ایرانگردی

گنجنامه ؛ این نقشه گنج نیست!

۱۰
7
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گنجنامه در چند کیلومتری مرکز همدان قرار دارد. با وسایل نقلیه عمومی نمی‌توان به این محدوده رفت. خودروی شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ به کارتان می‌آید.
گنجنامه

گنجنامه گل سرسبد گردشگری همدان است. کتیبه‌هایی ۲۵۰۰ ساله که روی سنگ خارا حک شده‌اند، هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سوی خود جذب می‌کند. گنجنامه طبیعت زیبایی هم دارد. ابتدای مسیر کوهنوردی است. یک آبشار باشکوه و زیبا هم در کنار کتیبه‌ها جاری است. مجتمع تفریحی و رفاهی خوبی هم دارد. یک هتل منحصر به فرد هم آن حوالی در چشم انداز بی‌نظیر کوهستان ساخته‌اند. همه اینها یعنی عجله کنید. تا فرصت هست برای سفر به همدان برنامه ریزی کنید و یادگاری‌های شاهان قدیمی را ببینید. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این جاذبه هیجان انگیز با شما در میان بگذاریم.

چرا گنجنامه؟

گنجنامه همدان منطقه‌ای کوهستانی است. کتیبه‌های آن روی صخره بزرگی به سه زبان عیلامی، بابلی و پارسی کهن حکاکی شده‌اند. مردم بومی همدان از دیرباز کتیبه‌ها را می‌شناختند. البته آنها نمی‌دانستند کتیبه‌ها از زبان داریوش و پسرش خشایارشاه نوشته شده‌اند و بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارند. آنها فکر می‌کردند کتیبه‌ها نقشه گنجی بزرگ در آن حوالی هستند! برای همین کتیبه‌ها را “گنجنامه” نامیدند.

گنجنامه
گنجنامه

امکانات مجموعه تفریحی فرهنگی گنجنامه

در کنار کتیبه‌های باستانی، آبشاری بلند در جریان است. کمی آن سوتر، مجتمع فرهنگی-خدماتی بزرگی ساخته‌اند. انواع خدمات تفریحی و رفاهی و حتی اقامتی را در این مجتمع می‌بینید. از فروشگاه‌های خرید سوغات گرفته تا کافه‌هایی که منوی صبحانه حیرت انگیزی دارند. آکواریوم دیواری مجتمع رفاهی گنجنامه یکی از دیدنی‌های آن است. تله کابین و سورتمه ریلی، صخره نوردی و این قبیل تفریحات هیجان انگیز، از دیگر کارهایی است که در سفر به گنجنامه می‌توانید امتحان کنید. همچنین یک هتل کوهستانی عالی در مجموعه ساخته شده است. هم در تابستان دیدنی است و هم زمستان. هوای عالی و چشم اندازی عالی‌تر دارد و جان می‌دهد برای استراحت.

گنجنامه
مجتمع رفاهی فرهنگی گنجنامه

نکات مهم در سفر به گنجنامه

گنجنامه در همدان قرار دارد. همدان شهری مرتفع و کوهستانی است. برای همین ممکن است دچار نوعی ناخوشی شوید که در اصطلاح به آن “سردی کردن” می‌گویند. اگر می‌خواهید این مشکل برای‌تان پیش نیاید، به توصیه پزشکان طب سنتی، پیاز خام، عرق و دمنوش نعنا یا آویشن و چیزهای شیرین مثل مربا بخورید.

همدان شهر بادخیزی است و همیشه باد می‌وزد. حتی تابستان نیز خنک است. بنابراین، همراه داشتن ژاکت سبک در تابستان ضروری به نظر می‌رسد. از همدان سفال، مربا و ترشی، نان شیرمال و محصولات چرمی بخرید. کیفیت خوبی دارند.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در ۶:۲۶ ب٫ظ

  2. ابراهیمی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۲۱ ب٫ظ

    جای خیلی قشنگیه ارزش چند بار دیدن هم دارد

    پاسخ

  3. سبحان

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۰ ب٫ظ

    مرسی عالی بود ولی من خودم بچه همدان هستم زیاد رفتم و از همه دعوت می کنم یه سری به شهر ما بزنن شهر لالجین هم عالیه با سفالهای بی نظیرش همراه غار علیصدر فراموش نشه مچکرم

    پاسخ

  4. پویان

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۳۵ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  5. بابایی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۴۶ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • یوسفی

      ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۱۸ ب٫ظ

      کتیبه گنج نامه در مورد خشایار شاه هستش
      جای فوق العاده قشنگیه

      پاسخ

  6. بیگدلی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۳۷ ب٫ظ

    همدان شهری خاص…

    پاسخ

  7. نامجو

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    حتما باید رفت تا فهمید چه جای با صفایی

    پاسخ

  8. رضایی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۸ ب٫ظ

    عالییییییی

    پاسخ

  9. ماکان

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

    بسیار زیبا و برای گردشگری عالیست.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…