شهادت دروغ در دادگاه و مجازات آن

۴
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با اینکه شهادت یک دلیل محسوب می‌شود، اما قاضی یا دادرس، مختار است آن را بپذیرد یا رد کند؛ زیرا ممکن است قاضی احراز کند که شهادت واجد شرایط قانونی مورد نظر نیست.
شهادت دروغ در دادگاه

شهادت علیه یک متهم، از دلایلی است که قضات می‎توانند در صدور حکم خود به آن استناد کنند. بنابراین، شاهدان می‌توانند با حضور یا عدم حضور خود در روشن شدن واقعیت بسیارموثر باشند. در این مجله دلتا به بررسی موضوع شهادت دروغ در دادگاه می‎پردازیم.

مجازات شهادت دروغ

طبق ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی، هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی‌ شهادت دروغ بدهد، به ۳ ماه و ۱روز تا ۲ سال حبس یا پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود. جرم شهادت دروغ در صورتی مجازات دارد که ادای شهادت در دادگاه و نزد مقامات رسمی صورت گرفته باشد.

دادگاه باید شهادت هر شاهد را بدون حضور شاهدان دیگر بشنود تا شاهد فقط متکی به حافظه خود باشد و اظهارات شاهدان دیگر در بیان او موثر نباشد. قبل از ادای شهادت، مشخصات شاهد سؤال می‌شود. این موضوع به این دلیل است که اگر موجبات ممنوعیت او از شهادت وجود دارد، شهادت وی اخذ نشود.

با این‎که شهادت یک دلیل محسوب می‌شود، اما قاضی یا دادرس، مختار است آن را بپذیرد یا رد کند؛ زیرا ممکن است قاضی احراز کند که شهادت واجد شرایط قانونی مورد نظر نیست.

شهادت دروغ

شهادت دروغ در کلانتری

با توجه به این‎که ماده ۶۴۹ قانون مجازات اسلامی فقط به شهادت دروغ در دادگاه اشاره کرده، در نتیجه شهادت کذب در کلانتری را شامل نمی‎شود، یعنی اگر فردی در کلانتری شهادت کذب داده باشد، شهادت کذب محسوب نمی‎شود.

نحوه اثبات شهادت دروغ

طبق ماده ۱۷۸ قانون مجازات اسلامی، در شهادت شرعی نباید علم به خلاف مفاد شهادت وجود داشته باشد، پس این‎جا علم قاضی باعث می‎شود که شهادت مورد قبول قرار نگیرد و به طور مثال، شهادت دروغ تشخیص داده شود.

طبق قانون، قاضی تا ۱۰ روز فرصت دارد تا احراز کند که شهادت شرعی است یا نه. بنابراین، برای این‎که شهادت دروغ در دادگاه اثبات شود، باید برای قاضی رسیدگی‎کننده، محرز شود که شخصی که شهادت داده امری را دروغ بیان کرده یا اتهامی را به کسی نسبت داده و ممکن است خود شاهد از شهادتش برگردد و بگوید که دروغ گفته است. یا اینکه غیر عادل بودن شاهد اثبات شود و افراد دیگری که از شهود عادل محسوب می‎شوند، نزد قاضی اظهار کنند که شاهد اول دروغ گفته است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با قوانین و شرایط شهادت در دادگاه “شرایط شهادت و گواهی در دادگاه” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ابراهیم

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲:۰۲ ب٫ظ

    لعنت به افرادی که شرفشونو با دروغ گفتن میفروشن و شهادت دروغ میدن لعنت بهشون هزاران لعنت بهشون بی هویت ها

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲ فروردین ۱۳۹۹ در ۸:۰۴ ق٫ظ

  3. بهمن

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸ در ۷:۲۸ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. بیگدلی

    ۷ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

    سپاسگذارم مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …