تهران گردی

موزه ملک ؛ اولین موزه وقفی ایران!

۹
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
موزه ملک به افراد دارای آلزایمر، خدمات فرهنگی مخصوص ارائه می‌کند! اگر در خانواده فردی مبتلا به آلزایمر دارید، از این خدمات استفاده کنید.
موزه ملک

موزه ملک یکی از موزه‌های خوب تهران است که احتمالاً تاکنون چیزی درباره آن نخوانده و نشنیده‌اید. ما در مجله گردشگری دلتا شما را با این موزه آشنا می‌کنیم و گردشی کوتاه در این موزه خواهیم داشت. حالا وقتش است برای بازدید از این موزه برنامه‎ریزی کنید تا با چشم خودتان جذابیت‌های نخستین موزه وقفی ایران را ببینید. حیاط باصفا، کاشی‌کاری‌های دلربا و همچنین حوض زیبای مجموعه با مجسمه کبوترهای طلایی کنارش، هوش از سرتان می‌برد.

موزه ملک

نخستین موزه وقفی ایران

موزه ملک یک موسسه است. در واقع کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی ایران به شمار می‌رود. موسسه فرهنگی ملک در سال ۱۳۱۶ توسط حسین آقا ملک تاسیس و از همان زمان به آستان قدس رضوی وقف شد. کتابخانه این موزه یکی از پنج کتابخانه بزرگ ایران است. خود موزه هم اشیای جالبی دارد! از قرآن‌های نفیس مصور گرفته تا سکه‌های اعیانی قدیمی و حتی مبلمان!

کتابخانه موزه ۱۹ هزار جلد کتاب خطی دارد! یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های کتب خطی و نفیس ایران به شمار می‌رود. موزه همچنین مجموعه آثار خوشنویسی بزرگ‌ترین خطاطان ایرانی را در خود جای داده است که میرعماد، مشهورترین آنهااست.

موزه ملک

موزه‌ای برای همه فصول

در موزه ملک همه چیز پیدا می‌شود. علاوه بر آثار خطاطی و سکه و مدال، مجموعه بی‌نظیری از تمبرهای ایرانی در این موزه به نمایش درآمده‌اند. همچنین قالی و قالیچه‌های نفیسی از مناطق فرش‌بافی ایرانی را می‌توانید در این موزه ببینید. نقاشی‌های بی‌نظیری از نقاشان بزرگ ایرانی مانند کمال الملک در این موزه  نگهداری می‌شود. همچنین، موزه بخشی کاملاً تخصصی برای مستندسازی و همچنین مرمت اشیای موزه‌ای دارد.

موزه ملک

موزه‌ای برای ۳۶۵ روز سال

موزه ملک تقریباً در هر روز سال رویداد و برنامه ویژه‌ای دارد. در همه اعیاد مذهبی و روزهای عزاداری، مراسم بزرگداشت در این موزه برپااست. همچنین کارگاه‌های آموزشی جذابی در این موزه با هزینه‌ای مناسب برگزار می‌شود که دل علاقه‎مندان را به هیجان می‌آورد. کارگاه‌هایی مثل نقاشی روی شیشه، نگارگری ایرانی و…

سمینارهای تاریخی و هنری اختصاصی نیز در این موزه برپا می‌شود. اگر به این مباحث علاقه دارید، کافی است اخبار موزه را پیگیری کنید.

موزه ملک

نکات مهم در بازدید از موزه

برای بازدید از موزه حدود یک ساعت زمان نیاز دارید. این موزه در تقاطع خیابان امام خمینی و خیابان ملل متحد قرار دارد. میدان تاریخی توپخانه همان حوالی است. می‌توانید برای بازدید از آن نیز زمان اختصاص دهید. همچنین خیابان ناصر خسرو، کوچه مروی و خیابان لاله زار از دیدنی‌های نزدیک به موزه ملک به شمار می‌روند. اگر زمان بیشتری در اختیار دارید، بازدید از کاخ موزه گلستان، بهترین کاری است که می‌توانید در برنامه بگنجانید.

۹ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۴۸ ب٫ظ

    ای ایران ای مرز پر گهر/ ای خاکت سرچشمه هنر !

    پاسخ

  2. رفیعی

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۲۶ ق٫ظ

    ممنون عالییی بود

    پاسخ

  3. بیگدلی

    ۳۰ تیر ۱۳۹۸ در ۰:۵۵ ق٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

  4. كاشي پور

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۲ ب٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۱۱ ب٫ظ

    قشنگ بود

    پاسخ

  6. عادل توکلی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  7. عادل توکلی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۳۶ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  8. نامجو

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۰۶ ب٫ظ

    خیلی دیدنی و جذاب است

    پاسخ

  9. هوشمند

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۵۴ ب٫ظ

    عالی بود تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…