هزاران خواص آویشن را بشناسیم

۱۶
9
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آویشن یکی از اعضای خانواده نعناع به شمار می‌رود و فقط یک طعم‌دهنده نیست.
خواص آویشن

یکی از گیاهان خوراکی بسیار معطر که برای طعم‌دهی به انواع غذا مورداستفاده قرار می‌گیرد، آویشن است. این گیاه علاوه‌بر آنکه بسیار خوشبو است فواید بسیاری دارد که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

به گزارش مجله دلتا؛ آویشن یکی از اعضای خانواده نعناع به شمار می‌رود و فقط یک طعم‌دهنده نیست. گیاه آویشن در آب‌وهوای گرم مقاوم است و به‌صورت بوته‌ای و با برگ و گل‌های بنفش کوچک که در اطراف ساقه‌ها رشد می‌کنند، به زندگی خود ادامه می‌دهد. پیدا کردن گیاه آویشن ساده است و می‌توانید آن را در گلخانه‌ها، گل‌فروشی‌ها و حتی برخی از مغازه‌های سبزی فروشی پیدا کنید و یا آن‌ها را خودتان در خانه پرورش دهید. اگر باغچه کوچکی در خانه دارید، بهتر است این گیاه را در باغچه بکارید چرا که نیاز به مراقبت چندانی ندارد.

باوجودآنکه آویشن معمولاً به‌عنوان چاشنی و ادویه برای طعم‌دهی به سوپ و انواع غذا‌ها به‌کاربرده می‌شود، می‌توانید از خواص آن  بیشتر بهره ببرید. پس وقت آن رسیده است که با فواید آویشن بیشتر آشنا شوید.

درمانگر طبیعی برای بسیاری از درد‌ها است

خواص آویشن

  • خصوصیت ضد باکتری و ضدعفونی‌کننده آویشن باعث می‌شود برای درمان آکنه مؤثر باشد چراکه قدرت کشتن باکتری‌هایی را که موجب مشکلات پوستی می‌شود  دارد.
  • آویشن گیاه ضدعفونی‌کننده است و میکروارگانیسم‌هایی را که باعث عفونت می‌شوند از بین می‌برد. به همین دلیل برای افراد مبتلا به فارنژیت یا التهاب گلو توصیه می‌شود.
  • روغن آویشن نیز برای قارچ پوستی، به خصوص در ناحیه دست‌ و پا مناسب است. برای این منظور محلولی از ترکیب آب و چند قطره روغن آویشن تهیه کنید و دست یا پای خود را برای مدت حداقل ۲۰ دقیقه درون محلول قرار دهید.
  • آویشن درمان مناسبی برای کم‌خونی محسوب می‌شود چراکه حاوی آهن است. این ماده هضم و گوارش را راحت و از اسپاسم معده و تجمع گاز‌هایی که موجب درد می‌شوند، جلوگیری می‌کند. چای آویشن بنوشید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.
  • از دیگر از خواص آویشن این است که یک داروی عالی برای علائم چرخه قاعدگی است. درد قاعدگی را کاهش می‌دهد و موجب آرام شدن علائمی مانند سردرد، بدن‌درد و جمع شدن مایعات بدن می‌شود.

قارچ‌کش طبیعی است

گیاه آویشن خاصیت قارچ‌کشی، حشره کشی دارد و دور کننده حشرات است و به ویژه با پروانه سفید کلم مقابله می‌کند. آویشن موجب جذب شدن زنبور‌ها می‌شود. اسانس آویشن قرمز روی محصولات مبتلابه قارچ و باکتری، خاصیت درمانی و پیش‌گیری کننده دارد. این گیاه را می‌توانید در گلخانه‌ها پیدا کنید و ببینید که در قسمت‌های مختلف پخش‌شده‌اند تا به سلامتی دیگر گیاهان کمک کنند.

آویشن می‌تواند عمر میوه و سبزی‌ها را افزایش دهد. فعالیت یونی عصاره آویشن موجب نفوذ آن به دیواره سلولی میکروارگانیسم‌ها می‌شود و بدون آسیب به گیاه، آن‌ها را از بین می‌برد. این روش یکی از راه‌های غیر سمی برای درمان گیاهان و جلوگیری از آفات است.

در طعم دهی به غذا؛ فوق‌العاده است

خواص آویشن

آویشن طعم بی‌نظیری به بسیاری از غذا‌ها می‌دهد و برگ‌های آن‌هم برای تزیین مناسب است. آویشن را می‌توان برای طعم دادن انواع سوپ و خورشت استفاده کرد.

از زمان‌های قدیم چاشنی هایی مانند آویشن برای آماده کردن انواع خوراک‌هایی که نیاز به نرم شدن داشته یا باید از آن ها عصاره تهیه می‌شد، مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ زیرا برگ‌های آویشن آرام‌پز است و موجب می‌شود روغن بیشتری را جذب کند و در نتیجه عطر و رایحه‌اش خارج شود.

۱۶ دیدگاه

  1. حسنی

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۰۹ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بود
    به عنوان ادویه خیلی استفاده میکنیم

    پاسخ

  2. تیام

    ۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۱۰ ب٫ظ

    موافقم

    پاسخ

  3. یزدانی

    ۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۰۹ ب٫ظ

    خیلی خوبه
    نوشیدنیه معطر و خوشمزه و مفیدیه

    پاسخ

  4. رفیعی

    ۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۰۸ ب٫ظ

    من هم با مسرور موافقم
    خیلی خوبه

    پاسخ

  5. مسرور

    ۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۰۷ ب٫ظ

    واقعا نوشیدنی درمانی خوشمزه ای هست
    به نظرم به جای چای باید این داروهای گیاهی جایگزین بشن

    پاسخ

  6. ماکان

    ۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۸ ب٫ظ

    وای بوی تندی داره

    پاسخ

  7. فراهانی

    ۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    چه عالی

    پاسخ

  8. فرا

    ۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    چه جذاب

    پاسخ

  9. میرعبدالباقی

    ۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

    دم نوش آویشن فو ق العاده عالی است

    پاسخ

  10. آقازاده

    ۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۲ ق٫ظ

    یکی از بهترین گیاهان در طب سنتی هستش

    پاسخ

  11. علی فرجی

    ۴ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۷ ق٫ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

  12. مهدی فراهانی

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۹ ب٫ظ

    مفید بود متشکرم

    پاسخ

  13. فرهاد کرمی

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۲ ب٫ظ

    متن مفیدی بود ممنون

    پاسخ

  14. نیما

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۹ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  15. بیگدلی

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۲۴ ب٫ظ

    مفید بود ممنونم

    پاسخ

  16. عادل توکلی

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱:۱۳ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…