بازار اجاره

اخبار اقتصادی جدید ، ۴ برنامه دولت برای کمک به مستأجران

۷
68
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وزیر راه و شهرسازی گفته است: قرارداد اجاره‎بها باید بین مالک و مستأجر منعقد شود و هیچ دولت تا به امروز در این قرارداد ورود نکرده است. ما سعی کرده‌ایم یک اقدام مهم را در دستور کار قرار دهیم و آن ایجاد نظام اجاره‌دار حرفه‌ای است.
اخبار اقتصادی

اخبار اقتصادی جدید، از ۴ برنامه دولت برای کمک به مستأجران خبر می‎دهد. بازار اجاره روزهای داغی را سپری می‌کند و این در حالی است که طرح‌های پیشنهادی مسئولان برای کمک به مستأجران هنوز شکل عملیاتی به خود نگرفته است.

به گزارش مجله دلتا ،  مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از طرحی صحبت می‌کند که طبق آن قرار است در چهار قالب به مستأجران کمک شود. مشوق مالیاتی برای موجران، تولید مسکن استیجاری، صندوق‎های استیجاری و استفاده از ظرفیت استارتاپ‌ها برای ایجاد شفافیت، مهم‌ترین محورهای این برنامه هستند.

 محمد دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد با اشاره به راه‌اندازی صندوق رهن و اجاره به‎عنوان یک پیشنهاد گفته است:

هدف این است کسانی که توانمندی لازم برای پرداخت اجاره را ندارند، وام بگیرند و آن وام را به عنوان ودیعه مسکن استفاده کنند؛ البته به این وام سود تعلق می‌گیرد و به این افراد یک هزینه سود تحمیل می‌شود، ولی محاسبات نشان می‌دهد که این هزینه سود کمتر از هزینه اجاره‌ای است که افراد پرداخت می‌کنند. در واقع به جای این‎که فرد به‎عنوان مثال، یک و نیم میلیون تومان اجاره بدهد، یک میلیون تومان سود می‌دهد و می‌تواند تا حدودی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.

اخبار اقتصادی

چند روز قبل نیز مسئولان و مدیران بانک مسکن از ارزیابی دو مسیر برای کمک به مستأجران خبر دادند؛ این برنامه شامل راه‌اندازی صندوق حمایت از مستأجران و افتتاح حساب برای متقاضیان به منظور استفاده از امکاناتی همچون دریافت سود سپرده‌گذاری با هدف توانمندسازی مالی، به منظور افزایش توان پرداخت در بازار اجاره است که هنوز از سوی این بانک و دولت به نتیجه نهایی نرسیده است.

نظام اجاره‌داری حرفه‌ای تدوین می‎شود

وزیر راه و شهرسازی از تدوین نظام اجاره داری حرفه‌ای و ورود استارتاپ‌ها به حوزه اجاره‌داری برای شکستن حباب قیمتی در بازار اجاره خبر داد.

به گفته اسلامی، دولت در تعیین نرخ اجاره‎بها هیچ زمانی مداخله نکرده است، چراکه به لحاظ قانونی حق ندارد برای بازار اجاره سقف قیمتی تعیین کند.

وی اظهار کرد: قرارداد اجاره‎بها باید بین مالک و مستأجر منعقد شود و هیچ دولت تا به امروز در این قرارداد ورود نکرده است و ما سعی کرده‌ایم یک اقدام مهم را در دستور کار قرار دهیم و آن ایجاد نظام اجاره‌دار حرفه‌ای است.

اخبار اقتصادی

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: سعی داریم مالک و مستأجر بتوانند راحت‌تر و روان‌تر با یکدیگر در ارتباط باشند.

طبق بررسی‌های میدانی، اجاره‌بها در پایتخت ۲۰ تا ۵۰ درصد نسبت به تیرماه سال گذشته افزایش یافته، البته آمار بانک مرکزی افزایش میانگین ۲۳ درصد را نشان می‌دهد. این در حالی است که طبق آمار وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن شهر تهران در خردادماه نسبت به خرداد پارسال، ۱۰۴ درصد رشد نشان می‌دهد. البته دفاتر املاک عنوان می‌کنند: به دلیل پایین بودن توان اقشار مستأجر، نرخ رشد اجاره نسبت به قیمت مسکن، پایین‌تر بوده است.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۵۵ ب٫ظ

  2. علي حنيفه پور

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۷ ق٫ظ

    امیدوارم قیمتها واقعا کاهش پیدا کنه

    پاسخ

  3. ۰۹۱۲۱۳۳۱۵۷۵

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۴۷ ق٫ظ

    طرح خیلی خوبیه

    پاسخ

  4. محمد آراسته فر

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۴۱ ق٫ظ

    باز هم یک برنامه ای از دل بی فکری و غیر حرفه ای بودن مسئولین در واقع یعنی بجای اینکه پول اجاره با % ۱۰۰ به ۳ به جیب مالک بره باید بره به جیب دولت

    پاسخ

  5. اشکان

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۳۷ ق٫ظ

    انشالله هرچی مستاجر صاحب ملک بشود

    پاسخ

  6. خانم طلوعی

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۱۷ ق٫ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

  7. خانم طلوعی

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۲۵ ب٫ظ

    امیدوارم وضعیت اجاره درست بشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…