تحلیل بازار مسکن

بازار مسکن غرب تهران، ناز خریداران و نیاز فروشندگان

۱۱
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدیر معاملات آژانس املاک دلتا 44 معتقد است که بازار مسکن غرب تهران در سه ماه آتی با ثبات در قیمت مواجه خواهد بود و در بخش رهن و اجاره افزایش چشمگیری در این مناطق رخ نداده است.
بازار مسکن غرب تهران

غرب تهران به دلیل جذابیت‌ و ظرفیت‌هایی که برای خریداران مصرفی و سرمایه‌گذاران داشته، طی یک‌سال گذشته همیشه در صدر مناطق پرفروش مسکن قرار داشت. همین جذابیت باعث شد تا رکورد بیشترین درصد افزایش قیمت نیز برای ماه‌های متمادی در اختیار مناطق غربی باشد. از این رو بررسی وضعیت بازار مسکن در این مناطق از منظر یکی از مدیران آژانس املاک دلتا ۴۴ می‌تواند چشم‌انداز نسبتاً مناسبی از آینده بازار مسکن ارائه دهد.

داریوش کیانی‌راد، مدیر معاملات آژانس املاک دلتا ۴۴، در گفت‌وگو با مجله دلتا پیرامون فضای کلی قیمت‌ها و خرید و فروش در غرب تهران گفت: «اگر بخواهیم تصویر کلی از بازار مسکن در غرب تهران ارائه دهیم، باید به مقوله کاهش میزان مراجعه خریداران اعم از متقاضیان مصرفی و سرمایه‌گذاران اشاره کرد.»

فروشندگان راضی به کاهش قیمت شدند

وی افزود: «در شرایطی که مالکان و فروشنده‌های واقعی به دنبال خریداران هستند و  به‎خصوص از ابتدای تابستان، برخی از آن‎ها راضی به کاهش قیمت ۱ تا ۲ میلیون تومانی در هر متر مربع شده‌اند، خریداران همچنان تحت تاثیر اخبار رسانه‌ها در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. حال این‎که عوامل افزایش و کاهش قیمت مسکن، مردم یا خریداران واقعی خانه نیستند. برای اثبات این ادعا هم می‌توان به نسبت کاهش میزان معاملات و افزایش قیمت در اردیبهشت‌ماه استناد کرد. یعنی افزایش قیمت ناشی از تقاضا نبوده، بلکه دیگر متغیرها مثل بازار سکه و ارز بر افزایش قیمت خانه اثر گذاشته‌اند.»

بازار مسکن غرب تهران

مدیر معاملات آژانس املاک دلتا ۴۴، در تشریح رفتار خریدار و فروشنده در غرب تهران گفت: «در شرایط کنونی که ما از آن در اصطلاح مشاوران املاک از واژه کلید به کلید استفاده می‌کنیم، معاوضه کردن همراه با پرداخت بخشی از مبلغ به صورت نقدی در بازار فعلی که البته چندان رونقی ندارد، بیشتر شده است.»

کیانی‌راد در ادامه گفت: «جدای از این‎که طرف معامله سرمایه‌گذار است یا مصرف‎کننده، هر دو طرف به محض خرید و فروش به دنبال معامله جدید هستند. یعنی اگر کسی برای خرید مراجعه می‌کند، حتماً واحدی برای فروش دارد و کسی که ملک را به فروش می‌رساند، به دنبال خرید جدید است. این یعنی سرمایه‌گذاران هم بازار جذاب‌تر و مطمئن‌تری از مسکن سراغ ندارند.»

افزایش نرخ اجاره کمتر از خرید و فروش

این کارشناس باسابقه مسکن در رابطه با وضعیت رهن و اجاره در غرب تهران گفت: «به‎رغم افزایش ۵ برابری قیمت در برخی مناطق و محله‌های غربی تهران، نرخ رهن در هر متر مربع ۱/۵ برابر افزایش یافته و حداقل رهن به ازای هر متر مربع ۲ میلیون تومان است.»

مدیر معاملات آژانس املاک دلتا ۴۴، در رابطه با آینده قیمت مسکن تا پایان تابستان گفت: «انتظار این‎که سطح عمومی قیمت‌ها کاهش یابد، منطقی نیست. اما چون خریدار کم است، فروشندگان ممکن است که مجبور شوند با سرمایه‌گذاران معامله کنند. از این رو به نظر می‌رسد قیمت‌های ثبت‎شده در معاملات تابستان امسال به نسبت سال گذشته تا حدی کاهش خواهد داشت.»

۱۱ دیدگاه

  1. شعبانی

    ۲۱ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۸ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  2. بیگدلی

    ۲۱ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۷ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  3. وحید مختاریان

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۰۹ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. فرهنگ

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۲۳ ب٫ظ

  5. یزدانی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۳۵ ب٫ظ

    ممنون از زحماتتون
    مطلب خوبی بود

    پاسخ

  6. مسرور

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۳۳ ب٫ظ

    مطلب مفیدی بود

    پاسخ

  7. علي حنيفه پور

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

    به نظر بنده تحلیل و پیش بینی منطقی بود. با سپاس

    پاسخ

  8. یاسین

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

    در روزهای اخیر جنب و جوش فروشندگان و خریداران بیشتر شده است

    پاسخ

  9. شادمان

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

    نظرشون محترمه

    پاسخ

  10. ستوده

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۲۶ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  11. مهران

    ۱۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۰ ب٫ظ

    بنده موافق نیستم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…