جهانگردی ، دیدنی های هند

تاج محل؛ باشکوه ترین نماد عشق دنیا

۶
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ساخت تاج محل 22 سال طول کشید و اینطور به نظر می‌رسد که ارزشش را داشت. تاج محل یکی از عجایب هفت‌گانه دنیای جدید است.
تاج محل

تاج محل گل سرسبد گردشگری هند است. همین جاذبه به تنهایی، می‌تواند آدم‌ها را وسوسه کند تا به هند سفر کنند و با زیباترین بنای دنیا با کاربری مقبره آشنا شوند. تاج محل در شهر آگرا که بسیار به دهلی، پایتخت این کشور نزدیک است، قرار دارد. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا سفری به این بنای حیرت‎انگیز داشته باشیم. بنایی که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از عجایب هفت‎گانه دنیای جدید به شمار می‌رود.

تاج محل

تاج محل کجاست؟

در کشور هند و شهر آگرا. تاج محل بنایی باشکوه از سنگ مرمر سفید است. در زیر بنا، مقبره “ممتاز محل” قرار دارد. ممتاز محل، همسر ایرانی “شاه جهان” است. ممتاز محل را به “ارجمندبانوبیگم” هم می‌شناسند. گفته می‌شود شاه جهان که از شاهان سلسله گورکانی است، عاشق و شیفته ممتاز محل، شاهزاده خانم ایرانی‎تبار بود. وقتی ملکه فوت کرد، شاه تصمیم گرفت باشکوه‌ترین بنای جهان را بر مزارش بسازد تا به دنیا ثابت کند عاشق همسرش بوده است. برای همین تاج محل را به‎عنوان نماد عشق می‌شناسند.

تاج محل

از عجایب این بنا رنگین بودن آن است! در هر ساعت از شبانه‎روز، بنای مرمرین تاج محل را به رنگ متفاوتی می‌بینید. مثلاً صبح‌ها بنا را صورتی کم‎رنگ، عصرها سفید شیری و شب‌ها به رنگ طلایی خواهید دید. جذاب است. مگر نه؟

تاج محل

داستان مادری با چهارده بچه

ممتاز محل، شاهزاده خانم ایرانی بود که با شاه جهان، پادشاه مغول‎تبار از سلسله گورکانیان، ازدواج کرده بود. آنچه از دل تاریخ بر می‌آید چنین است که این دو، عاشق و شیفته همدیگر بودند و البته بسیار به داشتن بچه‌های بیشتر علاقه داشتند. ممتاز محل زمانی که می‌خواست چهاردهمین فرزندش را به دنیا بیاورد، فوت کرد. شاه جهان هم برای حفظ خاطرات شیرینش با ملکه، تصمیم گرفت مقبره‌ای باشکوه برای او در کنار رود جمنا بسازد.

تاج محل
تاج محل

می‌گویند غم از دست دادن ممتاز محل چنان برای شاه جهان سنگین بود که در مدت کوتاهی همه موها و ریشش سپید شد. البته شاه جهان تصمیم داشت آن سوی رود جمنا، مقبره‌ای دقیقاً مشابه مقبره همسر محبوبش برای خودش بسازد. با این تفاوت که مقبره دوم، از مرمر سیاه ساخته شود. این دو مقبره قرار بود با پلی به یکدیگر متصل شوند. مقبره سیاه اما هرگز ساخته نشد. شاه جهان بعد از فوت، کنار همسر محبوبش در تاج محل به خاک سپرده شد.

تاج محل

نکات جالب هنگام بازدید از تاج محل

تاج محل کاملًا به سبک باغ ایرانی ساخته شده است. نمای ساختمان اصلی، در آب استخری که بیرون بنا ساخته‌اند، منعکس می‌شود. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید نوشته‌های روی مقبره ممتاز محل و شوهرش شاه جهان، به زبان فارسی نستعلیق است. در دو سوی بنای اصلی، دو بنا قرار دارد که کاملاً قرینه همدیگر هستند. یکی مسجدی با سه گنبد است و دیگری مهمان‎سرا. بازدید از این دو بنا را هم در برنامه سفرتان بگنجانید.

تاج محل

۶ دیدگاه

  1. شایگان

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۳۴ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۲ ق٫ظ

    زیبا باشکوه و عاشقانه بود

    پاسخ

  3. مهدی فراهانی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۰:۵۰ ق٫ظ

    بسیار زیبا و عالی

    پاسخ

  4. نمازی

    ۱۹ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۴۱ ب٫ظ

    خیلی زیبا بود

    پاسخ

  5. رسول

    ۱۹ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۲۵ ب٫ظ

    واقعا عالی بود

    پاسخ

  6. نامجو

    ۱۹ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۴۹ ب٫ظ

    خیلی زیبا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…