کاهش قیمت‌ مسکن ؛ واقعی یا مصنوعی؟

۱۸
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اظهارات منتشر شده درباره کاهش قیمت مسکن در برخی مناطق تهران بیشتر از اینکه واقعی باشد، حرکتی برای ایجاد موج کاهش در قیمت مسکن بوده است .
کاهش

به رغم این که به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، قیمت مسکن در مناطق ۱، ۵، ۲۲، ۱۲ و۷ بین ۸ تا ۱۸ درصد کاهش یافته است، اما گزارش های میدانی و اظهارات مشاوران املاک فعال در ۵ منطقه تهران (شمالی، غربی، مرکزی، شرقی و جنوبی) ادعای مصطفی قلی‌خسروی را رد می‌کند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین ، بازار مسکن در رکود عمیق فرو رفته است. به طوریکه مالکان جسارت کاهش قیمت را ندارند و این امر مانع ازکاهش قیمت‌ها شده است، اگرچه به گفته آن ها قیمت‌ها دو سه ماهی است که تقریبا ثابت مانده و به آن صورت رشد  نکرده است ؛ مشخص نیست که کاهش قیمت مسکن ؛ واقعی است یا مصنوعی؟

کاهش قیمت مسکن

اگرچه رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که قیمت‌ها افت کرده است، نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک چندی پیش اعلام کرد که قیمت مسکن تا پایان شهریور ۹۸ ، فقط در املاک بالای ۱۵۰ مترمربع و لوکس کاهش می‌یابد و افت محسوس قیمت در واحدهای مصرفی از نیمه دوم امسال آغاز می‌شود. اظهارات مشاوران املاک مناطق مختلف تهران و گفته‌های نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک نشان می‌دهد که اظهارات منتشر شده درباره کاهش قیمت مسکن در برخی مناطق تهران بیشتر از اینکه واقعی باشد، حرکتی برای ایجاد موج کاهش در قیمت مسکن بوده است؛ پس نمی‎توان نتیجه گرفت که کاهش قیمت مسکن واقعی است یا مصنوعی.

  شمال

یکی از مشاوران فعال بخش مسکن در منطقه پاسداران، با تکذیب کاهش قیمت خانه در بازار خرید و فروش می‌گوید: طی ماه‌های اخیر صاحبخانه‌ای قیمت واحد مسکونی  پیشنهادی خود را کاهش نداده و قیمت‌ها در دوسه ماهه گذشته ثابت بوده‌است.

وی می‎افزاید: چند معامله‎ای هم که در ماه‌های گذشته انجام شده مربوط به واحدهایی بوده است که از همان ابتدا قیمت پیشنهادی کمی داشته‌اند و صاحب ملک به هر دلیل قیمت ملک خود را کمتر از قیمت متوسط منطقه پیشنهاد کرده است .به گفته این مشاور املاک، دلیل رکود در بازار مسکن این است که فروشنده منتظر افزایش بیشتر قیمت‌ها است و خریدار هم پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها کاهش می‌یابد، برهمین اساس معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود.

  مرکز

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه امیرآباد شمالی درباره وضع قیمت‌ها در بازار مسکن می‌گوید: قیمت‌ها در منطقه امیرآباد طی دوسه ماه گذشته ثابت بوده و مالکی قیمت پیشنهادی خود را کاهش نداده است.او می‎گوید: صاحبان املاک، تمایلی برای کاهش قیمت مسکن ندارند .

  غرب

همچنین یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه سعادت آباد درباره وضعیت بازار مسکن می‌گوید: این بازار در رکود مطلق به سر می‌برد و خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود.او می‎گوید: با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار خرید و فروش به‌شدت افزایش یافته است، قیمت‌های پیشنهادی غیرکارشناسی است و هر مالکی  قیمتی را برای واحد مسکونی خود پیشنهاد می‌دهد.

2 27  کاهش قیمت‌ مسکن ؛ واقعی یا مصنوعی؟

  شرق

به گفته یکی از مشاوران املاک که در منطقه تهرانپارس دفتر دارد؛ قیمت مسکن در ماه‌های اخیر کاهش نداشته اما ثابت مانده و بازار در رکودی عمیق فرو رفته است و تا زمانی که اقتصاد کلان کشور بهبود نیابد بازار رونق نمی‌گیرد.

او اظهار می‌کند: طی یک‌سال گذشته، قیمت مصالح افزایش داشته و هزینه صدور جواز هم سه برابر شده است، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که واحدهای مسکونی نوساز عرضه شده در بازار، با کاهش قیمت مواجه شوند.

این فعال بازار مسکن ادامه می‌دهد: زمانی که بازار مسکن در رکود فرو می‌رود، تمایل برای خرید و فروش و ساخت و ساز دراین بخش کاهش می‌یابد و سرمایه‌ها به سمت سایر بازارها حرکت می‌کند.

جنوب

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه مشیریه با اشاره به اینکه قیمت‌ها در یکی دوماه گذشته تقریبا ثابت مانده است می‌گوید: اگرچه طی یک ‌سال گذشته، قیمت مسکن روند رو به رشدی داشته اما در یکی دوماه قبل به دلیل نبود کشش در بازار، قیمت‌ها ثابت مانده است.او می‌‎افزاید: در یکی دو ماه اخیر و با وجود کاهش میزان معاملات، مالکی برای کاهش قیمت پیشنهادی خود پیش قدم نشده است. بنابراین نمی‎توان به درستی ثابت کرد که کاهش قیمت مسکن؛ واقعی است یا مصنوعی؟

۱۸ دیدگاه

  1. علی یعقوب زاده

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

    باتوجه به قیمت زمین و مصالح ساختمانی پایین امدن قیمت اپارتمان دور از انتظار می باشد اما بخشی از فروشندگان که نیاز فوری به پول دارند ممکن است تخفیفات خوبی در نظر بگیرند

    پاسخ

  2. سیامک مودت

    ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۰ ق٫ظ

    ببینیم چی میشه

    پاسخ

  3. یاسین

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۳۲ ب٫ظ

    کاهش قیمت توسط مالکان محسوس است

    پاسخ

  4. بزرگی

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۵۱ ب٫ظ

    امیواریم قیمتها واقعی شود و شاهد رونق مسکن باشیم

    پاسخ

  5. یکتا

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۸ ب٫ظ

  6. یکتا

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۷ ب٫ظ

    ممنون از اطلاع رسانی خوبتون?

    پاسخ

  7. روزبهاني

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۲ ب٫ظ

    کاهش قیمتها واقعی می بلشد

    پاسخ

  8. دهنوی

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  9. عادل توکلی

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۲ ب٫ظ

    مطمئننا تحقق یافتنی نخواهد بود

    پاسخ

  10. میرعبدالباقی

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

    دقیق و گویا

    پاسخ

  11. هاتف

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

    گزارش کاملی است

    پاسخ

  12. علي حنيفه پور

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

    ادامه رکود و خرید نکردن مصرف کننده باعث میشه که مالکی که برای فروش عجله داره و پول لازم هست، مجبور به کاهش قیمت بشه

    پاسخ

  13. یوسفی

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۵ ق٫ظ

    عجب

    پاسخ

  14. نامجو

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۶ ق٫ظ

    همین طور که مشاورهای مناطق گفتن مالکین قیمت ملک خود را پایین نمیاورند و در رکود کامل به سر میبریم

    پاسخ

  15. روزبهاني

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۳۹ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  16. روزبهاني

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۳۹ ق٫ظ

    امیدوار هستیم که مسکن به قیمت واقعی برگردد

    پاسخ

  17. سعدی

    ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۸:۲۴ ق٫ظ

    خوبه ولی افسوس که دستهای پشت پرده نمی تواند اجازه نزول قیمت ملکی را صادر کند.

    پاسخ

  18. شادمان

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۱۷ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…