سلامتی

دلیل توقف رشد مو چیست؟

۱۵
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هنگامی که شما متوجه شوید موهای‎تان در حال رشد نیستند، می‎توانید اقدامات لازم را برای تقویت سلامت خود انجام دهید.
توقف رشد مو

مو یکی از عوامل اصلی در زیبایی انسان‌ها است و داشتن موی سالم، شفاف و زیبا تقریباً آرزوی تمام آدم‌ها است. اما موها گاهی اوقات در طول زندگی دچار مشکلاتی از قبیل کاهش رشد، ریزش، شکنندگی و موخوره می‌شوند و همان‌طور که می‌دانید از یک نقطه به بعد رشد مو متوقف شده و نازک‌تر می‌شود. اما آیا می‌دانید که برای رفع این مشکل چه کار باید کرد؟ برای درمان مشکلات مو در مرحله اول باید علت آن را پیدا کرد.

ما در این گزارش به بررسی مشکل توقف رشد مو خواهیم پرداخت.

رشد مو در یک سال چقدر است؟

برنامه‎ریزی رشد موهای هر فرد به نحوی است که از لحاظ ژنتیکی تا رسیدن به یک مقطع خاص، رشد کند. موی هر شخص به میزان ۶ اینچ در سال رشد می‌کند و معمولاً مرحله رشد بین ۲-۷ سال به طول می‌انجامد. با این حال، افراد مختلف چرخه رشد موهای مختلفی نیز دارند که این چرخه تحت تأثیر عوامل متعددی است.

۱. ژنتیک و کاهش رشد مو

آیا می‌دانستید که طول، رنگ، حجم و میزان مقاومت موهای شما توسط ژن‌های شما تعیین می‌شود؟ بله، باید دانست ژنتیک در چرخه رشد مو نقشی مهم و تاثیرگذار دارد. اگر به موهای‎تان نمی‌رسید و وقت زیادی برای‎شان نمی‌گذارید، باید از ژن های‎تان تشکر کنید. در غیر این صورت، شما باید برای جلوگیری از ریزش موی خود بیشتر تلاش کرده و رشد آن را افزایش دهید.

۲. سطح استرس

از لحاظ پزشکی ثابت شده است که هر نوع استرس فیزیکی و روانی برای رشد مو مضر است. استرس باعث ایجاد بیماری به نام جریان تلوژن می‌شود که در آن موهای شما قبل از زمان مقرر، وارد مرحله تلوژن یا همان (استراحت) می‌شوند؛ بنابراین ۳۰٪ از رشد کامل آن محدود خواهد شد. اگرچه این وضعیت نیازی به درمان‌های پزشکی ندارد و بیش از شش ماه طول نمی‌کشد، اما به هرحال بر چرخه رشد مو تاثیر می‎گذارد و باعث ریزش آن می‌شود.

۳. سن و سال

پیری، نه‎تنها موهای شما را خاکستری می‌کند، بلکه باعث کُند شدن رشد آن نیز می‌شود. همچنین، عادت‌های روزمره و بهداشتی هر فرد، علاوه بر تاثیرگذاری در حالت موها، تغییر رنگ‎شان، سفید شدن و مراقبت از مو، بر چرخه طبیعی رشد مو نیز تاثیر می‌گذارد.

توقف رشد مو

۴. شکستگی مو

به طور معمول، موهای هر فرد به شکل میانگین ​​در حدود ۶ اینچ در سال رشد می‌کند. اگر متوجه شدید موهای‌تان پس از یک دوره خاص همچنان در اندازه ثابت باقی مانده است، ممکن است مو درحال شکستن باشد. شکستگی مو می‌تواند ناشی از مراقبت‌های نامناسب و یا حتی مراقبت بیش از حد باشد.

۵. موهایی با انتهای خشک و تکه تکه شده

افرادی که موهای خشک دارند معمولاً به این وضعیت دچار می‌شوند. اگر مواد مغذی لازم برای متعادل کردن سطح رطوبت موها به اندازه کافی به آن‎ها نرسد، دُمِ موی شما شروع به تکه‎تکه شدن خواهد کرد؛ بنابراین باید بدانید که تنها راه درمان آن، قطع کردن آن‎ها است. برای جلوگیری از این وضعیت، نیاز است که از موهای خود مراقبت کافی داشته باشید.

۶.  محصولات شیمیایی

درمان‌ها و محصولات شیمیایی و نیز فرایندهای مورد استفاده برای حالت دادن به موها، تاثیر زیادی بر سلامتی و رشد آن‎ها دارد. پوشاندن پوست سر با روغن و سایر محصولات، می‌تواند مسیر فولیکول‌ها را ببندد و مانع رشد مو شود.

۷. نبود ورزش و رژیم غذایی سالم

یک رژیم سالم و ورزش روزانه برای رشد مو بسیار مفید است. درست مثل بدن شما، موهای شما نیز به ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی مناسب برای رشد نیاز دارد.  کمبود آهن، پروتئین، روی، ویتامین A یا بیوتین می‌تواند موهای شما را تضعیف کند و باعث آسیب رساندن به آن‎ها شود.

۸. مشکلات تیروئید

ناهنجاری‌های مربوط به هورمون‌های ترشح شده از غده تیروئید نیز می‌تواند بر مو اثر منفی بگذارد و در توقف رشد مو موثر باشد. هم کم‎کاری و هم پرکاری تیروئید می‌توانند بر رشد مو تاثیرگذار باشند.

دلیل ریزش مو

۹. زایمان و شیردهی

حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد از زنان، پس از زایمان این مشکل را تجربه می‌کنند. رژیم سالم، ورزش منظم و مصرف مکمل‌های غذایی برای کم کردن ریزش مو پس از زایمان ضروری به نظر می‌رسد.

۱۰. مراقبت نامناسب از مو

مراقبت نامناسب از مو می‌تواند تاثیر مهمی بر رشد و توقف رشد مو داشته باشد. حالت‎دهی بیش از حد، شست‎وشوی ناکافی، استفاده از محصولات شیمیایی، ابزارهای نامناسب برای مراقبت از مو و لوازم جانبی مخربِ مو، همه و همه حاکی از یک روش غیرمعمول و نادرست مراقبت از مو را نشان می‌دهند؛ حال اگر موهای ضخیم، بلند و سالم می‌خواهید، باید این روند را تغییر دهید.

منبع: سایت دکتر سلام

۱۵ دیدگاه

  1. برزين

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۳ ق٫ظ

    اطلاعات مفید

    پاسخ

  2. پرهام

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۴۸ ق٫ظ

    باسلام مطلب درباره جلوگیری از ریزش مو هم بگذارید
    باتشکر

    پاسخ

  3. صلابت

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۲۶ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

  4. ابراهیمی

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۸ ق٫ظ

    ممنون از اطلاع رسانی خوب شما

    پاسخ

  5. میرعبدالباقی

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۵۲ ق٫ظ

    آلودگی هوا نیز باعث ریزش مو و سفید شدن مو میشود

    پاسخ

  6. هاتف

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۵۰ ق٫ظ

    از انتخاب شما ممنون

    پاسخ

  7. شعبانی

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۲۵ ق٫ظ

    مفید بود ممنونم

    پاسخ

  8. مهدی مختاری

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۲۴ ق٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  9. چهاردولی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۳۴ ب٫ظ

    عاللللللللللللللللللللللی

    پاسخ

  10. آقازاده

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۳۳ ب٫ظ

    مرسی مجله دلتا

    پاسخ

  11. مسرور

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۱۳ ب٫ظ

    خیلی هم عالی و مفید
    برای من به شخصه مطلب کاربردی هست
    ممنون

    پاسخ

  12. روزبهاني

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۰۹ ب٫ظ

    تشکر از مطالب علمی وآموزنده شما

    پاسخ

  13. وحید مختاریان

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۴۹ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  14. سلیمی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۴۳ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  15. زارع

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۴۳ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بود ، سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…