بازار مسکن

معاملات مسکن نفس‎های آخر را می‎کشد

۵
70
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در بخش اجاره ۵۶ هزار و ۸۱ قرارداد منعقد شده که حاکی از کاهش ۱۱ درصدی نسبت به خردادماه ۱۳۹۷ است.
قیمت بازار مسکن

معاملات مسکن در سطح کشور با کاهش ۳۴ درصدی در خردادماه ۱۳۹۸ رکورد بیشترین مقدار افت طی یک سال اخیر را شکست؛ در شهر تهران نیز قراردادهای خرید و فروش، کمترین میزان را از دی‌ماه سال گذشته تا کنون به ثبت رساند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از  ایسنا، به دنبال کسادی قیمت بازار مسکن شهر تهران به عنوان شهر پیشتاز در سیکل‌های رونق و رکود، نبض کشوری معاملات نیز در خردادماه با حدود یک سال فاصله نسبت به پایتخت کند شد. آمار ارائه شده از سوی مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نشان می‌دهد در خردادماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۸ هزار و ۱۵ قرارداد خرید و فروش ملک در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴ درصد کاهش داشته است.

قیمت بازار مسکن

در بخش اجاره نیز ۵۶ هزار و ۸۱ قرارداد منعقد شده که حاکی از کاهش ۱۱ درصدی نسبت به خردادماه ۱۳۹۷ است.

در شهر تهران، در خردادماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۷۱۶۸ مبایعه‌نامه (قرارداد خرید و فروش) ملک به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل افت ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد. اجاره‌نامه‌ها در این مدت نیز ۱۴ هزار و ۲۶۵ مورد بوده که از افت ۲۳ درصدی نسبت به خردادماه ۱۳۹۷ حکایت دارد.

روند بازار حاکی از آن است که از خردادماه سال گذشته، معاملات مسکن شهر تهران در مسیر نزولی قرار گرفته و در دی ماه ۱۳۹۷ با ۶۴ درصد افت نقطه به نقطه به کمترین میزان افت سالیانه طی پنج سال قبل از آن رسید. با این حال منحنی قراردادها در کل کشور به سمت بالا حرکت می‌کرد تا این‌که از آبان ماه ۱۳۹۷ با منفی ۱۴ درصد مسیر کاهشی به خود گرفت و در خردادماه ۱۳۹۸ بیشترین میزان افت را طی یک سال گذشته ثبت کرد.

 قیمت مسکن طی دو سال ۱۸۹ درصد رشد داشت

قیمت بازار مسکن شهر تهران با افزایش ۱۸۹ درصدی نسبت به فروردین ماه دو سال پیش در حالی به نرخ رشد ارز نزدیک شده که از نظر کارشناسان، محاسبات اقتصادی این بازار بر اساس نظام عرضه و تقاضا به هم ریخته و تابستان سال جاری باید شاهد ثبات قیمت در این بازار باشیم.

قیمت بازار مسکن

مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن، می‌گوید: «از نظر قدرت خرید به نظر می‌رسد به شرایطی رسیده‌ایم که قابلیت افزایش قیمت‌ها بیش از مقداری که تاکنون اتفاق افتاده، وجود ندارد. نمود این مسئله در تعداد معاملات خردادماه بود که کاهش معنی‌داری داشت. معاملاتی هم که اتفاق می‌افتد باقی‎مانده تقاضا از سوی افرادی است که دیر وارد بازار شدند و در نظر دارند ارزش پول خود را حفظ کنند. به عبارتی بازار از لحاظ افزایش قیمت نفس‌های آخر را می‌کشد.»

وی افزود: «بعید است که اتفاق خاصی در قیمت مسکن رخ دهد، مگر این‎که در حوزه ارزش پول ملی اتفاق جدیدی بیفتد که طبیعتاً خریداران مسکن در سرمایه گذاری‌های‎شان، قیاسی نسبت به نرخ ارز دارند.»

۵ دیدگاه

  1. محمد آراسته فر

    ۱۷ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۴۵ ب٫ظ

    من که اعتقادی به بازار کساد ندارم.. همیشه برای پول درآوردن موقعیت هست

    پاسخ

  2. مسرور

    ۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

    انشاالله که زودتر بازار رونق بگیره

    پاسخ

  3. انصاری

    ۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

    مطالب مفیدی ارائه شده
    تشکر

    پاسخ

  4. روزبهاني

    ۳ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۴۳ ق٫ظ

    سلام
    رکودبازار بر ضرر همه اقشار جامعه است خصوصاً مشاورین املاک امیدواریم که بازار زودتر رونق بگیرد

    پاسخ

  5. بیگدلی

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۸:۲۲ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…