نسخه شفابخش بازار اجاره مسکن!

۱۷
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این شرایط و با وجود افزایش قابل تامل نرخ اجاره، پرسش این است که آیا مسکن اجاره‎ای، نسخه راهگشای بازار مسکن خواهد بود؟
اجاره‎ای

دست‎اندر‎کاران بازار مسکن با بیان اینکه تعداد معاملات در بازار اجاره به شدت کاهش یافته است، می‌گویند: «با توجه به این‌که حدود ۳۰ درصد مردم در خانه‌های اجاره‎ای زندگی می‌کنند، این توقع وجود دارد که برای راه‌اندازی سازمان اجاره‌داری و ساخت مسکن اجاره‎ای به صورت کلان سیاست‌گذاری انجام شود.»

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبر آنلاین، ارقام تازه منتشر شده از سوی بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار مسکن حاکی است که قیمت هر مترمربع مسکن در یک‌سال گذشته ۱۰۴.۳ درصد رشد داشته است. در خردادماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۶ هزار واحد مسکونی رسید که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۹.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین در خردادماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده  در بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران بیش از ۱۳ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه پیش از آن و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۴.۹ و ۱۰۴.۳ درصد افزایش داشته است .

اجاره‎ای

این میزان افزایش قیمت مسکن‎ ؛ منجر به افزایش اجاره‌بها طی یک‌سال گذشته شده است. گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در خصوص اجاره‌بهای مسکن نیز حاکی است که شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در خردادماه امسال به ترتیب ۲۳ و ۲۰.۷ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

افزایش اجاره خانه تا ۳۰ در صد

افزایش نجومی کرایه خانه در فصل جابه‌جایی مستاجران سبب شد تا به تازگی  رییس‌جمهور هم نسبت به افزایش اجاره‌بها اعتراض کرده و تاکید کند کرایه خانه نباید بیش از ۳۰ درصد افزایش یابد.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی به منظور کاهش هزینه خانوارهای اجاره‌نشین، از طرح «مسکن استیجاری» رونمایی کرده است. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی چندی پیش با دعوت از سرمایه‌گذاران برای ساخت مسکن اجاره‎ای گفت: «انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران برای ساخت مسکن استیجاری در کشور امتیازات ویژه‌ای از دولت دریافت می‌کنند؛ این موضوع قانونی در سال‌های گذشته از سوی سازندگان مورد استقبال قرار نگرفته است.»

وزیر راه و شهر سازی در این باره تصریح کرد: «دولت برای انبوه‌سازان و سرمایه‌گذارانی که قصد ساخت مسکن اجاره‎ای دارند، شرایط ساده‌تری را فراهم می‌کند که از جمله آنها واگذاری زمین رایگان است. »

نسخه شفابخش بازار اجاره؟

در این شرایط و با وجود افزایش قابل تامل نرخ اجاره، پرسش این است که آیا مسکن اجاره‎ای، نسخه راهگشای بازار مسکن خواهد بود؟ مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این خصوص معتقد است: «هر کاری که بتواند تسهیلات و امکاناتی ارائه دهد که به دهک پایین جامعه بتوانیم کمک کنیم، ‌ فساد و دزدی را رو به کاهش می‌برد، چون باید دهک‌های پایین جامعه را مدنظر قرار دهیم.»

وی افزود: «دهک‌های پایین جامعه به طور قطع باید شناسایی شوند و خانه‌هایی به شرط تملیک و یا خانه‌هایی همچون مسکن مهر برای آنها خریداری شود و با اندک پولی به آنها کمک کنیم. یا این‌که برنامه‌ریزی کنیم که بانک‌ها روی ملکی که خریداری می‌شود، وام دهند.»

او خاطر نشان کرد: «رییس‌جمهور هم گفته است که افزایش قیمت مسکن از ۳۰ درصد نباید تجاوز کند. هم اکنون بازار؛ کشش این میزان افزایش قیمت اجاره‌بها را ندارد و تاکنون با کاهش معاملات از سال گذشته تا امسال روبه‌رو هستیم.»

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران یادآور شد: «به عبارتی، کاهش تعداد معاملات اجاره در تهران نشان می‌دهد که یا قراردادها تمدید شده و یا این‌ که مهاجرت اتفاق افتاده است. کاهش ۵۰ درصدی مبایعه‌نامه یعنی این‌که معامله‌ای انجام نمی‌شود.»

غفلت از سیاست ساخت خانه‌های استیجاری

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران نیز گفت: «اجاره‌بها تابعی از قیمت مسکن است و وقتی در حوزه ساخت مسکن هیچ سیاستی پی گیری نمی‎شودو برنامه‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی در حوزه اجاره‌داری نداریم  باید توقع این مشکلات را داشته باشیم. »

4 8 نسخه شفابخش بازار اجاره مسکن!

فرشید پورحاجت، با بیان این‌که تاکنون توجهی به موضوع خانه‌های استیجاری نشده است، تصریح کرد: «وزارت راه در حوزه مسکن به خصوص در یک‌سال گذشته برنامه مشخصی نداشته است و ساخت مسکن به شدت کاهش یافته و متناسب با رشد جمعیت و اقتصاد مسکن خانه ساخته نشده است؛ اگر به تعداد کافی مسکن ساخته شده بود، به تبع آن افزایش نرخ مسکن به این شدت نبود و اجاره‌داری در کشور دچار مشکل نمی‌شد. »

۱۷ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۰ ب٫ظ

    امیدواریمچاره ای بیندیشن تا فشار روی مستاجر کمتر شود.

    پاسخ

    • سرداری زاده

      ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

      ما هم همینطور

      پاسخ

  2. ملکی

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۳ ق٫ظ

    ممنون از اطلاعات مفید و مکتوب شما

    پاسخ

    • سرداری زاده

      ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

      سپاس از شما که مطلب را مفید دانستید

      پاسخ

  3. آدینه

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۴ ق٫ظ

  4. علي حنيفه پور

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    واقعا شرایط سخت و بسیار ناراحت کننده ای برای متقاضیان رهن و اجاره هست و حتما باید راهکارهای کاربردی ارائه بشه

    پاسخ

    • سرداری زاده

      ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

      امیدواریم

      پاسخ

  5. یوسفی

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

    مطالبتون مفید هستش

    پاسخ

    • سرداری زاده

      ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

  6. روزبهاني

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۸ ق٫ظ

    اجاره ها امسال خیلی بالا رفته

    پاسخ

    • سرداری زاده

      ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

      چه باید کرد؟

      پاسخ

  7. رفیعی

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۶ ق٫ظ

    به امید رونق دوباره بازار

    پاسخ

    • سرداری زاده

      ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

      به امید آن روز

      پاسخ

  8. پیمان

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

    کاش واقعا یکم به فکر مردم باشن این آقایون

    پاسخ

    • سرداری زاده

      ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

      ای کاش

      پاسخ

  9. شايگان

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۵۶ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • سرداری زاده

      ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…