تهران گردی

گل سرسبد موزه های ایران (+ویدئو)

۱۰
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در موزه ایران باستان هر از گاهی نمایشگاهی از آثار تاریخی کشورهای دیگر برگزار می‌شود.
موزه ملی ایران

موزه ایران باستان گل سرسبد موزه‌های ایران است. جایی که فاخرترین اشیای تاریخی را در آن خواهید دید. موزه ایران باستان بخشی از موزه ملی ایران به شمار می‌رود و با داشتن ۳۰۰ هزار شی تاریخی، از معتبرترین موزه‌های باستان شناسی محسوب می‌شود. بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ما در این ساختمان قرار دارد و بازدید از آن حس غرور ملی میهنی ما ایرانیان را بیشتر می‌کند. برای همین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از آن زمان اختصاص دهید و به فرهنگ والای خود افتخار کنید. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم به “موزه” ایران باستان برویم و از دیدن حجم بزرگ تمدن سرزمین‌مان غرق در افتخار و لذت شویم.

موزه ملی ایران

این موزه مادر است

“موزه ایران باستان” در اصطلاح موزه‌داری به “موزه مادر” شهرت دارد. یعنی خیلی بزرگ، با ارزش و مهم است. ساختمان آن را با الهام از طاق کسری ساخته‌اند. سردر طاقی و باشکوهش، یکی از شاهکارهای معماری جدید است. ساختمان آن بیشتر از ۷۰ سال سن دارد. طراح ساختمان، آندره گدار فرانسوی است که فرد سرشناس و معروفی در رشته معماری به شمار می‎‌رود. “موزه ایران باستان” بخشی از “موزه ملی ایران” است. در واقع ساختمان این موزه به همراه ساختمان موزه هنرهای دوره اسلامی که چند قدم با آن فاصله دارد، “موزه ملی ایران” را تشکیل می‌دهند.

موزه ملی ایران

چه چیز خواهید دید؟

بیشتر از ۳۰۰ هزار شی دیدنی و تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخ ایران! هیجان انگیز است مگر نه؟

این ساحتمان دو طبقه دارد. در طبقه اول اشیایی مربوط به دوران باستانی یعنی عیلامی، ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی نگهداری می‌شود. بخش‌هایی از دیواره تخت جمشید، و سرستون‌های سنگی از مهمترین آنها به شمار می‌روند.

طبقه دوم اما قدیمی‌تر است. از نئاندرتال‌ها که اجداد باستانی انسان‌ها بودند تا تمدن باشکوه عیلامی‌ها! اشیای مربوط به این دوره در طبقه دوم نگهداری می‌شود. مردان نمکی، همان مومیایی‌های معروفی که در حوالی زنجان از معدن نمک پیدا شدند هم در “موزه ایران باستان” نگهداری می‌شوند. البته فقط یکی از آنها.

01 3 گل سرسبد موزه های ایران (+ویدئو)

بانوی ۷ هزار ساله تهرانی نیز در طبقه دوم موزه نگهداری می‌شود. یک دندان آسیای ۲۵ هزار ساله هم در یکی از ویترین‌ها می‌بینید. گفته شده این دندان به یک کودک ۹ ساله تعلق داشته و در اطراف کرمانشاه، در یک غار کشف شده است. این نشان می‌دهد در محدوده فلات ایران، از ۲۵ هزار سال قبل تاکنون انسان‌ها زندگی می‌کرده اند.

موزه ملی ایران

چطور برویم؟

“موزه ایران باستان” ابتدای خیابان سی تیر، همان خیابان همیشه بیدار تهران قرار دارد. از ایستگاه متروی حسن آباد و یا امام خمینی می‌توانید خودتان را به موزه برسانید. فقط چند قدم با آنجا فاصله دارند. اگر با خودروی شخصی قصد دارید به موزه بروید، باید در نظر داشته باشید آن حوالی جای پارک به سختی پیدا می‌شود.

موزه ملی ایران

نکات مهم در هنگام بازدید

“ایران باستان” گل سرسبد موزه‌های وطنی است. در برنامه همه تورهای ورودی، یعنی خارجی‌هایی که به ایران می‌آیند، بازدید از آن گنجانده شده است. بنابراین در بازدید از این مکان، خارجی‌های زیادی را می‌بینید. این مکان در ابتدای خیابان سی تیر قرار دارد. این خیابان راسته گردشگری غذا در تهران است. بنابراین می‌توانید طوری برنامه ریزی کنید که تفریح و خوش گذرانی در این خیابان نیز بخشی از برنامه شما باشد. چند قدم جلوتر، “موزه آبگینه و سفالینه” را می‌بینید که یکی از موزه‌های باشکوه تهران است.

موزه ملی ایران

اگر بازدید از آن را هم در برنامه بگذارید، به خودتان لطف کرده‌اید. بازدید از ایران باستان دست کم دو ساعت طول می‌کشد. درست است که آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران برای همه بچه‌ها لازم است، با این حال توصیه می‌کنیم از همراه بردن کودکان زیر ده سال  به آنجا خودداری کنید. فضای آنجا برای کودکان کسل کننده است و باعث می‌شود نسبت به تاریخ دلزده شوند. در محوطه جلوی ساختمان، پارک کوچکی قرار دارد. در بیشتر روزهای سال و به ویژه عصرها، هنرمندان خیابانی در این پارک مشغول نوازندگی هستند. از هنرشان لذت ببرید.

موزه ملی ایران

۱۰ دیدگاه

  1. مهری کیوانی

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۳۹ ب٫ظ

    معرفی و اشنایی پر محتوا و مفیدی بود ولی تمام شده نیست بازلطف کنید باز هم از سایر دیدنیهای تهران اطلاعات و مطلب بگذارید سپاسگزارم

    پاسخ

  2. برزین

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۷ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  3. آقازاده

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۲ ب٫ظ

    خیلی عالی ومفید سپاس

    پاسخ

  4. نعمت زاده

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

    جذاب و دیدنی

    پاسخ

  5. بهلولی

    ۸ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

    جالب بود. ولی طلاهاش نیست !

    پاسخ

  6. هوشمند

    ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۵۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  7. رفیعی

    ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۴ ب٫ظ

    بسیار جالب و دیدنی

    پاسخ

  8. سیامک مودت

    ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۳۶ ب٫ظ

    بسیار جالب خدا کنه اشیا اینجا غیب نشه

    پاسخ

  9. ملکی

    ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۵ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  10. روزبهاني

    ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۴۷ ب٫ظ

    دیدنی وجالب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…