اعتیاد به الکل ؛ فرار یا درمان؟

۹
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
الکل بعد از مصرف، به سرعت وارد گردش خون شده و از این طریق به مناطق مختلف بدن می‌رسد و در نتیجه به سبب تاثیر الکل اکثر اعضای بدن فعالیت شان مختل می‌شود.
الکل

من یک معتاد الکلی هستم! چه کنم؟ اعتیاد انواع مختلفی دارد از مواد مخدر و روان‌گردان گرفته تا اعتیاد به مشروبات الکلی یا فضای مجازی. این رفتارهای هیجانی و روانی غلط فرد قطعا اولین و جدی‌ترین آسیب‌ها را به خود شخص می‌زند. اما چرا اعتیاد به الکل؟

به گزارش مجله دلتا، اعتیاد به مصرف الکل می‌تواند ریشه‌های روانی زیادی داشته باشد؛ به عنوان مثال طلاق یا دیگر آسیب‌ها و مشکلات خانوادگی یا فشارهای روحی و کاری باعث می‌شود تا فرد خودش را در میان غم‌های بی‌شمار زندگی تنها حس کند و  برای فراموش کردن آنها به الکل روی بیاورد اما مسئله اصلی اینجااست که آیا این خوشی و خلسه‌ی مغزی کوتاه‌مدت به بدن فرد آسیب نمی‌زند؟ اگر فردی الکلی هستید، با این مطلب همراه شوید تا راه چاره را پیدا کنید.

الکل

نشانه‌های اعتیاد به الکل چیست ؟

الکل یکی از انواع مواد اعتیادآور به حساب می‌آید و قدرت اعتیادآوری آن کمتر از سایر مواد نیست. الکل جزء مواد کند‌کننده‌ی فعالیت بدن دسته‌بندی می‌شود که سرعت عملکردهای حیاتی بدن را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه فردی که الکل مصرف می‌کند سرعت پردازش اطلاعات در ذهنش کم شده و باعث می‌شود که عکس‌العمل‌های کندی از خود نشان دهد، بریده بریده صحبت کند و همچنین راه رفتن برایش سخت ‌شود.

در حقیقت الکل بعد از مصرف، به سرعت وارد گردش خون شده و از این طریق به مناطق مختلف بدن می‌رسد و در نتیجه به سبب تاثیر الکل اکثر اعضای بدن فعالیت شان مختل می‌شود، شدت این اختلالات با توجه به میزان مصرف فرد می‌تواند متفاوت باشد.

دلایل اعتیاد به مصرف الکل

بیشتر هیجانات مثبت و منفی روحی و روانی فرد که در نتیجه‌ی طلاق یا مشکلات خانواده و زناشویی اتفاق می‌افتد، ریشه‌ی اصلی این نا به هنجاری‌ها است البته این دلایل هیچ کدام توجیه‌پذیر نیستند و فقط فرد معتاد را آرام می‌کند.

اختلال خواب

 اضطراب

 افسردگی

اختلال جنسی

خود درمانی

عوامل وراثتی و ژنتیکی

فرار از مشکلات زندگی

الکل

بیماری‌های الکلی را بشناسیم

هپاتیت الکلی

بیماری‌های کبد شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با اعتیاد به الکل است. هپاتیت الکلی بیماری است که شخص در اثر مصرف زیاد الکل می‌تواند به آن مبتلا شود که دارای علائمی از این قبیل است: دردهای بی‌سابقه و نامعمول شکم، تب و یرقان.

هپاتیت الکلی در صورت مصرف مدت‌دار الکل می‌تواند عواقب خیلی شدیدتری از جمله مرگ شخص را درپی داشته باشد. از طرف دیگر، اگر که شخص پس از ابتلا به بیماری هپاتیت الکلی مصرفش را قطع کند و  به درمان روی آورد، احتمال بهبودی وجود دارد.

سیروز کبدی

بیماری دیگری که در اثر مصرف زیاد الکل احتمال ابتلا به آن وجود دارد، سیروز کبدی است که زخم کبد نیز نامیده می‌شود. افراد مبتلا به سیروز کبدی حتما باید مصرف خود را قطع کنند؛ زیرا احتمال مرگ آنها وجود دارد. این بیماری برگشت‌پذیر نیست اما با توقف مصرف آن شانس زنده ماندن شخص بیشتر خواهد بود. تاکنون درمان‌هایی برای این بیماری عنوان شده است اما در برخی موارد پیوند کبد تنها راه امکان‌پذیر است.

سرطان

در اثر اعتیاد به الکل و مصرف طولانی‌مدت آن احتمال اینکه شخص به برخی انواع سرطان، به‌ویژه سرطان‌های مری، دهان، گلو، حنجره، روده، رکتوم و سینه مبتلا شود، بالا می‌رود.

قلب

اعتیاد به الکل می‌تواند باعث بروز اختلالاتی در کارکرد قلب شود و احتمال حمله‌های قلبی، سکته و فشار خون را چندین برابر کند.

سیستم ایمنی

اعتیاد به الکل می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی شود که در نتیجه شخص در برابر بیماری‌های گوناگون مقاومت کمی خواهد داشت.

سندرم جنین الکلی

شایان ذکر است که مصرف الکل در مادران باردار و شیرده می‌تواند روی کودک اثر بگذارد و مشکلاتی نظیر سندرم جنین الکلی برای فرزندانشان پیش آورد.

درمان اعتیاد به الکل

ترک اعتیاد به الکل شامل سه مرحله می‌شود:

قطع مصرف

سم‌زدایی

توانبخشی

همزمان با مراحل ترک اعتیاد به الکل، روان‌درمانی ضروری است و  طی آن باید دلایل بروز این اعتیاد شناخته و در رفع آن‌ها تلاش شود.

۹ دیدگاه

  1. رفیعی

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۷ ق٫ظ

    بدترین اعتیار ممکن

    پاسخ

  2. عالی

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۸ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  3. آقازاده

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۵۴ ق٫ظ

    سپاس بابت این مطالب

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

      سپاس از شما دوست عزیز

      پاسخ

  4. بهلولی

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۱۱ ب٫ظ

    بسیار مفید بود. ممنون

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

      ممنون از نظرتون

      پاسخ

  5. فرهاد کرمی

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۶ ب٫ظ

  6. یوسفی

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۳ ق٫ظ

    ماشالله چقدر مضره

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

      بلههه با اجازتون….. مخصوصا الان که تقلبی اون زیاد شده

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…