مطالبه مهریه عندالاستطاعه

۷
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وقتی در سند ازدواج مهریه را عندالمطالبه ذکر می‌کنیم،  به این معناست که زن به محض عقد مالک مهریه می‌شود و هر زمان بخواهد می‌تواند به اختیار خودش مهریه‌اش را مطالبه کند و در هر حالت مهریه باید توسط مرد پرداخت شود.
مهریه

مهریه از جمله حقوقی است که قانون برای زن در نظر گرفته است و در صورت مطالبه، مرد موظف به پرداخت آن است. البته زن و مرد هنگام عقد ازدواج باید به عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه توجه کنند. در مجله دلتا برای آشنایی بیشتر با این نوع مهریه و نحوه مطالبه آن به موارد زیر پرداخته شده است.

۱. مهریه عندالاستطاعه

۲. تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه

۳. تبدیل مهریه عندالمطالبه به عندالاستطاعه پس از عقد

۴. شرایط وصول مهریه عندالاستطاعه

مهریه عند الاستطاعه

منظور از مهریه عندالمطالبه این است که زن به محض انجام شدن مراسم عقد، مالک مهریه می‌شود و هر زمان بخواهد می‌تواند، مهریه‌ خود را مطالبه کند و در هر حالت باید توسط مرد پرداخت شود. اما زمانی که در سند ازدواج مهریه عندالاستطاعه ذکر می‌شود، فقط موقعی زن می‌تواند مهریه‌اش را درخواست کند که شوهر توانایی پرداخت آن را داشته باشد، پس در نتیجه پرداخت مهریه منوط به استطاعت و توانایی مالی مرد است و چنانچه همسر توانایی مالی ضعیف یا حتی متوسطی داشته باشد، شاید زن با انتخاب این نوع مهریه هیچ‎گاه نتواند مهریه خود را مطالبه کند.

مهریه

تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه

۱. زمانی که در سند ازدواج، مهریه به صورت عندالمطالبه تعیین می‌شود زن هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه خود را بخواهد و موظف نیست اموال و دارایی مرد را معرفی و اثبات کند، هرچند اگر مرد توان لازم برای پرداخت مهریه را نداشته باشد می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه خانواده ارائه دهد و دادگاه نیز با توجه به میزان مهریه می‌تواند اقساطی برای پرداخت مهریه تعیین کند. اما در مهریه عند الاستطاعه زن مکلف است ابتدا دارایی شوهر را اثبات و پس از آن اقدام به دریافت مهریه کند.

۲. تفاوت دیگر این است که در مهریه عندالمطالبه چنانچه زن باکره باشد می‌تواند از حق حبس استفاده کند اما در مهریه عند الاستطاعه استفاده از حق حبس توجیه قانونی و منطقی نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با موضوع حق حبس در مهریه مطلب ” حق حبس مهریه و شرایط آن ” را مطالعه کنید.

تبدیل مهریه عندالمطالبه به عندالاستطاعه پس از عقد

زن و شوهر هر زمان که بخواهند می‌توانند با یکدیگر توافق کنند و مهریه عندالمطالبه را به عند الاستطاعه یا بالعکس تغییر دهند و در این مورد منع قانونی و شرعی وجود ندارد.

شرایط وصول مهریه عندالاستطاعه

همانطور که اشاره شد زن در صورتی می‌تواند مهریه عندالاستطاعه را دریافت کند که مالی از شوهرش را برای توقیف به دادگاه یا اجرای ثبت  معرفی کند.

استعلام دارایی شوهر از طریق دادگاه

زن باید در دادگاه خانواده دادخواستی برای اثبات دارایی‌های شوهر مطرح کند؛ در این صورت دادگاه از مراجع مربوطه استعلام کرده و میزان دارایی شوهر مشخص می‌شود.

استعلام دارایی شوهر از طریق اجرای ثبت

زن به دفتر خانه ای  که ازدواج آن‌ها را ثبت کرده مراجعه و صدور اجراییه را درخواست می‌کند. اجراییه صادر و به شوهر ابلاغ می‌شود. اگر شوهر در مهلت مقرر اقدام به پرداخت مهریه نکند، زن می‌تواند در اداره اجرا ثبت اسناد رسمی، پرونده‌ای تشکیل دهد و از بانک مرکزی، اداره ثبت اسناد و املاک و راهنمایی و رانندگی درخواست استعلام کند تا اموال شوهرش مشخص شود.

۷ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۴۰ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بود ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۴ بهمن ۱۳۹۸ در ۵:۳۷ ب٫ظ

    عزیزم التن باید کتاب قانونمون رو دوباره بازندیسی کنند اوضیحاتی که دادین در دادگاهها اجرا نمیشه عندالمطالبه را پرداخت نمی کنند اقایون. براش باید مال معرفی بشه تو دادگاه ها جداب درست و حسابی به زن داده نمیشه چه قضات و چه کارمندان بخشنامه اقای رییسی مرد رو ازادتر ازقبل گذاشه که بیاد بگه ندارم ندارمی که نمی خواهد پرداخت کند حتی بعد گذشت ۵ سال یعننی مت یک سوال از اقای رییسی دارم ایا ۵ سال زمان کافی ندشت مرد که بخواهد در ماه مبلغ ناچیز کنار بگذارد برای پیش پرداخت مثلا ۵ سکه و سالی دو سکه یا واقعا مغرضانه این بخشنامه ها علیه زن صادر شده چرا نفرت زن را از قانون و اسلام و علما قاصی شعله وذ می کنید ایا زن راه حشونت را در پیش بگیرد

    پاسخ

  3. شادمان

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

    خیلی خوب بود

    پاسخ

  4. آقازاده

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۵۸ ق٫ظ

    باشد ک رستگارشویم بااین شرایط ها

    پاسخ

  5. كاشي پور

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۰ ب٫ظ

  6. امیر زندمنش

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۷ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  7. عادل توکلی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۳۷ ب٫ظ

    بد نبود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …