طبیعت گردی

 جنگل های هیرکانی ؛ زیبای ۴۰ میلیون ساله (+ویدئو)

۱۸
10
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهم‌ترین درخت جنگل های هیرکانی ، درخت مازو است. این درخت را "درخت غول" هم می‌نامند. چون ارتفاع خیلی زیادی دارد.
جنگل هیرکانی

جنگل های ۴۰ میلیون ساله هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به نام ایران ثبت شد. به به! چه ثبت افتخار آمیزی. به بهانه این اتفاق قصد داریم با هم به جنگل های هیرکانی سفر کنیم و باید و نبایدهای آن را با شما در میان بگذاریم. پس کفش و کلاه‌تان را بپوشید. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا سفری به ارزشمندترین جنگل پهن برگ دنیا داشته باشیم.

جنگل هیرکانی کجاست؟

سوال بسیار به جایی است. همه وقت‌هایی که به شهرهای مختلف شمال ایران سفر کردید و راهی جنگل شدید، در واقع به بخشی از جنگل های هیرکانی سفر کرده بودید. جنگل های هیرکانی از آستارا شروع می‌شود و تا گلی داغ در استان گلستان ادامه دارد. در واقع باید بدانید این جنگل ها در ۵ استان کشور قرار دارند: گیلان- مازندران- گلستان- اردبیل  و خراسان شمالی. جنگل ها همیشه برای سفر و گردش دوست داشتنی هستند. جنگل های پلنگ دره، پارک ملی گلستان، جنگل ابر شاهرود، منطقه حفاظت شده جهان نما، منطقه حفاظت شده بولا، جنگل الیمستان، جنگل واز، جنگل کجور، جنگل چهارباغ چالوس، جنگل خشکه داران، منطقه حفاظت شده دشت رودخان، و منطقه حفاظت شده لیسار مشهورترین بخش‌های جنگل هیرکانی هستند.

 

نکاتی جالب درباره جنگل های هیرکانی

جنگل های هیرکانی بازمانده عصر یخبندان هستند! یعنی حدودا بیشتر از ۴۰ میلون سال‌شان است. بخشی از جنگل هیرکانی در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد. با این حال پرونده آن به نام ایران در یونسکو ثبت شده. شوخی که نیست! ۱۰۹ میلیون هکتار از این جنگل در خاک ایران قرار دارد. البته گفته می‌شود مساحت دقیق جنگل، هنوز محاسبه نشده است.

بعد از کویر لوت، جنگل هیرکانی دومین پدیده طبیعی ایران است که در یونسکو به ثبت رسیده. در جنگل های هیرکانی بیشتر از ۱۵۰ نوع گیاه مختلف وجود دارد. ۲۹۶ نوع پرنده و ۹۸ پستاندار نیز در این جنگل ها زندگی می‌کنند. یوز ایرانی، همانی که عکسش پشت پیراهن تیم ملی فوتبال ایران چاپ شده، یکی از ساکنان جنگل هیرکانی است.

 جنگل های هیرکانی

باید و نبایدهای سفر به جنگل

لطفا و حتما در طبیعت و به ویژه جنگل هیچ چیزی جز رد پا باقی نگذارید. پوست هندوانه، خربزه، بطری نوشیدنی، بسته بندی پفک و چیپس هم “هیچ چیز” محسوب می‌شوند. به بهانه اینکه “کود می‌شود”، “گاو و گوسفند و پرنده آن را می‌خورد” و یا “سطل آشغال نبود” زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید. جز عکس هم چیزی با خودتان نیاورید.

آتش روشن کردن در طبیعت ریسک دارد. اگر بلد نیستید، از منقل صحرایی آماده استفاده کنید. اگر آتش روشن کردید، به خوبی آن را خاموش کنید. سر و صدا نکنید. جنگل جای بزن و برقص با آهنگ‌های جاز و رپ نیست. همین صدا می‌تواند نظم زندگی طبیعی ساکنان جنگل را به هم بریزد. مثلا در دوره‌های تخم گذاشتن پرندگان تاثیر بگذارد. یا اینکه باعث شود مادران شیرده، توله‌های خود را رها کنند و بگریزند. شما که نمی‌خواهید یک خانواده را یتیم کنید.

هرگز و هرگز از شاخه‌های درختان برای آتش روشن کردن استفاده نکنید. دوست دارید کسی بیاید دست شما را از آرنج ببرد؟ وقتی دارید شاخه درخت را می‌شکنید، دقیقا مشغول بریدن دست‌های آن هستید. یادتان باشد جنگل های هیرکانی از ۴۰ میلیون سال پیش تا کنون زنده مانده‌اند. حتی عصر یخبندان هم نتوانست آنها را از بین ببرد. پس باید در حفظ آن بکوشیم تا ۴۰ میلیون سال بعد هم زنده بمانند.

 جنگل های هیرکانی

 

۱۸ دیدگاه

  1. امراله مهماندوست

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ در ۹:۲۲ ب٫ظ

    ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از۹۵% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۲ تا تاریخ ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۱۳۷۶/۰۸/۰۱ تا تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    چهار نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۳- … ۴- … این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۷:۰۹ ب٫ظ

  3. کاشی پور

    ۲۱ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۰۱ ب٫ظ

    بسیار چشم نواز

    پاسخ

  4. امیر زندمنش

    ۱۷ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۰۲ ب٫ظ

    ماشالله

    پاسخ

  5. شایگان

    ۱۶ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۰ ق٫ظ

    خیلی قشنگه حتما میرم میبینم

    پاسخ

  6. روزبهاني

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۳۶ ب٫ظ

    بسیار جالب ودیدنی

    پاسخ

  7. مسرور

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۵۰ ب٫ظ

    وای خدایـــــا خیلی فوق العاده و بسیـــار بینظیره
    اینهمه رنگ آمیزی زیبا و با نظم چطور ممکنه؟
    این زیبایی قابل توصیف نیست
    ممنون از این کلیپ و عکس زیبا فوق العاده

    پاسخ

  8. فرامرزی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۱۵ ب٫ظ

    چه جاهایه زیبایی در ایران هست که ما ندیدیم

    پاسخ

  9. بزرگی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۵۰ ب٫ظ

    محیطی بکر و دنج برای ی روز استراحت فارغ از هر کاری

    پاسخ

  10. مهدی فراهانی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۳۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  11. بیگدلی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۳۱ ب٫ظ

    خیلی جالب بود ممنونم

    پاسخ

  12. پویان

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۱۲ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  13. فراز

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۰۹ ب٫ظ

    مفید و عالی بود

    پاسخ

  14. سرهنگی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۰۰ ب٫ظ

    چه خوب

    پاسخ

  15. ثابتی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۰۰ ب٫ظ

    بی نظیره منظرش

    پاسخ

  16. ماکان

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۵۹ ب٫ظ

    بی نظیره رفتم دیدمش

    پاسخ

  17. چهاردولی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۵۸ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  18. آقازاده

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۵۸ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…