اجداد ما چطور با اضطراب خود مواجه می‌شدند؟

۶
18
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هر فرهنگ کهن مجموعه‌ای منحصر به فرد از تشریفات برای مقابله با ترس‌ها، اضطراب‌ها یا دغدغه‌های مختلف خود داشته‌اند.
مقابله با اضطراب

مقابله با اضطراب از بزرگ‌ترین دغدغه‌های انسان معاصر است. احساسی که بشر از دیرباز با آن دست و پنجه نرم می‌کرده است. چه در زمان‌های دور که این ترس ناشی از موقعیت متزلزل اجداد ما در مواجهه با دنیای پیرامون خود بوده است و چه در حال حاضر که بشر به دنبال تکنیک‌هایی برای مقابله با این احساس عمیق ناامنی است. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا از راه‌های مواجهه نیاکان باستانی انسان با این احساسات مطلع شوید.

راهکارهای نیاکان انسان برای مقابله با اضطراب

در طول تاریخ، انسان‌ها از استراتژی‌های مختلفی برای غلبه بر ترس‌های خود استفاده کرده‌اند. در ادامه تعدادی از روش‌های مقابله اجداد ما با ترس را دوره خواهیم کرد:

۱. داستان‌سرایی و اسطوره‌شناسی

تمدن‌های باستان اغلب از داستان‌سرایی و اساطیر برای معنا بخشیدن به جهان و مقابله با اضطراب خود استفاده می‌کردند. اسطوره‌ها و افسانه‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شدند و درس‌ها، ارزش‌های اخلاقی و شخصیت‌های آرمانی مهمی را معرفی می‌کردند که با ترس‌هایشان روبه‌رو شده و بر آن‌ها غلبه کرده بودند. با شنیدن داستان‌های پیروزی قهرمان‌ها بر ناملایمات،انسان برای رویارویی با ترس‌های خود آمادگی بیشتری می‌یافت.

مقابله با اضطراب

۲. باورهای معنوی

بسیاری از جوامع سنتی دارای باورهای معنوی قوی بودند که به افراد کمک می‌کرد تا با ترس کنار بیایند. ایمان به قدرت بالاتر و زندگی پس از مرگ احساس آسایش و امنیت را برای بشر به ارمغان می‌آورد. اعمال مذهبی، مانند دعا، مراقبه یا زیارت، برای پرورش قدرت درونی، یافتن آرامش و غلبه بر ترس به کار گرفته می‌شد.

۳. تکنیک غرقه‌سازی

اگرچه مفهومی به نام غرقه‌سازی که امروز به معنای موجهه با ترس‌هاست، در زمان‌های دور تعریف نشده بود اما، مواجهه تدریجی با موقعیت‌ها یا اشیاء ترسناک یک رویکرد رایج در زمان‌های دور بود. با گذشت زمان، افراد تشویق شدند تا به صورت تدریجی با ترس‌های خود مواجه شده، انعطاف‌پذیری ایجاد کرده و حس قدرت ناشی از مقابله با اضطراب را تجربه کنند. این فرآیند به آنها اجازه می‌داد تا کمتر واکنش نشان دهند و توانایی بیشتری در مدیریت ترس‌های خود داشته باشند.

۴. حمایت اجتماعی

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و در طول تاریخ، جوامع در غلبه بر ترس‌ انسان از موانع مختلف زندگی، نقش حیاتی داشته‌اند. شبکه‌های حمایتی و تشریفات جمعی حس تعلق و امنیت را پرورش می‌دادند. به اشتراک گذاشتن ترس‌ها، بحث در مورد نگرانی‌ها و دریافت تشویق و توصیه از دیگران در جامعه به افراد کمک می‌کرد تا با اعتماد به نفس بیشتری با ترس‌های خود روبه‌رو شوند.

مقابله با اضطراب

۵. آیین‌ها و مراسم

بسیاری از فرهنگ‌های باستانی برای رفع ترس‌ها و مقابله با اضطراب مناسک و مراسمی ویژه را در زندگی روزمره خود گنجانده‌اند. این مراسم اغلب شامل دعاها، سرودها یا هدایایی برای دلجویی از خدایان یا محافظت در برابر نیروهای ماوراء طبیعی بوده است. درگیر شدن در این مراسم حس کنترل و اطمینان در موقعیت‌های نامطمئن را برای بشر آن روز به ارمغان می‌آورد.

چند نمونه از آیین‌ها و مراسم از فرهنگ‌های مختلف باستانی برای مقابله با اضطراب

آیین‌های متنوعی در اقوام مختلف برای مواجهه با ترس‌ها وجود داشته است که به ذکر چند نمونه از آن‌ها اکتفا خواهیم کرد:

قربانی انسانی آزتک‌ها

آزتک‌ها معتقد بودند که برای حفظ تعادل و هماهنگی در جهان باید به خدایان خود پیشکش‌هایی ارزانی کنند تا آن‌ها را از بلایا مصون نگاه دارند. قربانی کردن یک عمل تشریفاتی بود که در آن اسیران قربانی می‌شدند تا خدایان ادامه حیات بشریت را تضمین کنند.

مناسک چشم بصیرت در میان بومیان آمریکا

قبایل بومی آمریکا، مانند لاکوتا و آپاچی، مناسک چشم بصیرت را به عنوان مراسمی برای عبور از دنیای زندگان و جست‌وجوی راهنمایی از دنیای ارواح انجام می‌دادند. این جست‌وجوها شامل روزه، دعا و خلوت در طبیعت برای ارتباط با نیروهای معنوی و به دست آوردن بینش در مورد مقابله با اضطراب و چالش‌های شخصی بود.

مقابله با اضطراب

مراسم چای ژاپنی

مراسم چای ژاپنی، معروف به Chanoyu، یک تمرین تشریفاتی کهن است که بر توجه، احترام و آرامش تمرکز دارد. با شرکت در مراسم چای، افراد احساس آرامش و هماهنگی می‌کنند و از این طریق بر ترس‌ها و اضطراب‌های خود فائق می‌آیند.

پرچم‌های دعای بودایی تبت

پرچم‌های مانترا، پرچم‌های مستطیلی رنگارنگی هستند که روی آن‌ها دعا یا اورادی نوشته شده است. در بودیسم تبتی اعتقاد بر این است که آویختن این پرچم‌ها باعث آزاد شدن دعا در باد شده و انرژی مثبت و محافظت را پخش می‌کند. از این روش نیز به عنوان راهی برای مقابله با اضطراب خود استفاده می‌کردند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب جادویی به نام رنگین کمان را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۵:۴۲ ب٫ظ

    خود این آیین ومراسمها که بدتر آدم پراسترس میشه خوو🤔اجدادبیچاره ما باکارکردن استرس را ازبین میبردند

    پاسخ

    • منا رستمیان

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۲۶ ق٫ظ

      😄دیگه این مناسکا هم بهشون کمک می‌کرده

      پاسخ

  2. بزرگی

    ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۱ ق٫ظ

    با توجه به نوع کار خودمن همیشه دچار استرس هستیم
    سپاس بابت راهکارهای مناسب

    پاسخ

    • زهرا نوری درخشان

      ۱۱ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۲۳ ب٫ظ

      خوشحالیم که مطالب مجله دلتا براتون مفید بوده.

      پاسخ

  3. مهدی فراهانی

    ۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۳ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. دهنوی

    ۵ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۷ ق٫ظ

    لایک 🙂

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…