ثبت شرکت سهامی خاص بهترین گزینه شماست

۵
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عموما شرکتهای مهم و بزرگ از نوع سهامی هستند. شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به تعدادی سهام با ارزش یکسان تقسیم شده است و شرکا که سهامدار نامیده می‎شوند، می‎توانند با خرید هر تعداد سهام، مالکیت شرکت را در اختیار بگیرند.
شرکت سهامی خاص

زمانی که فردی تصمیم به شروع یک فعالیت می‎گیرد، باید مطابق با قانون ایران اقدام به ثبت شرکت یا موسسه در راستای همان موضوع فعالیت داشته باشد. قبل از هر چیز برای آشنایی با انواع شرکت‎های تجاری در این نوشتار قصد داریم به معرفی یکی از انواع شرکت‎ها که شرکت سهامی خاص است و معمولا متقاضیان زیادی دارد، بپردازیم.

انواع شرکت تجاری در قانون ایران:

در قانون تجارت ایران، هفت نوع شرکت تجاری منظور شده است. این شرکتها عبارتند از:

  1.  شرکت سهامی
  2. شرکت تضامنی
  3. شرکت با مسئولیت محدود
  4. شرکت نسبی
  5. شرکت تعاونی تولید و مصرف
  6. شرکت مختلط سهامی
  7. شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت سهامی خاصشرکت سهامی

عموما شرکتهای مهم و بزرگ از نوع سهامی هستند. شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به تعدادی سهام با ارزش یکسان تقسیم شده است و شرکا که سهامدار نامیده می‎شوند، می‎توانند با خرید هر تعداد سهام، مالکیت شرکت را در اختیار بگیرند.

فعالیتهای یک شرکت سهامی بر مبنای سه بخش است.

  • بخش تصمیم گیرنده
  • بخش اجرایی
  • بخش ناظر

بخش تصمیم گیرنده

مجامع سهامداران که با حضور سهامداران تشکیل می شود، معرف این بخش است. مجمع هایی که برای تصمیم گیری در امور مختلف شرکت تشکیل می شود عبارتند از مجمع موسس، مجمع عمومی ،مجمع فوق العاده ومجمع عمومی فوق العاده.

بخش اجرایی

در شرکتهای سهامی یک گروه از سهامداران و با رای آنها به عنوان هیئت مدیره انتخاب می شود. هیئت مدیره وظیفه انتخاب مدیرعامل را به عهده دارد.

بخش ناظر

سهامداران ناظران و کنترل کنندگان شرکت سهامی هستند. آنها با رای خود در مجامع قدرت نظارتی‎شان را اعمال می کنند. بازرسان منتخب سهامداران از جانب آنها به بررسی صورت‎های مالی شرکت می‎پردازند.

انواع شرکت سهامی:

شرکتهای سهامی به دو نوع طبقه بندی می شوند: شرکتهای سهامی عام و سهامی خاص.

در شرکتهای سهامی خاص سرمایه اولیه شرکت بایستی به طور کامل توسط موسسان تامین شود. به علاوه انتقال و فروش سهم باید با موافقت مدیران و یا مجمع عمومی شرکت صورت گیرد.

شرکت سهامی خاص

در شرکت سهامی عام بخشی از سرمایه اولیه از طریق فروش سهام به مردم و بقیه توسط موسسان تامین می شود. بنابراین هرکس می‎تواند اقدام به خرید این سهام کند و برای فروش آنها هم احتیاج به موافقت دیگر سهامداران نیست.

فرق عمده شرکت سهامی خاص و عام در قابلیت معامله در بازار بورس اوراق بهادار است. سهام شرکت های سهامی خاص امکان معامله در بورس اوراق بهادار را ندارد مگر اینکه شرکت به سهامی عام تبدیل شود. البته معامله سهام شرکت سهامی عام در بورس منوط به پذیرش آن در بورس است.

بنابراین، فقط سهام شرکت سهامی عام در بورس مورد معامله قرار می گیرد، اما سهام هر شرکت سهامی عامی لزوما قابل معامله در بورس اوراق بهادار نیست.

حداقل سرمایه برای تاسیس، حداقل تعداد سهامداران و همچنین عدم امکان صدور اوراق مشارکت در شرکتهای سهامی خاص نیز از وجوه افتراق این دو نوع شرکت سهامی‎است.

در شرکت سهامی، چه عام و چه خاص،  مسئولیت سهامداران محدود به مبلغ اسمی سهام آن‎هاست. یعنی اگر شرکت اعلام ورشکستگی نماید. هر یک از سهامداران تنها باید با استفاده از سرمایه خود درشرکت بستانکاری ها را جبران کند و در صورتی‎که سرمایه شرکت پاسخگوی مطالبات معوقه نبود، سهامدار مسئولیت دیگری برای پرداخت ندارد.

چرا شرکت سهامی خاص:

  • مهمترین فلسفه وجود و اهمیت شرکت‎های سهامی به کارگیری سرمایه وسیع برای انجام امور تجاری‎است. چراکه در شرکت‎های غیر سهامی عموما میزان سرمایه به کارگرفته شده کم و همچنین ریسک از بین رفتن سرمایه بالا است. این در حالی‎است که در شرکت‎های سهامی سرمایه و تعداد سهامداران می تواند بسیار زیاد باشد.
  • مزیت دیگر شرکت‎های سهامی آن است که سهامداران مدیران شرکت را انتخاب می کنند و از آن پس اداره شرکت به عهده آنهاست. شرکت در مجمع و بررسی عملکرد مدیران شرکت نهایتا دو روز در سال از سهامداران وقت می گیرد.
  • این ویژگی شرکت های سهامی که مسئولیت سهامداران به میزان سرمایه آنها در شرکت است نیز مزیت بزرگی به شمار می رود. به عنوان مثال اگر شرکتی با سرمایه ده میلیون تومان ورشکسته شود و دوازده میلیون تومان طلبکار داشته باشد، طلبکاران حق مطالبه دو میلیون تومان اضافی را از شرکا نخواهند داشت.
  • حسن دیگر شرکت سهامی عدم تاثیر فوت یا خروج یکی از سهامداران در سرنوشت شرکت است. این در حالی‎است که در بعضی دیگر از انواع شرکت، پس از فوت یکی از سهامداران، امکان انحلال شرکت وجود دارد.
  • تنها شرکت‎های سهامی هستند که موضوع عملیات آنها می‎تواند غیر بازرگانی باشد.
  • قابلیت جذب سرمایه و همچنین پذیرفته شدن در بورس (برای شرکتهای سهامی عام) هم از وجوه برتری شرکت سهامی عام است.

۵ دیدگاه

  1. آرین

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۰ ق٫ظ

    چه جالب

    پاسخ

  2. دانشی

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۹ ق٫ظ

    سهام

    پاسخ

  3. آقازاده

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۶ ق٫ظ

    مفیدبود

    پاسخ

  4. رفیعی

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۳ ق٫ظ

    ممنون عالی بود

    پاسخ

  5. روزبهاني

    ۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۱ ب٫ظ

    مطلب خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …