امضا الکترونیک و اعتبار قانونی آن

۹
9
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امضای الکترونیک در اغلب قراردادها، تراکنش‌ها و معاملات الکترونیکی در حکم کارت ملی، شناسنامه یا هر نوع سند دیگری که ضامن صحت آن قرارداد است، اعمال می‌گردد و با استفاده از آن می‌توان سندیت متون الکترونیکی را بررسی کرد و اسناد قابل پیگیری می‌شوند.
امضای الکترونیکی

امضای دیجیتال بهترین و پیشرفته‌ترین و پرکاربردترین نوع از امضا الکترونیک است که به دلیل امنیت بالای آن، جایگزین سایر روش‌های موجود شده است. اکثر قانون‌گذاران از جمله قانونگذاران تجارت الکترونیک در مرکز توسعه تجارت الکترونیک، این شیوه امضا را پذیرفته‌اند. در مجله دلتا اعتبار قانونی امضای الکترونیکی از منظر قانون مورد بررسی قرار گرفته است.

کاربرد امضای الکترونیکی

امضای الکترونیک در اغلب قراردادها، تراکنش‌ها و معاملات الکترونیکی در حکم کارت ملی، شناسنامه یا هر نوع سند دیگری که ضامن صحت آن قرارداد است، اعمال می‎شود و با استفاده از آن می‌توان سندیت متون الکترونیکی را بررسی کرد و اسناد قابل پیگیری می‎شوند. این امضا مانند اثر انگشت و در قالب یک پیام رمزگذاری شده است که از استاندارد پذیرفته شده‎ای استفاده می‎کند و بالاترین سطح امنیت و پذیرش جهانی را دارد و طبق یک تکنولوژی خاص، تفاوت آن با امضای الکترونیک تشخیص داده می‎شود. امضای الکترونیک، همان شکل اسکن شده امضای واقعی هر فرد است و در سازمان‌ها و در سیستم‌های اتوماسیون اداری از این نوع امضا بهره می‌گیرند.

امضای الکترونیکی و دیجیتال

مزایای امضای الکترونیکی و دیجیتالی

افراد با داشتن امضای دیجیتال در صورتی که بخواهند در فضای اینترنت، مبادله الکترونیکی با هویت مجازی داشته باشند، می‌توانند خود را به‌ گونه‌ای معرفی کنند که طرف مقابل به شما اعتماد کند و گیرنده می‌تواند از ماهیت فرستنده و اینکه اطلاعات حین انتقال تغییر پیدا نکرده، مطمئن باشد. علاوه بر این مزایا، فرستنده نمی‌تواند امضای داده را انکار کند. امضای دیجیتالی امنیت تصدیق هویت، محرمانه بودن، امانتداری و غیرقابل انکار بودن را تامین و از اطلاعات محرمانه در مقابل هرگونه تغییر غیرمجاز، محافظت می‎کند. بنابراین این امضا باعث جلوگیری از دستکاری و خدشه‎دار کردن اطلاعات خواهد شد. شایان ذکر است، این امضا برای هر شخصی منحصر به فرد است. این امضا هم به اسناد الکترونیکی و هم به شخص قابلیت تصدیق را ارائه می‎کند، به طوری‎که تصدیق سند توسط امضای دیجیتالی نشان می‎دهد که امضا یا سند الکترونیکی قابل تغییر نیست و همچنین، تصدیق امضاکننده در واقع این امکان را فراهم می‎کند که شخص امضاکننده قابل شناسایی باشد و نشان می‎دهد که چه شخصی سند را امضا کرده است.

قانون امضای الکترونیک

مطابق با ماده ۷ قانون تجارت الکترونیکی، هرگاه قانون وجود امضا را لازم بداند، امضای الکترونیکی مکفی است. بنابراین امضای دیجیتال بدون نیاز به امضای دستی برای قانون کفایت می‌کند. برای مثال، می‌توان یک سند الکترونیک امضا شده را بدون نیاز به نسخه کاغذی آن که به طور دستی امضا شده به مجامع قانونی ارائه کرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با جرم کلاهبرداری مجازی “کلاهبرداری در فضای مجازی” را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. عادل توکلی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۵ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  2. یوسفی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

    خوبه

    پاسخ

  3. میرعبدالباقی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

    ممنون از اطلاع رسانی شما

    پاسخ

  4. نمازی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۷ ق٫ظ

    عالی هستش و باید حتما کاربردی تر بشه

    پاسخ

  5. رفیعی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق٫ظ

    دی جی کالا این کار رو قبلا انجام میداد

    پاسخ

  6. آقازاده

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

    مرسی

    پاسخ

  7. پیمان

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۴۱ ق٫ظ

    چقدر خوب

    پاسخ

  8. بیگدلی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۴ ق٫ظ

    مفید و کاربردی

    پاسخ

  9. مهدی فراهانی

    ۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۶ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …