طراحی کافه

کافه‌ و ایده‌هایی که در طراحی آن مؤثر است

۱۸
12
زمان مطالعه: 4 دقیقه
امروزه، قهوه و نوشیدنی‌های از این قبیل جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. عاشقان قهوه هر روزشان را با این نوشیدنی افتتاح می‌کنند و وقفه‌های کوتاه بین کارشان را با آن می‌گذرانند. در این میان، کافه‌ها نقش موثری ایفا کرده‌اند.
شاخص

 کافه‌ها برخلاف رستوران‌ها اماکن و گذرگاه‌هایی هستند که دسترسی سریع‎تری دارند. بسیاری از افراد پس از تعطیلات کاری‌شان همراه با دوستان و همکاران راهی کافه‌ها می‌شوند تا برای نوشیدن یک قهوه، لحظه‌ای را در آرامش سپری کنند. اما نکته این‎جااست؛ با توجه به این‎که کافه‌های امروزی تقریباً در نقطه‌ای از شهر مستقر شده‌اند، چه چیز می‌تواند نگاه مشتریان را به خود جلب کند؟

در این مطلب هر آنچه که برای طراحی کافه مؤثر است، بررسی می‌کنیم.

محل کافه

محل کافه بی ‎ربط به طراحی کافه نیست. این المان مهم‌ترین مسئله در حوزه طراحی کافه محسوب می‌شود. اگر محل کافی‎شاپ از مسیر رفت و آمد مشتریان دور باشد، شانس سرک کشیدن عابران و یافتن مشتریان دائمی بسیار کاهش می‌یابد.

کافی‌شاپ‌ها مانند رستوران‌ها نیستند. مشتریان بیش از ۳۰ دقیقه در کافی‌شاپ نمی‌مانند و تقریباً هیچ کافه‌ای ارزش سفر ۳۰ کیلومتری را نیز ندارد. بنابراین، ایدئال‎ترین محل کافه در مرکز شهر و جایی مابین مسیرهای پررفت و آمد است. در این صورت، کافه‌تان در معرض سرک کشیدن افراد بسیاری قرار خواهد گرفت و طراحی داخلی کافه ارزش بیشتری می‌یابد.

کافه

منظره کافه

امروزه بیشتر کافه‌ها درون شهری هستند. بنابراین، نمی‌توان انتظار زیادی از مناظر طبیعی کافه‌ها داشت. با این حال، برخی ایده‌ها هستند که به شما کمک خواهند کرد چشم انداز کافه‌تان را از منظره شلوغ درون شهری به منظره‌ای آرام بخش تغییر بدهید.

منظره کافه

 بسیاری از کافه داران در کشورهای اروپایی سعی کرده‌اند تا با نقاشی دیوار رو به خیابان طراحی کافه خود را هنری‌تر جلوه دهند.

طراحی کافه

محل نشیمن مشتریان

اگر مروری بر طراحی داخلی کافه داشته باشیم، متوجه سه نوع چیدمان محل نشیمن مشتریان خواهیم شد. از انواع این چیدمان‌ها باید به میز و صندلی‌های معمول، میز و مبلمان راحتی و ترکیبی از این دو اشاره کرد.

با وجود این‎که ابعاد فضا و دکوراسیون کافه گاهی اجازه چیدمان هر دو نوع دکوراسیون را به صاحبان کافه نمی‌دهد، اما شما می‌توانید با در نظر گرفتن سلایق و راحت بودن مشتریان، مناسب‌ترین محل نشیمن را آماده کنید.

با این حال، محل نشیمن مشتریان تا حد زیادی به پیش زمینه کافه‌تان نیز مرتبط است.

طراحی کافه

باغچه خارجی

در نظر گرفتن فضای اختصاصی و احداث باغچه خارجی، تا حد زیادی به محل کافی شاپ‎تان بستگی دارد. هم‎اکنون، کافه‌های متعددی به باغچه‌های خارجی مجهز هستند و بسیاری از شهرنشینان ترجیح می‌دهند به کافه‌ای سرک بکشند که از چنین امکانی برخوردار باشد.

برای آن دسته از افرادی که سعی بر فرار از تکنولوژی دارند، احداث باغچه خارجی معیاری حائز اهمیت در امر طراحی کافه محسوب می‌گردد.

احداث گلخانه می‌تواند فاکتوری به منزله آشتی با طبیعت باشد. لذت نوشیدن یک فنجان قهوه در هوای آزاد، روح‌ تان را سرشار از انرژی مثبت حاصل از طبیعت می‌کند.

طراحی کافه

باغچه داخلی

هم‎اکنون بسیاری از طراحی کافه‌ها دستخوش تغییرات حاصل از ترندهای طبیعی شده است. اگر از احداث گلخانه و اختصاص فضا به باغچه خارجی صرف نظر کنیم، کافه داران قادرند با برخی از تغییرات شکل و شمایل کافه خود را طبیعی‌تر جلوه دهند.

همه کافی شاپ‌ها از فضای اختصاصی برخوردار نیستند. گلدان‌های آویز، درختچه‌های طبیعی، گلدان‌های کوچک رومیزی و… جزء فاکتورهای مهم طراحی کافه‌های امروزی هستند تا با کمک آن‌ها بتوان فضای داخلی را به شکل و شمایل باغچه درآورد.

کافه

امکانات فضای باز

با وجود این‎که بیشتر کافه‌های اروپایی واقع شده در پاریس و میلان مجهز به امکانات فضای باز هستند، برخی از کافه‌های ایرانی نیز سعی بر ارائه چنین امکاناتی دارند.

امکانات فضای باز می‌تواند در محل نشیمن مشتریان، خارج از فضای داخل کافه باشد. چه کسی دوست ندارد قهوه خود را حین مطالعه روزنامه آن هم در هوای آزاد میل کند؟

ارائه امکانات فضای باز یکی از المان‌های مهم طراحی کافه به شمار می‌رود و تمام المان‌ها نباید به دنیای درون کافی شاپ محدود شوند.

کافه

فضای بازی

کافی شاپ‌ها مختص بزرگ‎سالان هستند، اما مختص مجردها نیستند!

متاسفانه، کافه داران بر این تصورند که کافه باید مجهز به امکانات مجردها یا زوج‌ها باشد. این در حالی است که بسیاری از مراجعان، مادران و پدران کارمند هستند. وقتی چنین افرادی به کافه‌ها مراجعه می‌کنند، به دنبال امکاناتی برای فرزند کوچک‎شان می‌گردند تا حین صحبت‌های مهم و بحث‌های کاری، مشغول بازی شوند.

کافه بازی

منبع: اتاق

۱۸ دیدگاه

  1. کاظمی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۲ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  2. صوفی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۱ ب٫ظ

    عالی ممنون

    پاسخ

  3. میلاد

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۵۱ ب٫ظ

    سپاس

    پاسخ

  4. هایک

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۱۳ ب٫ظ

    ممنون از مجله خوب

    پاسخ

  5. دهنوی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    مطلب مفیدی بود

    پاسخ

  6. یگانه

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  7. ملکی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  8. صلابت

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  9. عادل

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۷ ق٫ظ

    زیباست

    پاسخ

  10. آراز

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  11. نژادی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

    جالبه

    پاسخ

  12. آرین

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۵ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  13. جعفری

    ۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۵ ق٫ظ

    طرح های زیبایی هستن

    پاسخ

  14. مهدی فراهانی

    ۷ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  15. ابراهیمی

    ۷ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۰۹ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  16. خانم طلوعی

    ۶ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۴ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  17. چهاردولی

    ۶ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۰۶ ب٫ظ

    بی نظیره

    پاسخ

  18. آقازاده

    ۶ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۰۶ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…