تحلیل رفتار مالک و مستاجر

وضعیت اجاره خانه در تابستان ۹۸ ، کمک شهرداری به مستاجرها

۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تکاپوی مستاجرها در آژانس‌های املاک مرکز شهر طی هفته گذشته، نشان ‌می‌دهد که بازار اجاره شرایط دشواری را برای اجاره‌نشین‌ها رقم زده و آن‌ها دیگر به فکر تبدیل به احسن نیستند.
وضعیت اجاره خانه در تابستان 98

جنب‌وجوش مستأجرها از ابتدای تیرماه همزمان با شروع فصل جابه‌جایی آغاز شده است. هرچند نرخ‌ اجاره در تیرماه نسبت به خردادماه تغییر چندانی نداشته است، اما به نظر می‌رسد با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن در سال ۹۷؛ وضعیت اجاره خانه در تابستان ۹۸ هم سیر صعودی داشته باشد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا، آمار غیر رسمی از افزایش ۲۰ تا ۵۰ درصدی اجاره‌بها در پایتخت نسبت به تیرماه سال گذشته حکایت دارد، البته آمار بانک مرکزی افزایش میانگین ۲۳ درصد را نشان می‌دهد. این در حالی است که طبق آمار وزارت راه و شهرسازی قیمت مسکن شهر تهران در خردادماه نسبت به خرداد پارسال ۱۰۴ درصد رشد داشته است.

تحلیل رفتار مالک و مستاجر در بازار اجاره

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که صاحبخانه‌ها ترجیح می‌دهند به جای رهن کامل، اجاره ماهانه دریافت کنند؛ چراکه نرخ سود بانکی کاهش یافته و مالکان، این موضوع را در قراردادها محاسبه می‌کنند. نسبت نرخ اجاره به ودیعه نیز کماکان از فرمول قدیمی تبعیت می‌کند. طبق عرف معمول، هر یک میلیون تومان رهن، معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته می‌شود.

پیش بینی بازار اجاره خانه

از طرف دیگر، مستاجرها که پیش از این با هدف تبدیل به احسن، وارد بازار اجاره می‌شدند، با وضعیت اجاره خانه در تابستان ۹۸ در بهترین حالت به دنبال تمدید قرارداد قبلی هستند و در صورت عدم توان تامین ودیعه مسکن فعلی، مجبور به کوچ به مناطق پایین‌تر هستند. واقعیتی که از ماه ها قبل کارشناسان بازار مسکن نسبت به وقوع آن هشدار داده بودند.

آمادگی شهرداری برای ساخت مسکن استیجاری

آشفتگی بازار اجاره در پایتخت خانواده‌های اجاره‌نشین را نگران کرده است. البته دولت دو طرح را برای ساماندهی وضعیت فعلی تهیه کرده که یکی از آن‎ها تحت عنوان تشویق و تنبیه مالیاتی برای موجران تقریباً غیر قابل اجرا است. اما طرح دوم که از سوی بانک مسکن مبنی بر پرداخت وام به مستأجران ارائه شده، در دست بررسی قرار دارد.

روش دیگری که هم‎اکنون مورد بررسی و مطالعه قرار دارد، افتتاح حساب برای متقاضیان به منظور استفاده از امکاناتی همچون دریافت سود سپرده‌گذاری با هدف توانمندسازی مالی به منظور افزایش توان پرداخت در بازار اجاره است؛ به این معنا که مستأجران بتوانند با پس‌انداز کردن مبالغی در بانک مسکن و دریافت سود، توانمندی مالی بیشتری برای حضور در بازار اجاره کسب کنند. همچنین شهرداری تهران عنوان کرده که در صورت تمایل دولت، آمادگی دارد در ساخت مسکن استیجاری مشارکت داشته باشد.

۷ دیدگاه

  1. هوشمند

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۱۲ ب٫ظ

    ای کاش میومدن یک قانونی میذاشتن و منطقه بندی میکردن وشرایط هر منطقه رو متناسب با وضعیت اقتصادی اون منطقه اجاره ها رو تنظیم میکردن مثلن منطقه ی سهروردی واقعا کشش بیش از ۳میلیون در ماه براش سخته و برسه به چهارتومن غیرقانونی باشه منظورم واسه اجاره مسکونیه ….خلاصه یک سقفی براش میذاشتن

    پاسخ

  2. علي حنيفه پور

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۳۶ ق٫ظ

    دولت و مسئولین مربوطه واقعا باید بفکر راهکارهای کاربردی و زودبازده برای حل این مسئله حاد و بحرانی در جامعه باشن. با سپاس

    پاسخ

  3. هاتف

    ۹ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۳۵ ق٫ظ

    امیدوارم شرایط بهتر بشه

    پاسخ

  4. خانم طلوعی

    ۸ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۴۶ ب٫ظ

    واقعاخدابه دادمستاجرهابرسه

    پاسخ

  5. ثابتی

    ۸ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۴۷ ب٫ظ

    درس شه ک حل شه

    پاسخ

  6. چهاردولی

    ۸ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۴۷ ب٫ظ

    موفق باشید

    پاسخ

  7. آقازاده

    ۸ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۴۶ ب٫ظ

    درست شه ایشالا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…