دانستنی های سفر

روش های روشن کردن آتش ؛ شعله ‌های زندگی بخش (قسمت اول)

۱
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
درباره روش های روشن کردن آتش ، این نکته خیلی مهم است. آن را جایی بنویسید تا همیشه جلوی چشم و در دسترس‌تان باشد. چوب درخت کاج، حتی اگر هنوز مرطوب هم باشد، می‌تواند به شما برای تهیه آتش کمک کند.
روش های روشن کردن آتش

گرما و سرما نمی شناسد. فرقی نمی‌کند طبیعت‌ گردی‌مان در اوج گرمای تابستان باشد یا سوز سرمای زمستان. شعله های زندگی بخش همیشه لازمند. روش های روشن کردن آتش چیزی است که همیشه به آن نیاز خواهید داشت. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا چیزی را به شما یاد بدهیم که یک عمر به کارتان بیاید. روش های روشن کردن آتش خیلی زیاد است. در اینجا به چند روش که بیشتر به کارتان می‌آید اشاره می‌کنیم.

چرا به آتش نیاز داریم؟

آتش یک پدیده جادویی برای طبیعت ‌گردی است. آتش ابزاری برای گرم‌ شدن و در امان ماندن از سرما است. برای پخت و پز هم به کار می‌رود. نقش ضدعفونی کننده و بهداشتی هم دارد. در مواقع نیاز می‌تواند به عنوان یک سیگنال کمک‌رسانی نیز عمل کند. آتش می‌تواند اعتماد به نفس طبیعت‌گردان را بالا ببرد. یعنی نگذارد از پدیده‌های خطرناک بترسند. آتش مثل یک سنگر دفاعی عمل می‌کند. این عنصر از عناصر چهارگانه، از هجوم بعضی جانوران به انسان‌ها جلوگیری می‌کند. مار، عقرب، گرگ، پلنگ، شغال و کفتار از جمله جانورانی هستند که به شدت از آتش می‌ترسند.

به فکر آتش‌ زنه باشید

برای درست کردن آتش-بدون کبریت- باید مقداری آتش‌زنه تهیه کنید. مراقب باشید تا باد و رطوبت کیفیت آن را کم نکند. تراشه‌های خشک پوست درختان، قسمت داخل درختان پوسیده، الیاف لباس، طناب یا ریسمان نخی از جمله چیزهایی هستند که کمک‌تان می‌کند آتش روشن کنید.

برگ خشک درخت نخل، خاک اره خشک، خاکه چوبی که توسط حشرات در زیر تنه درختان مرده انباشته می‎شود، الیاف لانه پرندگان، قارچ‌های خودروی تنه درختان، الیاف پشم مانند درخت بید خشک هم از جمله آتش‌‌ زنه ‌هایی هستند که می‌تواند به کارتان بیاید.

این نکته خیلی مهم است. آن را یک جا بنویسید تا همیشه جلوی چشم و در دسترس‌تان باشد. چوب درخت کاج، حتی اگر هنوز مرطوب هم باشد، می‌تواند به شما برای تهیه آتش کمک کند.

می‎توانید برای افزایش سرعت کار و اثر بیشتر، آتش‌ زنه را به بنزین، گازوئیل و یا الکل موجود در حشره‌کش‌ها آغشته کنید و اجازه دهید تا خشک شوند.

روش های روشن کردن آتش
روش های روشن کردن آتش / کاربردهای آتش

چگونه با آتش زنه آتش بزنیم؟

آتش‌زنه را در دست‌های خود خرد کنید. هرچه ابعاد ذرات آتش‌زنه کوچک‌تر باشد کار شما آسان‌تر است؛ زیرا حرارت زودتر به آن‌ها اثر کرده و سریع‌تر جرقه می‌زنند. از روش‌هایی که در ادامه خواهد آمد، برای جرقه زدن آتش‌زنه بهره ببرید. آتش‌زنه اضافی را در محفظه‌های ضدآب نگهداری کنید تا برای مصارف بعدی به کارتان آید.

آتش‌گیرانه را از یاد نبرید

آتش‌زنه به تنهایی نمی‌تواند برای‌تان کارساز باشد. بنابراین به موادی نیاز دارید که بتوانید جرقه‌های آتش‌زنه‌ها را روی آن پیاده کنید تا آتش به دست بیاورید. این مواد را آتش‌گیرانه می‌گویند.

آتش گیرانه های سرشناس

از معمول‌ترین آتش ‌گیرانه‌های موجود در طبیعت، چوب‌های پوسیده هستند. این چوب‌های پوسیده را با ضربه‌زدن به قسمت‌های خارجی تنه پوسیده درختان به وسیله چاقو، عصا یا حتی دستانتان تهیه کنید. بنزین و کاغذ نیز می‌توانند آتش‌گیرانه باشند. صمغ درختان نیز از آتش‌ گیرانه‌های محبوب به‌شمار می‌روند. حتی در هوای مرطوب نیز صمغ موجود در تنه درختان را می‎توان آتش زد. پوست درخت نخل و سوزنی‌برگ‌ها دارای صمغی است که به راحتی آتش می‎گیرد. حتی کود‌های خشک‌شده حیوانی هم می‌توانند آتش‌گیرانه باشند.

روش استفاده از آتش گیرانه

آتش‌ گیرانه‌ها را به شکل مخروطی روی هم بگذارید تا جریان هوا به حداکثر برسد. یادتان باشد روشن کردن یک توده بی‌شکل چوب مشکل بوده و آتش خوبی هم از آن به دست نمی‌آید. حالا باید کبریت بکشید تا آتش روشن شود. باید  آتش گیرانه‌ها را روی شعله بریزید تا حسابی آتش بگیرد. رساندن اکسیژن در این مرحله خیلی اهمیت دارد. زمانی که اثرات دود را دیدید باید به آرامی آتش‌گیرانه‌ها را فوت کنید تا آتش، شعله بکشد. اگر کبریت ندارید، باید از روش‌های بدون استفاده از کبریت، آتش روشن کنید. بلد نیستید؟ نگران نباشید. ما در مجله دلتا همه این روش‌ها را به شما یاد می‌دهیم.

هیزم جمع کنید

پس از این‎که به لطف آتش زنه و آتش گیرانه توانستید به شعله‌های زرد و نارنجی آتش برسید، باید آن‌ها را حفظ کنید تا خاموش نشود. کنده‌های قطور چوب پوسیده درختان بهترین ماده سوختنی آتش هستند. یکی از طبیعت‌گردان، سوزاندن یک پالان الاغ را در یک شب زمستانی از جمله خاطرات جذاب خود می‌داند. باید مقدار زیادی چوب جمع کنید تا برای چندین ساعت آتش داشته باشید. چوب‌ها را باید با آرایش هرمی درون آتش بچینید. چوب‌هایی که از سال گذشته مانده‌اند و زمستان را به چشم دیده‌اند بهتر می‌سوزند.

روش های روشن کردن آتش
روش های روشن کردن آتش

آتش‌افروزی با باتری

اگر به خودروی شخصی‌تان دسترسی دارید، باتری آن می‌تواند آتش به شما هدیه دهد. دو رشته سیم به قطب‌های مثبت و منفی باتری متصل کنید. سر این دو رشته را نزدیک توده‌ای از آتش‌گیرانه بگذارید و به همدیگر وصل کنید تا جرقه بزند و دود بلند شود. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که زیاد تکرار کردن این کار، می‌تواند شارژ باتری خودرو را خالی کند. آن وقت شاید مجبور شوید ماشین را تا جلوی در خانه هُل دهید.

آتش‌افروزی با فندک ماشین

این روش خیلی آسان است و نیاز به هیچ مهارت خاصی ندارد. فندک ماشین را فشار دهید تا گرم شود. بعد آن را روی یک تکه پارچه یا حتی دستمال کاغذی فشار دهید تا آتش بگیرد. پارچه یا دستمال مشتعل را روی مواد آتش‌گیرانه منتقل کنید تا آتش جان بگیرد. حالا کمی چوب خشک روی آتش گیرانه‌ها بگذارید. همین و تمام.

یک نظر

  1. ابراهیمی

    ۸ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۲۴ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…