جهانگردی ، جاذبه های اردن

بحر المیت؛ در این دریا هرگز غرق نمی‌شوید!

۱۲
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ماهیگیری در بحرالمیت؟ حتی فکرش را نکنید. به دلیل شوری زیاد، اصلاً ماهی وجود ندارد که بخواهید بگیرید.
بحرالمیت

بحرالمیت یا دریای مرده جایی است که هرگز در آن غرق نمی‌شوید. پس بدون نگرانی درباره اینکه هنوز دوره آموزشی شنا را کامل نکرده‌اید،  می‌توانید به آب دریای مرده بزنید و تا دل‌تان می‌خواهد شنا کنید. دریای مرده یکی از عجیب‌ترین جاهای کره زمین است. جایی که هیچ موجود نمی‌تواند به صورت همیشگی آنجا زندگی کند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم سفری به دریای مرده داشته باشیم.

بحرالمیت

بحرالمیت کجاست؟

جایی بین اردن و فلسطین، در همین قاره آسیا؛ یعنی اگر روزگاری به اردن و شهر اَمان سفر کردید، می‌توانید از این دریاچه هم بازدید کنید. دریاچه‌ای که خیلی شبیه دریاچه ارومیه خودمان است. بحر المیت که به آن دریای مرده هم می‌گویند، یکی از کم ارتفاع‌ترین نقاط کره زمین است. سطح آن حتی از سطح آب‌های آزاد کره، یعنی اقیانوس‌ها، پایین‌تر است و تا دل‌تان بخواهد شور! اصلاً یکی از دلایلی که به آن دریای مرده می‌گویند، همین شوری بیش از اندازه آب آن است. در این آب شور، هیچ موجود نمی‌تواند به صورت دائمی زندگی کند. راست و دروغش هم پای دانشمندان جانورشناسی.

بحرالمیت

گفته می‌شود دریای مرده در حال کوچک شدن است. این را دانشمندان با بررسی هر ساله خط ساحل در این دریا ثابت کرده‌اند. با این حال آنها می‌گویند بحرالمیت هرگز کاملاً تبخیر نمی‌شود. ممکن است به نقطه اشباع برسد، ولی هرگز تا آخرین قطره تبخیر نمی‌شود. بنابراین نگران نباشید. ظاهراً فرصت برای سفر به این دریاچه همیشه هست.

فقط ممکن است برای رسیدن به دریا از هتل محل اقامت‌تان کمی دچار مشکل شوید. اتفاقی که امروزه هم برای گردشگری دریای مرده افتاده است؛ هتل‌ها و پلاژهایی که ۵۰ سال قبل لب ساحل بودند، حالا چندین کیلومتر از خط ساحل فاصله گرفته‌اند.

بحرالمیت

اینجا کسی غرق نمی‌شود

غلظت نمک دریای اردن زیاد است. روز به روز غلیظ‌تر هم می‌شود. چون سطح آب آن دارد پایین می‌رود. همین موضوع باعث شده هیچ چیز زیر آب نرود. بنابراین در این دریا هرگز غرق نمی‌شوید. حتی اگر ۲۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشید. می‌توانید روی آب شناور بمانید و با خیال راحت روزنامه‌تان را بخوانید یا ترانه مورد علاقه‌تان را زمزمه کنید. کاری که گردشگران این منطقه انجام می‌دهند و اصلاً برای انجام دادن همین کارها به اردن سفر می‌کنند.

به سبب شوری زیاد آب، هیچ کوسه و اره ماهی هم آن حوالی پیدا نمی‌شود. خلاصه هیچ مانعی برای لذت بردن‌تان وجود ندارد. فقط ممکن است کمی بانمک شوید که آن هم چیز خیلی بدی نیست. اما این همه ماجرا نیست. درست است که به دلیل زیر آب رفتن غرق نمی‌شوید، اما باید بدانید حرکت کردن در آب دریای مرده سخت است. یعنی ممکن است هزار سال روی آب بمانید و نتوانید شنا کنان خودتان را به خشکی و ساحل برسانید، بنابراین در هر شرایط یادتان باشد بی‌گدار به آب نزنید.

بحرالمیت

بلورهای نمکی که اطراف دریاچه و در ساحل آن شکل گرفته، به اندازه‌ای زیبااست که گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. آب و نمکش خاصیت درمانی هم دارد.

بیایید مثل دریای مرده نباشیم

در بعضی کتاب‌های اخلاقی، بحرالمیت را مثال زده‌اند. گفته شده که شبیه بحرالمیت نباشید. چون بحرالمیت به دنیای اطرافش راه ندارد. با اینکه رودهای کوچک و بزرگی به این دریاچه می‌ریزد، ولی این دریاچه تاثیر سازنده‌ای در اطرافش ندارد. آبش هم که از بس شور است، به درد کشاورزی نمی‌خورد. یعنی فقط گیرنده است و هرگز دهنده نیست. و همین جاری و مفید نبودن، باعث شده روز به روز کوچک‎تر شود و هیچ موجودی نتواند به صورت پایدار و همیشگی در کنارش به زندگی عادی ادامه دهد و همین، بحرالمیت را تنها کرده. جالب است، مگر نه؟

۱۲ دیدگاه

  1. امیر زندمنش

    ۲۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

    جالبه

    پاسخ

  2. هیوا

    ۲۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۱ ق٫ظ

    قشنگ بود

    پاسخ

  3. نجاری

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۱۸ ب٫ظ

    خدا رو شکر دریاچه ارومیه ما احیا شد به لطف خدا

    پاسخ

  4. مهدی فراهانی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۳۳ ب٫ظ

    بسیار زیبا و حیرت انگیز بود

    پاسخ

  5. نمازی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۲۸ ب٫ظ

    جالب بود و فوق العاده

    پاسخ

  6. هوشمند

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۳۳ ب٫ظ

    واقعا جالب بود منظره ی فوق العاده ای هم داره

    پاسخ

  7. کاشی پور

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۰۱ ب٫ظ

    امیدوارم بتونم با تور مسافدتی دریا رو از نزدیک ببینم

    پاسخ

  8. یزدانی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۳۶ ب٫ظ

    فوق العادس

    پاسخ

  9. ثابتی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۳۵ ب٫ظ

    بسیار زیبا و حیرت آوره

    پاسخ

  10. مسرور

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۳۴ ب٫ظ

    وواای خدایا خیلیییی زیباس
    بینظیره

    پاسخ

  11. نامجو

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۱۸ ب٫ظ

    جالب و شنیدنی بود

    پاسخ

  12. نامجو

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۱۸ ب٫ظ

    جالب و شنیدنی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…