دانستنی های سفر، طبیعت گردی

روش های روشن کردن آتش در طبیعت ؛ شعله های زندگی بخش (قسمت دوم)

۳
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در روش مته‌ای از روش های روشن کردن آتش در طبیعت، باید یک چوب باریک کاملاً خشک را که اندازه‌ای  بیشتر از 6 سانتی‌متر دارد، روی یک تکه چوب مسطح دیگر به حالت عمودی با سرعت بچرخانید تا از آن دود بلند شود. این روش در مناطق خشک، مثل کویرها، عالی جواب می‌دهد.
روش های روشن کردن آتش در طبیعت

با چند مورد از روش های روشن کردن آتش در طبیعت در مجله گردشگری دلتا آشنا شدیم. روش های روشن کردن آتش زیاد است. در اینجا می‌توانید با راه‌های دیگری آشنا شوید که ممکن است در سفرها به کارتان بیاید. یادتان باشد آگاه بودن از دانستنی‌های سفر، برای هر فرد که قصد سفر دارد لازم است. این موضوعات گاهی می‌تواند جان شما یا دیگران را در سفر نجات دهد.

آتش‌افروزی با مته

این روش مثل تصویری است که در فیلم‌های ماجراجویی و کارتن‌ها دیده‌ایم. هیجان انگیز به نظر می‌رسد. در این روش باید یک چوب باریک کاملا خشک را که اندازه‌ای  بیشتر از ۶ سانتی‌متر دارد، روی یک تکه چوب مسطح دیگر به حالت عمودی با سرعت بچرخانید. چوب باریک را باید بین دو دست قرار بدهید. چوب‌ها را به سرعت به همدیگر بمالید. بعد از چند دقیقه در محل سایش چوب باریک و چوب مسطح ،گرما ایجاد می‌شود. کم کم دود بلند می‌شود و این یعنی موفق شده‌‎اید آتش روشن کنید. وقتی دود را دیدید، به سرعت کار بیفزایید. وقتی مطمئن شدید آتش ایجاد شده، آتش گیرانه بریزید تا آتش‌تان جان بگیرد. سپس هیزم‌هایی که از پیش جمع‌ کرده‌اید را کم‌کم به آن بیفزایید. حواس‌تان باشد در مناطق خشک مثل کویرها، روش مته‌ای برای تهیه آتش، خوب جواب می‌دهد.

روش های روشن کردن آتش در طبیعت
روش مته ای از روش های روشن کردن آتش در طبیعت

آتش‌افروزی به روش ساییدن

اگر در جنگل مانده‌اید، برای آتش افروختن روش سایشی مناسب‌تر است. در این روش از دو تکه چوب استفاده می‌شود که یکی به صورت اره‌ای روی دیگری ساییده می‌شود. این کار تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که اثرات دود دیده شود. ایدئال‎ترین حالت برای به‌کار بردن روش سایشی، استفاده از چوب نی برای قسمت زیرین است. نی را از وسط ببرید و درون آن را از مواد آتش‌زنه ‌(مثل خرده‌های چوب) پر کنید. آنگاه یک تکه چوب نرم دیگر را روی نی به صورت حرکات اره‌ای بسایید تا به آتش برسید. به این روش، روش شخم زدن نیز می‌گویند.

آتش افروزی با سنگ

سنگ چخماق و کوارتز می‌توانند برای درست کردن آتش مفید باشند. چخماق، سنگی سیاه‎رنگ و بسیار سخت است و بر اثر فرسایش، سوراخ سوراخ به نظر می‎رسد. سنگ چخماق را در بستر رودخانه‌ها یا دامنه کوه‌ها  یا صخره‌های لق و سست پیدا خواهید کرد. کوبیدن دوتکه از این سنگ روی همدیگر، جرقه ایجاد می‌کند.
سنگ کوارتز نیز به رنگ سفید بوده و شبیه شیشه مات پنجره است. بستر رودخانه‌ها، مناطق صخره‌ای و خط الرأس‌ها کوه‌‎ها معمولاً پوشیده از تکه‌های بزرگ کوارتز هستند.

چاقوی فولادی یا آهنی در تماس با هر سنگ شیشه‌ای مانند کوارتز، چخماق و عقیق جرقه تولید می‎کند و سبب آتش گرفتن آتش‌گیرانه می‎شود. چنین چاقویی را همواره شریک طبیعت‌گردی‌های‌تان کنید. ضرر ندارد اگر یکی از این چاقوها در بساط سفرتان بگذارید.

آتش‌افروزی با خورشید

این روش شما را به یاد فیلم‌های حادثه‌ای و ماجراجویانه می‌اندازد. در مواقع بحرانی و زمانی که همه راه های روشن کردن آتش در طبیعت را رفته‌اید، اما جواب نگرفته‌اید، ناچار باید به خورشید رو بیندازید تا به شما آتش دهد. لنز دوربین، عدسی‌های محدب، ذره‌بین، و حتی ته بطری نوشابه‌های گازدار و آینه‌ ماشین را رو به اشعه‌های خورشید قرار دهید. کمی مواد آتش‌گیرانه زیر هر کدام از این اشیا که می‌خواهید استفاده کنید، بگذارید. سعی کنید آن را ثابت و بی‌حرکت نگه دارید تا نقطه کانونی ایجاد شود. از تمرکز اشعه‌ها روی مواد آتش‌گیرانه، حرارت و پس از آن دود به وجود می‌آید. این روش کمی سخت است و به مهارت زیادی نیاز دارد. بهتر است پیش از این‎که واقعاً در هَچل بیفتید، به صورت تفننی و تفریحی آن را انجام دهید تا روش استفاده از آن را برای مواقع ضروری یاد گرفته باشید.

روش های روشن کردن آتش در طبیعت

آتش‌افروزی با یخ

آتش دشمن یخ است. اما هنگام اضطرار می‌توان از یخ برای به وجود آوردن دشمنش استفاده کرد. یخ را باید به صورت مسطح و بلوری در آورید. ساییدن روی سنگ یا تراش با چاقو می‌تواند آن را صیقلی کند. سپس باید به روش آتش افروزی با عدسی‌ها و نور خورشید متوسل شوید. درست است که ممکن است هرگز مجبور نشوید با یخ آتش روشن کنید. با این حال ضرر ندارد که روش های روشن کردن آتش در طبیعت را به عنوان معلومات عمومی به یاد داشته باشید.

۳ دیدگاه

  1. پیمان

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۲ ق٫ظ

    چه روش جالبی
    هم راحته هم کاربردی

    پاسخ

  2. علی فرجی

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۴۵ ب٫ظ

    این هم روشهایی صحیح برای آتش افروزی در چنگل ها
    مفید بود

    پاسخ

  3. ماکان

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۲ ق٫ظ

    مفید و عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…