ایرانگردی ، آستارا به اردبیل

گردنه حیران ، جاذبه گردشگری

۲
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در گردنه حیران، جاذبه‌هایی دیدنی وجود دارد که تبدیل به قاب عکسی برای ثبت خاطره‌های شما شده و روح خسته‌تان را التیام می‌بخشد.
گردنه حیران

برخی جاده‌ها در ایران به‎قدری تماشایی هستند که به عنوان نقطه‌ای بی‌نظیر برای گردشگران نام گرفته‌اند. نمونه بارز آن، همین جاده چالوس خودمان که چه خاطره‎ها داریم و چه خاطره‎ها که نساخته‎ایم! یا نمونه دیگر: گردنه حیران!

گردنه حیران

در میانه‌های جاده آستارا به اردبیل، زیبایی وصف ناشدنی‌ را خواهیم دید. منطقه‌ای به اسم گردنه حیران که بسیار تماشایی‌است. به طول ۳۵ کیلومتر که به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای جاده‌ای ایران شناخته می‌شود. منطقه‌ای ییلاقی و آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان.

شاید هم نامش را به همین سبب حیران گذاشته‌اند که هر کس با دیدن مناظری چنین شگفت، حیرت‌زده شده و هر لحظه در معرض دیدن تصاویری غافلگیرکننده از جلوه با شکوه طبیعت قرار می‌گیرد.

چطور برویم؟

باید با عبور از مسیر جاده اصلی اردبیل به آستارا به گردنه حیران برسید. ابتدای تونل اردبیل تا ۵ کیلومتری آستارا را بپیمایید و به منطقه حیران، در فاصله ۴۰ کیلومتری مرکز شهر برسید.

نگران نباشید که ساعت‌ها در راه بمانید، چراکه در مسیر گردنه حیران چندین روستا وجود دارد که زیبایی‎‎های‎شان کم نیست؛ روستاهای حیران، مِشِند و کشفی از آن جمله‌اند.

گردنه حیران

چه ببینیم؟

در هر نقطه از گردنه حیران، جاذبه‌ای دیدنی وجود دارد که می‌تواند تبدیل به قاب عکسی شود برای ثبت خاطره‌های شما لحظه‌های فراموش‎نشدنی را بیافریند و روح خسته‌تان را التیام بخشد.

طبیعتی که سخن می گوید

از نخستین چیزهایی که هنگام عبور از گردنه حیران چشمان‎تان را می‌نوازد، پوشش جنگلی است. این زیبایی از دو سو شما را در بر گرفته و کم‌کم مراتع هم از میان درختان برای‎تان سرک می‎کشند. اصلاً گویی از هر سو شما را صدا می‌زنند تا خودشان را نشان دهند.

گردنه حیران

در میان آن‌ها کلبه‌هایی نیز به چشم می‌خورند که دامانشان را روی دشت پهن کرده‌اند. چهارپایان در حال چرا، وسط مراتع و اسب‌هایی که به این‌سو و آن‌سو می‌خرامند، بوم نقاشیِ این جاده را زیباتر می‌کنند.

ابرهای بازیگوش

درست است که ارتفاع بلندترین نقطه گردنه حیران از سطح دریا حدود ۱۵۰۰ متر است، اما باز هم شما تکه ابرهای بازیگوشی را خواهید دید که منسجم پشت هم راه می‌روند و در گردنه حیران، حیران‎تان می‌کنند. همه تقصیر‌ها به گردن رطوبت دریای خزر است.

گردنه حیران

جنگل هیرکانی

یکی از ویژگی‌های گردنه حیران داشتن نمایی دل‌نواز از پوشش بی‌نظیر جنگل‌های هیرکانی است. در میانه راه جنگلی انبوه را خواهید دید که به نام جنگل‌های شمال مشهور است، اما متعلق به پارک ملی هیرکان است. جنگلی چند میلیون ساله در جنوب دریای خزر که بین کشورهای ایران و آذربایجان مشترک است.

گردنه حیران

امکانات رفاهی گردشگری

به سبب ساخت دهکده توریستی حیران در این منطقه، امکاناتی مناسب نیز در آن برای گردشگران از قبیل سرویس بهداشتی، رستوران، کافی شاپ، چایخانه، وسایل بازی، مرکز خرید، آلاچیق، منقل و … فراهم شده است.

۲ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۳۷ ب٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

  2. ملکی

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۰۱ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…