همت کنین و گول این حرفا رو نخورین. نخرین تا بیاد پایین.

    پاسخ

  3. مهدي

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۳۶ ب٫ظ

    ه نظر می رسد تا زمانی که قیمت زمین و مسکن به طور چشمگیری پایین نیاید رکود در این بخش ادامه خواهد داشت ولی واسطه گران و دلالان بیشتر با خرید و فروش بین خودشان و نه به دلیل تقاضای مصرفی موثر به گرانی این کالای راهبردی دامن زده اندکه هم باعث ضرر بخش های مختلف تولیدی مسکن شده و هم مصرف کنندگان نهایی را از خانه دار شدن محروم کرده اند. به نظر می رسد برخی راه حل ها از جمله افزایش وام بانکی با وجود قیمت های کاذب فعلی دردی را دوا نخواهد کرد زیرا از یک طرف سهم وام بانکی از کل بهای مسکن به شدت پایین آمده و هم اینکه اگر بانک مسکن و یا دیگر بانک ها بخواهند میزان وام را افزایش دهند خیلی از افراد در طبقات متوسط و پایین شهری توان بازپرداخت اقساط را نخواهند داشت. بنابراین بخش مسکن که کمترین وابستگی را به خارج داشته و در شرایط تحریمی موجود می تواند به عنوان موتور محرک خروج از رکود و رونق جامعه عمل کند درگیر عملکرد بخش های دلالی و واسطه گری شده است.

    به نظر می رسد تا موازنه منافع به سود تولید کنندگان و مصرف کنندگان مسکن و به ضرر دلالان تغییر نکند خبری از رونق بخش های تولیدی مسکن و خوشحالی مصرف کنندگان و تولید کنندگان نخواهد بود. در این شرایط می توان با ایجاد ابزار های مالیاتی مناسب و ایجاد محدودیت برای مالکیت مسکن در شهرهای بزرگ، سیاست های تشویقی برای کوچک سازی و بلند مرتبه سازی در شهرها به دلیل افزایش جمعیت جوان و تشویق واقعی فعالیت تولیدی در بافت های فرسوده و حذف واسطه گری و دلالی باعث منتفع شدن مدار اول یعنی تولید کنندگان اعم از کارفرمایان و کارگران و مصرف کنندگان نهایی و حتی بخش هایی از مدار دوم شد. زیرا تا زمانی که قدرت خرید مصرف کنندگان ضعیف و متوسط با قیمت های مسکن متناسب نشود، دولت نمی تواند به اجرای اصل ۳۱ قانون اساسی جهت خانه دار شدن مردم عمل کند، تولید کنندگان توان تولید نخواهند داشت و هم مصرف کنندگان توان خرید و هم خیلی از بنگاه های معاملاتی مسکن در اثر رکود با مشکل مواجه خواهند شد.

    پاسخ

  4. حنانه

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۰۳ ب٫ظ

    آره دوستان راست میگن جدی است میخوام بگیرم واسه همین

    پاسخ

  5. بیهقی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۰ ق٫ظ

    باسلام علت افزایش قیمت مسکن را باید درزمانیکه قیمت ارز بالا میرفت جستجو کرد اما اکنون که قیمت ارز کاهش چشمگیری کرده است وبراساس محاسبه ریاضی ۳۵ درصد حباب گونه قیمت مسکن افزایش یافته است باید صبرکرد تااین درصد اضافی تحلیل رود ویا بعبارتی حباب تخلیه شود ویافروشندگان به این حقیقت برسند که باید تغییری در قیمت های خودبدهند اثبات این نظریه زمان زیادی را نمی طلبد

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۵۹ ب٫ظ

    متاسفانه رانت خواران و دلالان و بنگاهداران به همراه سایت های خبری در یک اتحاد نا خواسته عامل گرانی تا سیصد در صدی مسکن شده و نسل جوان و کلا مردم را از خرید خانه نا امید کردند حالا با توجه به وضع فعلی که فقط اندکی بلی اندکی کاهشی شده و اصولا مردم هم بهیچ وجه قدرت خرید ندارد و امار ها این را نشان میدهد امید است سایت های خبری برای رضای خدا و امید واری نسل حوان همت کنند و از اخبار گرانی بدور و فضا را برای کاهش تشدید کنند قطعا این رکود حاصله حد اقل هفت سال با این گرانی مسکن ماندگاری دارد و اینده نشان خواهد داد مگر اینکه شیب کاهشی تشدید شود

    پاسخ

  7. بهروز

    ۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۷ ق٫ظ

    مسکن ۴۰۰ درصد در این دو سال رشد داشته است ، آپارتمان متری ۶ م شده ۲۴ م ، منطقی این هست که ۱۰۰ درصد رشد می کرد ، ولی دولت و سرمایه داران حکومت مردم را به مرگ می گیرند و به طب راضی می کنند .مسکن نو ساز متری ۶ میلیون مثلا در منطقه ۵ می بایست متری ۱۲ میلیون بشه نه متری ۲۴ میلیون ، الان با توجه به نبود مشتری مسکن نوساز لاکچری در منطقه ۵ از متری ۲۴ میلیون تا متری ۱۹ میلیون کاهش پیدا کرده ، انشالله تا متری ۱۳ پایین خواهد آمد .

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۴۴ ب٫ظ

    متری ۹ میلیون؟ کجاست عمو؟

    پاسخ

  9. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۴ ق٫ظ

    تنها راه کار برای مبارزه با سوداگری در بازا مسکن اجرای اصلاحات مسکن به سبک اصلاحات اراضی قدیم است .

    پاسخ

  10. علیرضا

    ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۲۳ ب٫ظ

    واقعا باید از همه مردم درخواست کرد با نخریدن کالای گرون حتما شما هستید که در بلند مدت سود خواهید کرد این یک واقیعت است

    پاسخ

  11. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۳۶ ب٫ظ

    قیمتها پایین نیامده بلکه ثابت مونده و هنوز هم بسیار گران هستند
    قیمت مسکن باید حداقل ۷۰ درصد کاهش پیدا کند تا مردم قدرت خرید داشته باشند

    پاسخ

  12. ناشناس

    ۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۱ ب٫ظ

    به امید روزی که قیمتها آنقدر بالا رود تاهیچکس نتواند مسکن بخرد وبعد از آن همه تبلیغ کنند که قیمت مسکن رشد نداشته !!!

    پاسخ

  13. ناشناس

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۵۴ ب٫ظ

    متاسفانه ما خودمان را گول میزنیم.همه می گویند نداریم نداریم .ولی بمجرد اعلان ثبت نام سکه. اتومبیل . فروش دلار .و امثالهم .دیگر چیزی نگویم خودتان بهتر می دانید.

    پاسخ

  14. امداد املاک ایران

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۶ ب٫ظ

    اگر خیلی کلی به مستغلات ( زمین مشتمل بر ساختمان ) نگاه کنیم . شامل ۲ بخش است:
    ۱- قیمت زمین که طور منطقه ای و بنا بر کیفیت و مرغوبیت آن در هر منطقه یا شهر و روستا تعیین میشود.
    ۲- هزینه های ساخت که خود بطور کلی در ۳ بخش تقسیم میشود :
    ۱- هزینه های مستقیم مثل دستمزد کارگر ساده (روزی ۱۰۰ هزارتومان + ۲۰ هزارتومان ناهار یا بنا ۲۵۰ هزارتومان و جوشکار و سنگکار و غیره )
    ۴- هزینه های مواد مصرفی : فقط یک نمونه سیمان سیاه (در اواخر خرداد ۹۸ از پاکتی ۱۲ هزازتومان به ۱۶ هزارتومان رسید (حدود ۲۵% افزایش قیمت)
    ۳- و بدتر از همه هزینه های سربار مثل عوارض شهرداری نظام مهندسی اجبار در پرداخت به تامین اجتماعی در حالیکه اصلا هیچگونه خدمات بیمه ای در ساخت ندارد فقط پول میگیرد حتی به مستمری بگیر خودش هم رحم نمیکند

    ۳- خواب سرمایه حدالقل ۲ سال و زحمت و … بماند .
    حالا ایا واقعا با این موارد چقدر امکان کاهش قیمت املاک بطور کلی هست ؟؟ که دلخوش کردین!؟

    پاسخ

  15. ناشناس

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۰ ب٫ظ

    مردم اگر همت کنند و مسکن نخرند کاهش قیمت اتفاق خواهد افتاد افزایش قیمت بعداز انتخابات نیز اتفاق نخواهد افتاد زیرا پولی دست مردم وجود ندارد. فقط سزای گرانفروشی نخریدن است.

    پاسخ

  16. علی

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۵ ب٫ظ

    اخبار غیر واقعی فایده ای دارد؟ نمونه بارز و ملموس در منطقه ۳ تهران، اجاره واحد ۱۰۰ متری از ۴/۸۰۰/۰۰۰ تومان به ۱۱/۵۰۰/۰۰۰ افزایش داشته است. این رقم را شما کاهشی می دانید؛ پس یا روش محاسبه تغییر کرده ویا معنی کلمات!!

    پاسخ

  17. پریسا

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۰۱ ب٫ظ

    قیمت مسکن پایین نیامده بلکه ثابت مانده ولی چه فایده خیلی ها پول برای خرید ندارند.

    پاسخ

  18. رضا

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۲۵ ب٫ظ

    واقعا من خودم خیلی از این وضیعت کلی اقتصاد ایران دراین چند ساله نا امید شدم با توجه به اینکه خودم مستاجرهستم

    پاسخ

  19. محمود

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۰۶ ب٫ظ

    سزای گرانفروش نخریدن است

    پاسخ

  20. توحیدی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۸ ب٫ظ

    با توجه به اینکه قیمت مصالح و تیرآهن تغییری نکرده فکر میکنم این پایین آمدن خیلی طول نکشه به هر حال ما که صاحبخانه نیستیم شب هم راحت میخوابیم

    پاسخ

  21. یه کارگر دردمند

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۵ ب٫ظ

    خیلی جالبه اکثر افرادی که پیگیر افت و افزایش قیمت مسکن هستند کسانی هستند که خودشون جز مشاوران املاک هستند چون تو این وضعیت اسفناک و وحشتناک قیمت مسکن فکر نمی کنم یه آدم معمولی یا مثلا کارمند یا کارگر به فکر خونه خریدن باشه …. فکر می کنم اکثر قشر معمولی جامعه مث من هر روز فقط اخبار مربوط به اجاره بها و میزان افزایش مبلغ ودیعه رو پیگیری میکنیم و بعدش به سرعت سراغ اخبار وام می ریم ببینیم می تونیم اضافه ی پول ودیعه رو از یه جور کنیم و بدیم دست صاحبخونه ….
    واقعا متاسفم برای جامعه ای که کسی نیست درد دل ما رو بشنوه و راهی جلو روم بزاره …. خدایا خودت به داد دل دردمند ما برس …. هزینه های زندگی ما که فقط پول ودیعه و اجاره خونه نیست بخدا ….. کمرمون دیگه راست نشده تو این دوسال ….. خدا نگذره از باعث و بانی و هر چی دلال و نان به نرخ روز خوره …..

    پاسخ

  22. مصطفی

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

    قیمت مسکن ثابت موند بهترین فرصت برای خریدن هست چون بعد انتخابات افزایشی هست

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۸ ق٫ظ

      ربطی به انتخابات نداره. نمودار بلند مدت خرید و فروش مسکن نزولی شده و تا ۳ یا ۴ سال دیگه هم همینطوری خواهد ماند

      پاسخ

    • آنتی احمق

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۶ ب٫ظ

      آوغ مصطفی !! رو هم رفته مگه چند واحد دیگه داری که نفروختی

      پاسخ

    • رضا

      ۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۶:۲۳ ب٫ظ

      امثال تو هستند که با این افکار مسخره که (الان موقع خریده )به تورم دامن می زنند .

      پاسخ

    • هومن

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۱ ق٫ظ

      توی خواب دیگه افزایش باشه.همین قیمت ها رو هم کسی نمی تونه بخره .جوری بازار قفل شده که خریداری نیست .جوک خوبی گفتی

      پاسخ

    • علی

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۲۹ ب٫ظ

      حتما خونه داری برای فروش

      پاسخ

  23. میلانی

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۰۳ ب٫ظ

    کاهش رشد با افت قیمت متفاوته

    پاسخ

  24. عالی

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

    خیلی ممنون از اطلاعات مفید شما

    پاسخ

    • ناشناس

      ۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۱۹ ق٫ظ

      کلا درجریانی چی گفتی بابت چی ممنونی این که بی صاحبه

      پاسخ

  25. عاشوری

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۲ ب٫ظ

    امیدواریم که قیمت ها بشکنه

    پاسخ

  26. رفیعی

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ

    بسیار عالی مرسی

    پاسخ

  27. پویا

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۴ ق٫ظ

    سلام
    قیمتها واقعا بی رویه رفته بالا.
    باید بیاد پایین.

    پاسخ

  28. آقازاده

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۴ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  29. علي حنيفه پور

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۵ ب٫ظ

    امیدوارم بازم کاهش پیدا کنه

    پاسخ

    • حنانه

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۰۲ ب٫ظ

      سلام عزیز چی کاهش بیفته خیلی قشنگه

      پاسخ

  30. هوشمند

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۵ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  31. روزبهاني

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۳۹ ب٫ظ

    در بعضی از مناطق تا حدود۴۰درصد افت کرده مسکن

    پاسخ

  32. ملکی

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۷ ب٫ظ

    واقعا اگر این موضوع عملی بشه خیلی هم عالی میشه ولی متاسفانه یک سری افراد سودجو اجازه نمیدن قیمتها پایین بیاد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…