ثبت ثنا ؛ روش سامانه ثنا پیگیری پرونده قضایی

۴
10
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نکته مهمی که در خصوص سامانه ثنا وجود دارد این است که ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیک در این سامانه کافی و معتبر است و هیچ‎کس نمی‎تواند به دلیل اینکه ابلاغ به او به صورت الکترونیک انجام شده، از آثار قانونی ابلاغ معاف شود.
ثبت ثنا

به محض اینکه به یکی از مراجع قضایی مراجعه می‎کنید، اولین درخواست مسئول تکمیل مدارک پرونده از شما، ارائه برگه ثبت ثنا است. سامانه ثنا در دو سال اخیر برای افرادی که تحت هر شرایطی با مراجع قضایی سروکار دارند راه اندازی شده است. یکی از دلایلی که  سامانه ابلاغ الکترونیکی پیش بینی، تصویب و اجرایی شده ، کم کردن میزان ازدحام و شلوغی در دادگستری ها به سبب مراجعه حضوری افراد برای اطلاع از نتیجه و پیگیری پرونده شان بوده است. دلیل دیگر آن می‎تواند دریافت نشدن ابلاغیه ازسوی دو طرف دعوا به دلایلی مانند تغییر محل سکونت یا نصب برگ ابلاغیه در محلی غیر از آدرس داده شده در پرونده و… همچنین در نهایت بی اطلاعی فرد از روند دادرسی است.

 ثبت ثنا ،راهکاری اصولی برای ابلاغ اوراق قضایی

از مهمترین اصولی که باید در فرآیند دادرسی و رسیدگی به پرونده های قضایی در دادگاه ها و به طور کلی در مراجع قضایی انجام شود، اطلاع اشخاص مرتبط با پرونده از روند بررسی و پیگیری دعوا و جزئیات مربوط به آن است. ابلاغ های قضایی و احکام راجع به آن ها همیشه از مهمترین قسمت های دادرسی به شمار می‎رود. تا قبل از راه اندازی سامانه ثنا، ابلاغ ها به صورت دستی، فیزیکی و توسط ماموران انجام می‎شد. اما با افزایش میزان پرونده های قضایی و گستردگی فرآیند ابلاغ و افزایش هزینه ها و دلایل دیگر،  راهکاری جایگزین طراحی شده تا تمام این امور از طریق سامانه ثنا و به صورت الکترونیکی امکان پذیر شود.

در سامانه ثنا یا همان سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی، اوراق قضایی از جمله ابلاغیه ها و نتایج آرا و حکم ها به صورت الکترونیک در صفحه شخصی افراد و وکلا قرار می‎گیرد و باعث می‎شود فقط خود شخص از نتیجه آرای دعاوی خود آگاه شود. این اقدام پسندیده باعث شده است حریم خصوصی افراد حفظ شده و بسیاری از مراحلی که نیاز به حضور نیروی انسانی در تهیه و ارسال ابلاغیه ها وجود داشت، از بین برود.

نحوه پیگیری ابلاغیه

بعد از ثبت ثنا و انجام دو مرحله‎ی ثبت نام اینترنتی و حضوری و احراز هویت توسط دادگستری یا دفتر خدمات قضایی و همچنین دریافت پیامک حاوی رمز شخصی ده رقمی برای مشاهده ابلاغیه ها درسامانه ثنا، می توانید با ورود به سایت سامانه ثنا، ضمن وارد کردن رمز عبور و کد ملی ، ابلاغیه خود را به صورت فایل مشاهده می‎کنید.

ثبت ثنا

اعتبار ابلاغ از طریق سامانه ثنا

نکته مهمی که در خصوص سامانه ثنا وجود دارد این است که ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیک در این سامانه کافی و معتبر است و هیچ‎کس نمی‎تواند به دلیل اینکه ابلاغ به او به صورت الکترونیک انجام شده، از آثار قانونی ابلاغیه معاف شود. به طور مثال شخص نمی‎تواند ادعا کند که از ابلاغیه اطلاع نداشته است. این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان می‎دهد که طبق قانون آئین دادرسی مدنی، بسیاری از مهلت‎های قانونی برای اعتراض به احکام دادگاه ها، از تاریخ ابلاغ محاسبه و منظور می‎شود.

بنابراین، پس از ثبت ثنا ، ارسال الکترونیک اوراق قضایی به حساب کاربری شخص در این سامانه، ابلاغ محسوب شده  ومشاهده اوراق قضایی در سامانه ابلاغ قضایی ثنا، با ثبت زمان و سایر جزئیات آن ذخیره می‎شود. در نتیجه کلیه آثار ابلاغ واقعی را در پی خواهد داشت. فقط شخص در صورت اذعان به بی اطلاعی از ابلاغیه باید ثابت کند به لحاظ دسترسی نداشتن یا نقص در سامانه رایانه ای از مفاد آن آگاه نشده است.

۴ دیدگاه

  1. وحید ایرانمنش

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۴۳ ب٫ظ

    مطلع شدن از پرونده

    پاسخ

  2. وحید ایرانمنش

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۴۲ ب٫ظ

    مطلع از پرونده

    پاسخ

  3. یاسین

    ۱۸ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۳۲ ب٫ظ

    الکترونیکی شدن خدمات دولتی به کاهش هزینه ها کمک می کند

    پاسخ

  4. فروتن

    ۸ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

    راه کار ساده و عملی جهت پیگیری پرونده های قضایی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …