درمان دیسک گردن در خانه!

۷
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
درمان دیسک گردن در خانه امکان‌پذیر است؛ بگذارید این گونه بگوییم که اگر دیسک گردن شما خفیف باشد، می‌توانید بدون جراحی آن را درمان کنید؛ چگونه؟ با مجله دلتا همراه باشید.

بعد از مشکل کمر درد، سیاتیک، دیسک کمر و آرتروز حالا نوبت به دیسک گردن می‌رسد. درواقع گردن ما هم مثل ستون فقرات مهره هایی دارد که ممکن است گاهی بر اثر فعالیت زیاد یا ضربه خارجی دچار آسیب جدی شود که معمولا به آن مشکل بیرون‌زدگی یا فتق می‌گویند. نگران نباشید؛ این بیماری قابل درمان است؛ آیا درمان دیسک گردن در خانه امکان‌پذیر است؟ با مجله دلتا همراه باشید.

درمان دیسک گردن

دیسک گردن چیست؟ 

فاصله افتادن بین مهره های گردنی با درد فراوان همراه است که باعث بیماری های مختلف از جمله دیسک گردن و آرتروز می‌شود. در فرایند این بیماری، ماده غضروفی بین مهره های گردنی جلو می‌آید و باعث فشار روی اعصاب گردن می‌شود؛ درنتیجه واکنش التهابی بسیار شدیدی ایجاد می‌کند که به آن دیسک گردن می‌گویند. شایع‌ترین محل برای بیرون‌زدگی دیسک گردن در مهره های شماره ۵، ۶ و ۷ است.

فتق دیسک گردن ( پارگی فتق ) 

فتق (بیرون زدگی) دیسک گردن زمانی اتفاق می‌افتد که ماده ژله مانند در مرکز دیسک گردن ضعیف و شکننده شده باشد و از دیواره سخت خارجی بیرون بزند؛ این بیماری در افراد بین ۳۰ تا ۶۰ سال بسیار شایع است. فتق دیسک گردن بر عصب ستون فقرات اثر می‌گذارد که باعث ایجاد درد گردن یا بازو یا سوزن سوزن شدن این نواحی می‌شود؛ معمولا این مشکل با جراحی بر طرف می‌شود.

درمان دیسک گردن

علائم دیسک گردن 

به طور قطع، بیرون‌زدگی مهره های گردن با درد همراه است؛ از شایع ترین علائم دیسک گردن، درد و سفتی در ناحیه گردن است. فشار و آسیب وارد شده به عصب نخاع باعث ایجاد درد در ناحیه گردن، شانه و بازو ها می‌شود، نوعی التهاب و بی‌حسی مقطعی!

علت دیسک گردن 

بسیاری از پارگی های دیسک گردن به دلیل جراحت، حوادث رانندگی، ورزش های سنگین و فشار و ضربه به مهره های گردن ایجاد می‌شوند. جالب است بدانید که این بیماری در میان سالمندان به دلیل کاهش حجم آب دیسک شیوع بیشتری دارد البته اضافه وزن و سیگار کشیدن هم در تشدید این بیماری و آسیب های نخاعی بی‌تأثیر نیست.

تشخیص دیسک گردن 

فاصله افتادن بین مهره های گردن معمولا با آزمایش و تصویربرداری از قبیل ایکس-ری، ام آر آی و سی تی اسکن مشخص می‌شود که می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا رشته های نخاعی شما را ببیند و منبع درد گردن‌تان را مشخص کند.

دیسک گردن

درمان دیسک گردن 

آیا دیسک گردن خوب می‌شود؟ برای درمان دیسک گردن راه های زیادی وجود دارد؛ از درمان های شیمیایی گرفته تا درمان های گیاهی، دارویی، تغذیه و ورزش های مفید! البته همه چیز به وضعیت بیماری و مهره های گردن شما مربوط است؛ مثلا ممکن است پزشک در موارد حاد، جراحی دیسک گردن را به شما پیشنهاد کند.

درمان دیسک گردن در بیشتر بیماران نزدیک به چهار تا شش هفته طول می‌کشد؛ جراحی دیسک گردن برای موارد نادر و حاد توصیه می‌شود که چیزی نزدیک به ۵ درصد افراد بیمار را در بر می‌گیرد.

  • درمان دیسک گردن با دارو

دارو های مناسب برای درمان این بیماری شامل دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی مثل (  ایبوپروفن، ناپروکسن یا استامینوفن ) برای کاهش تورم، رفع اسپاسم ماهیچه یا از بین رفتن درد هستند.

  • جراحی و عمل دیسک گردن ( درمان قطعی دیسک گردن )

جراحی ستون فقرات گردن ممکن است زمانی پیشنهاد شود که درد و علائم در طول درمان غیر جراحی به طور چشمگیری شدید شوند. اگر فتق دیسک اتفاق افتاده باشد، ممکن است جراحی ضرورت پیدا کند.

  • گردنبند طبی

این گردنبند‌ ها حرکات گردن را کمی محدود می‌کنند و به عضلات آن اجازه می‌دهند تا مدتی استراحت کنند و این مسئله باعث می‌شود تا فشار به ریشه ‌های عصبی کمتر شود.

  • فیزیوتراپی

نرمش های طبی در فیزیوتراپی باعث انعطاف بیشتر گردن و تقویت عضلات آن می‌شود که به رفع دیسک گردن یا کاهش درد و التهاب ناشی از آن کمک زیادی می‌کند.

درمان دیسک گردن

  • ورزش دیسک گردن

درمان دیسک کمر با ورزش هم امکان‌پذیر است. برای تقویت عضلات گردن در کنار تغذیه، رژیم غذایی مناسب و راهکار های درمانی دیگر می‌توانید انواع حرکات ورزشی ( نرمش دیسک گردن ) را هم انجام دهید، ورزش های مناسب برای دیسک گردن می‌توانند باعث انعطاف بیشتر عضلات گردن شوند، از جمله این ورزش ها:

  1. فلکسور های عمقی گردن

برای انجام دادن این حرکت، همان طور که گردنبند طبی را بسته‌اید، سرتان را صاف نگه دارید و چانه را رو به داخل جمع و این موقعیت را حفظ کنید و سر را به آرامی ده بار پایین ببرید؛ سپس عضلات گردن را شل کنید و به حالت عادی باز گردید.

  1. موبیلیزاسیون عصب میانی

بازو را تا ارتفاع شانه بالا ببرید. ابتدا آرنج را خم کنید، سپس به آرامی آن را به گونه‌ای صاف کنید که کف دست رو به دیوار باشد. برای افزایش کشش می‌توانید سرتان را به سمت دیگر خم کنید، ۵ ثانیه در این حالت بمانید، عضلات گردن را شل کنید؛ این حرکت ورزشی را تا چهار بار انجام دهید.

  1. ورزش برای دیسک گردن با انقباض کتف و شانه ها

برای انقباض کتف و شانه صاف بایستید، پشت و گردن خود را صاف نگه دارید و شانه ‌ها را کمی عقب بدهید. همان طور که سرتان را رو به جلو نگه داشته‌اید، به سمت جلو خیره شوید و بدن‌تان را در همین حالت چند ثانیه حفظ کنید. در این مرحله، باید کشش خفیف و بدون دردی در نواحی کتف، گردن و شانه ها حس کنید؛ اگر این حرکت ورزشی شما را دچار درد یا مشکل خاصی کرد، آن را انجام ندهید.

  1. خم کردن و چرخش گردن

برای انجام دادن این حرکت ورزشی، گردن خود را با احتیاط به جلو خم کنید البته به صورتی که به گردن‌تان فشار وارد نشود؛ عضلات بدن خود را شل کرده و گردن‎تان را صاف نگه دارید. این حرکت ورزشی را ۱۰ بار تکرار کنید.

برای انجام دادن حرکت ورزشی چرخش گردن، سرتان را به آرامی به یک سمت بچرخانید البته حواس‎تان باشد تا به گردن خود فشار نیاورید. با یک حرکت و چرخش کوتاه سرتان را به سمت دیگر بچرخانید و عضلات گردن خود را شل کنید. این حرکت ورزشی را ۱۰ بار ادامه دهید.

دیسک گردن

  • درمان گیاهی دیسک گردن

یکی از راه های درمان دیسک گردن بدون جراحی، مصرف گیاهان دارویی هستند. برای جلوگیری از التهاب مهره های گردن نباید غذا های گرم را با سرد به صورت هم زمان میل کنید؛ مثلا در هنگام شب و همراه با وعده شام از نوشیدن دوغ پرهیز کنید یا بعد از خوردن آن یک عدد خرما بخورید.

مخلوط سیاه دانه با عسل به صورت ناشتا یا هنگام شب هم می‌تواند دیسک گردن شما را درمان کند؛ بهتر است در غذا های مختلف از ادویه هایی مثل دارچین، زنجبیل و فلفل هندی استفاده کنید؛ خوردن برگ کرفس با ترب کوهی در انواع سالاد هم می‌تواند التهاب مهره های گردن شما را کنترل کند.

البته در کنار این درمان های گیاهی، طب سوزنی و ماساژ درمانی با انواع روغن های گیاهی مثل روغن خردل و نارگیل هم می‌تواند انعطاف مهره های گردن شما را زیاد کند؛ در نتیجه شما می‌توانید برای همیشه با این مشکل خداحافظی کنید.

۷ دیدگاه

  1. حیدری

    ۱۱ دی ۱۳۹۸ در ۵:۳۴ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  2. فتحی

    ۹ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۸ ق٫ظ

  3. آدینه

    ۹ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۹ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۴ ق٫ظ

  5. روزبهانی

    ۹ دی ۱۳۹۸ در ۸:۴۲ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  6. سعدی

    ۸ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۳ ب٫ظ

  7. روزبهاني

    ۸ دی ۱۳۹۸ در ۷:۱۶ ب٫ظ

    روش آمرزنده ای است برای درمان دیسک گردن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…