مسکن از سفته بازی خارج شد

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

افزایش قدرت خریداران واقعی  خانه ،  از برنامه  های مهم  دولت  در ۵۴ ماه  گذشته  بوده  و بر این  اساس  ، تسهیلات  بخش مسکن  در این مدت افزایشی  قابل توجه  داشته است .

از سوی دیگر ، میزان سود وام مسکن  و مدت  زمان  باز پرداخت  آن به ترتیب  کاهش  و افزایش یافت . افزایش  تسهیلات مسکن تا ۶ برابر  از مهمترین اقدامات دولت برای خانه دار کردن مردم بوده  است. پیش از این وام  مسکن در ابتدای  دولت  یازدهم  ۲۵ میلیون  تومان  بود که هم اکنون   به ۱۸۰ میلیون تومان  رسیده  است.

بر اساس آخرین گزارش ها ، معاملات مسکن در آذرماه  با ۵۰  درصد  افزایش در مقایسه با همین  مدت  در سال گذشته  رو به  رو شده است. تازه ترین  گزارش  فرابورس نیز نشان می دهد،  معاملات  اوراق  تسهیلات  مسکن  در ۹ ماه  گذشته ، ۴۳ درصد رشد داشته است .

بر اساس این گزارش ، نگاهی به  جزییات  معاملات  نشان می دهد ، بیشتر معاملات در خانه های  کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان و در متراژهای  کوچک  صورت  گرفته است  و این  موضوع  نشان می دهد  مسکن  از سفته  بازی  خارج و به  دست  متقاضیان واقعی  رسیده است.

همچنین  آمار نشان می دهد ، تبدیل  به  احسن‌ کردن و تعویض خانه نیز تا حدودی  رونق  گرفته  است. کارشناسان اقتصاد مسکن  با اشاره به  روند رو به افزایش  معاملات  مسکن  در یک سال  گذشته و با بیان  اینکه  ازاواخر پار سال بازار مسکن  وارد مرحله  رونق  شده  است ، می گویند:  اقدام های دولت  در رونق  بازار مسکن  موثر واقع  شده است.

بهروز ملکی، کارشناس اقتصاد  مسکن در این باره  با اشاره  به  رونق  معاملات مسکن در یکسال  گذشته  معتقد است : این  رونق از جنس سفته  بازی  نبوده  و این روند ادامه دارد.

حسین عبده  تبریزی ، مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه  دولت  در بازار مسکن در پی  رونق سفته  ‌بازانه  نبوده  و تمایل نداشته  که  مسکن  به  کالای موضوع سفته ‌بازی  و سوداگری  بدل شود گفت: تلاش وزارت  راه و شهر سازی  این بوده  است که در بازار مصرفی مسکن  دخالت ‌کند تا مطمئن  شود که  خرید یا اجاره برای  خانوار ها  قابل تحمل‌  است و هزینه ‌ها از توانایی آنها خارج نیست. اقتصاد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…