رشد قیمت مسکن، همپای نرخ سود بانکی

۰
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
رشد قیمت مسکن، همپای نرخ سود بانکی

افزایش ۱۵ درصدی قیمت مسکن در تهران (آذر ۹۶) نشان می‌دهد، بازده سرمایه در این بخش هم‌اکنون با میزان سود بانکی برابری می‌کند.

تا آذر ماه امسال شرایط رشد چهار بازار موازی؛ یعنی بورس، سکه، دلار و مسکن حاکی است که بورس ۲۷ ، سکه ۱۵.۵ ، دلار ۱۱.۸ و مسکن ۸ درصد رشد داشته‌اند.

نکته قابل توجه این است که بخش مسکن از ابتدای پاییز روندی پرشتاب‌تر به خود گرفته است؛ به‌طوری که در مهرماه ۸.۷ ، آبان ماه ۱۰.۹ و آذرماه ۱۵ درصد افزایش داشته است. براین اساس پیش‌بینی می‌شود با ادامه‌ این روند، جذب سرمایه و ایجاد اشتغال در این بخش افزایش یابد.

طی ۵۴ ماه منتهی به مهرماه ۹۶، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن توجیه اقتصادی نداشت؛ چرا که دراین مدت رشد قیمت مسکن کمتر ازنرخ تورم عمومی و در بسیاری ماه ‌ها از تورم نقطه به نقطه نیز پایین تر بود.

از ابتدای مهرماه، همزمان با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد، قیمت مسکن شهر تهران با رشد مناسب روبه رو شد و در آذرماه این میزان به ۱۵ درصد رسید. این رقم هم‌اکنون همپای نرخ سود سپرده‌هاست.

با افزایش بازدهی بخش مسکن در ماه‌های آینده احتمال  می‌رود، سرمایه‌های بلوکه شده  از سیستم بانکی خارج و به حوزه ساخت و خرید مسکن وارد شود/اقتصادآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…