خرید‌ درمانی؛ بمب انرژی‌زای خانم‌ها

۲۴
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خرید درمانی ریشه علمی دارد. این موضوع برای خانم‌ها لذت‌بخش است و حال روحی آن‌ها را بهتر می‌کند؛ البته خانم‌ها باید بدانند که به اندازه خرج کنند تا دچار استرس نشوند.
زبان عشق

خرید کردن حال روحی خانم‌ها را عوض می‌کند؛ این یک واقعیت است اما آیا تا به حال به جنبه علمی این موضوع فکر کرده‌اید؟ آیا همیشه در خرید کردن دچار افراط و تفریط می‌شوید؟ آیا تا به حال اتفاق افتاده است که چیزی را خریده باشید که به آن احتیاجی نداشته‌اید؟ آیا احساس خوبی برای آن داشته‌اید؟ آیا وقتی دچار استرس می‌شوید، بیشتر خرید می‌کنید؟ مجله دلتا در این مقاله به سوالات شما پاسخ می‌دهد.

از خرید درمانی چه می‌دانید؟

خرید درمانی یا Retail Therapy یکی از روش های کاهش استرس است که بسیاری از افراد آن را به طور آگاه یا ناخودآگاه انجام می‌دهند. خرید درمانی عملی است که شما چیز کوچکی برای خود می‌خرید تا خلق و خو و روحیه شما بالاتر رفته و احساس خوبی پیدا کنید. این عمل ممکن است بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، رواج داشته باشد.

خرید درمانی

خرید درمانی چقدر رایج است؟

خرید درمانی یا نوع شدیدتر آن «خرید اجباری» که در آن فرد احساس می‎کند ناچار است تا برای بالا رفتن روحیه خود، خرید انجام داده و به نوعی به آن اعتیاد دارد، ممکن است بیشتر از آنچه مردم می‌دانند، رایج باشد.

یک مطالعه توسط یک پژوهشگر دولتی در پنسیلوانیا روی گروهی از افراد که به طور مرتب خرید می‌کردند، انجام و مورد بررسی قرار گرفت. همه این افراد، ظرف یک هفته گذشته چیزهایی برای خودشان خریده بودند. این پژوهشگر دریافت که ۶۲ درصد از این افراد، این خریدها را برای بالا بردن خلق و خو و روحیه خود انجام داده بودند. مطالعه دیگری در مورد جمعیت‌شناسی خریداران اجباری نشان داده بود که زنان و افراد جوان (اواخر نوجوانی) بیشتر مستعد این رفتار بودند.

 

خرید درمانی

چگونه خرید درمانی استرس را کنترل می‌کند؟

زمانی که در معرض استرس هستیم، واکنش ما به خرید کردن متفاوت است. درست همان‌گونه که ما ممکن است به طور طبیعی برای بهتر شدن روحیه خود، به دنبال یک طعم شیرین باشیم یا همان‎گونه که به سایر لذت‌های زندگی پاسخ مثبت می‌دهیم. افراد تمایل دارند تا بتوانند از طریق خرید کردن، احساسات قوی‌تری داشته باشند تا در زمان استرس روحیه خود را بالا ببرند.

نظرسنجی که قبلاً از خریداران انجام شده بود، نشان داد که فقط ۸۲ درصد از آن‌ها احساسات مثبتی نسبت به این خریدها داشتند و افزایش روحیه مثبتی که به دنبال این خریدها به وجود آمده بود، اثرات طولانی‎مدت داشت. همچنین نشان می‌داد که خرید، به عنوان یک احساس لذت‌بخش و سرشاری شناخته می‌شود که بسیار برتر از احساس ندامت و پشیمانی خریدار است.

با این حال، زمانی که این خرید‌ها به سمت اجبار پیش می‎رود، به‎خصوص زمانی که فرد از لحاظ مالی در تنگنا است، این احساس می تواند کاملاً متفاوت باشد. زمانی که خرید به طور عمده برای بالا بردن روحیه بوده و به طور مداوم تکرار شود، سایر مشکلات می‌تواند ناشی از پیامدهای ناخواسته آن باشد.

افرادی که به طور مداوم این کار را می‌کنند و در پی خرید اجباری برای بالا بردن روحیه خود هستند، علاوه بر اینکه می‌توانند بدهی شدیدی بالا بیاورند، دچار اضطراب و ناامیدی، احساس از دست دادن کنترل و درگیری در خانه نیز می‌شوند.

تضاد واضح «خرید- استرس»

از آنجا که خرید درمانی برای بسیاری از افراد، یک شیب لغزنده به نظر می‌رسد، آنچه می‌تواند به عنوان یک تقویت‌کننده بی‌ضرر روحیه شروع شود، احتمالا به یک اجبار تبدیل شده و می‌تواند موجب کمبود منابع مالی شده و باعث درگیری و در نهایت دوباره موجب استرس بیشتر شود.

بهتر است اگر خود را درگیر در این رفتار می‌بینید، بیشتر مراقب باشید. گاهی اوقات می‌توانید از این روش درمانی برای بالا بردن روحیه خود استفاده کنید، (این روش حتی یک راهکار توصیه شده برای دستیابی به اهداف است) در این صورت این یک روش مثبت است اما اگر اجازه بدهید که هزینه‌های شما، زندگی شما را از کنترل خارج کنند، بدیهی است که این روش منفی تلقی می‌شود.

بسیاری از افراد دریافته‌اند که راهکارهای زیر ممکن است برای دریافت بهترین استفاده از خرید درمانی با کمترین میزان از عوارض منفی آن مفید باشد:

خرید درمانی

چگونه با خرید کردن حال روحی‌مان را خوب کنیم؟

سازماندهی مجدد کنید

اگر برای کاهش استرس خود به دنبال خریدهای جدیدی رفته باشید، ممکن است با نگاه کردن به چیزهایی که داشته و آن‌ها را فراموش کرده بودید، احساس غم و اندوه بکنید.

شما می‌توانید یک طرح بزرگ برای خود درست کنید؛ به این صورت که دوباره یک سازماندهی به تمام گنجه لباس‌های خود بدهید یا تغییری در دکوراسیون وسایل خانه بدهید، یا یک پروژه ده دقیقه‌ای را با تمیز کردن کشوی دراور خود ترتیب دهید؛ در این صورت ممکن است چیزهایی را که فراموش کرده بودید، دوباره بیابید؛ در نهایت آن چیزی که دریافت می‌کنید، محیطی است که کمتر به هم ریخته و برای چگونگی استفاده از انتخاب‌هایتان مفیدتر بوده و قطعاً باعث تقویت روحیه شما خواهد شد.

شمارش برکات و نعمت‌ها

شمردن نعمت‌هایی که دارید، باعث می‌شود در مرتبه بعدی که احساس می‌کنید باید چیز تازه‌ای بخرید، میل شما به خرید کاهش پیدا کرده و در نتیجه هزینه کمتری پرداخت می‌کنید. از آنجا که خرید اجباری، یک تلاش برای پرکردن احساس خلاء در شما است، لذت بردن از فعالیت‌هایی که احساس هیجان شما را پر می‌کنند، می‌تواند گرایشات شما را نیز برای موارد مادی کاهش دهد.

خرید را حفظ کنید اما زمان کمتری به آن اختصاص دهید

گاهی اوقات فقط در حالت خرید کردن برای درمان هستید و می‌خواهید به فکر خودتان باشید که البته این تلاش ارزش بیشتری نسبت به خرید دارد. اگر این تلاش در آرامش و اعتدال و به معنای حقیقی خود انجام شود، به شرط اینکه یک خرید کوچک بوده و بدهی طولانی به بار نیاورد، می‌تواند باعث بالا رفتن روحیه شما شود؛ پس سری به فروشگاه‌هایی که بالاترین تخفیف را دارند، زده و یکی از اجناسی که تخفیف زیادی دارد، برای خود بخرید.

روان‎شناسان مثبت‌گرا توصیه می‌کنند از چیزهای لذت‌بخش در زندگی استفاده کنید؛ گاهی یک خرید کوچک می‌تواند آن بخش از شما را که در جست‎وجوی چیز تازه است، تحریک کند؛ بدون این‎که لازم باشد خیلی دور رفته یا یک عادت گران قیمت را در خود ایجاد کنید که قادر به پرداخت همیشگی هزینه‌های آن نیستید.

از همه مهم‌تر اینکه آن احساس گناه و استرس مضاعف بعد از خرید را نخواهید داشت.  گر متوجه شدید که قادر نیستید تا هزینه‌های مربوط به استرس خود را کنترل کنید یا شک دارید که آیا خریدهای شما خارج از کنترل است یا خیر، ایده خوب این است که با یک کارشناس حرفه‌ای برای پشتیبانی و دریافت یک حمایت اضافی صحبت کنید.

منبع: دکتر سلام

۲۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۲ ب٫ظ

  2. فرامرزی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۵۸ ب٫ظ

    هیچی بهتر از خرید نیست

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۶ ب٫ظ

      بلهههه

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۰۰ ب٫ظ

    قشنگ بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۶ ب٫ظ

      خواهش می کنم

      پاسخ

  4. هیوا

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۴۱ ب٫ظ

    خرید خانم ها طول عمر آقایان رو کوتاه میکنه

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۷ ب٫ظ

      ای واااای از این خرید

      پاسخ

  5. رسا

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۱۹ ب٫ظ

    مطلب جالبی بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۷ ب٫ظ

      ممنونم

      پاسخ

  6. ثابتی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۱۳ ب٫ظ

    دقیقا.واقعیت محض

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

      بلهههه

      پاسخ

  7. رضایی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۵۳ ب٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

      خواهش میکنم

      پاسخ

  8. رفیعی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۵۲ ب٫ظ

    آره واقعا عجب تیتر خوبی

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

      خوشحالم که خوشتون اومد

      پاسخ

  9. مسرور

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۶ ب٫ظ

    واای خیــــــــلی خوبه
    خرید کردن واقعا آرامش بخشه و انرژی و حس خوبی به من میده

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

      بله همینطوره جیبتون پر پول

      پاسخ

  10. تیام

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    با مزززززززه بود

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

      ممنون

      پاسخ

  11. ماکان

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    عه چه باحال

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

      بلههه خیلی باحال

      پاسخ

  12. رضایی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۹ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  13. شادمان

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  14. نامجو

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

    جالب و آموزنده بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…