قیمت مسکن در بهار ۹۸ ؛ آمارهای قابل توجه از رئیس اتحادیه املاک

۵
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت مسکن در کشور نشان می‌دهد در حالی میانگین قیمت مسکن در بهار 98 نزدیک به سه میلیون تومان اعلام شده است که رئیس اتحادیه املاک ارائه آمارهای این‎چنینی را برای آینده بازار مسکن مطلوب نمی‌داند.
قیمت مسکن در بهار98

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران متوسط قیمت مسکن در بهار ۹۸ به ازای هر متر مربع زیربنای مسکونی، اعم از خانه ویلایی یا آپارتمان معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور،  ۲ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان بوده است. میانگین مساحت واحدهای مسکونی معامله شده ۱۱۰ متر مربع و متوسط عمر بنای آن‎ها ۱۱ سال اعلام شده که نسبت به فصل قبل ۱۱.۵ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، ۵۹.۸ درصد افزایش یافته است.

همچنین میانگین قیمت فروش هر متر مربع زمین معامله‎شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور، ۲ میلیون و ۸۶۵ هزار تومان، با مساحت حدود ۲۶۴ متر مربع بوده است که نسبت به زمستان سال گذشته، ۳۶.۶ درصد و بهار همان سال ۱۲۱.۹ درصد افزایش داشته است.

برایند این آمار نشان می‌دهد که قیمت زمین و خانه از ابتدای سال ۹۷ تا پایان سال روند افزایشی داشته و این یعنی قیمت مسکن هنوز به ثبات نرسیده است. لذا خانه ارزان هنوز برای مردم در دسترس نیست.

قیمت مسکن در سال 98

آمار معاملات مسکن در بهار ۹۸ از زبان رئیس اتحادیه املاک

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین، مصطفی‌ قلی خسروی در واکنش به انتشار آمار مربوط به قیمت زمین‌ و مسکن در بهار ۹۸ که توسط مرکز آمار ایران، منتشر شده است اظهار کرد: «معتقدم که نباید هر آماری را منتشر کرد. وقتی مرکز آمار می‌گوید در زمستان سال گذشته قیمت زمین نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش یافته، چگونه انتظار داریم قیمت مسکن در بهار ۹۸  کاهش پیدا کند.»

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، همچنین درباره جدیدترین آمار مربوط به معاملات مسکن در کشور و تهران گفت: «از تاریخ اول فروردین تا ۳۱ خرداد ۹۷ ، تعداد کل معاملات مسکن در کشور ۳۳۰ هزار و ۱۷۸ مورد بوده که ۱۸۳ هزار و ۹۰۵ مورد مبایعه‌نامه و ۱۴۲ هزار و ۸۰۴ مورد اجاره‌نامه بوده است.»

مصطفی قلی خسروی ادامه داد: «این در حالی است که در بازه زمانی اول فروردین تا ۳۱ خردادماه امسال، تعداد کل معاملات مسکن کشور ۲۸۸ هزار و ۱۲۰ معامله بوده که از این تعداد  ۱۵۹ هزار و ۹۷۰ هزار مبایعه‌نامه و ۱۲۵ هزار و ۴۳۰  اجاره‌نامه بوده است.»

مردم قدرت خرید ندارند

وی با بیان این‌که تعداد معاملات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۱۲.۷ درصد کاهش یافته است، افزود: «در تهران طی مدت یاد شده در سال ۹۷ بالغ بر ۹۳ هزار و ۹۳۷ معامله شامل ۴۳ هزار و ۸۸۴ مورد اجاره‌نامه و ۴۹ هزار و ۳۴۱ مورد مبایعه‌نامه در سامانه کد رهگیری ثبت شد. در بهار امسال این تعداد با ۳۴.۶ درصد کاهش به ۶۱ هزار و ۳۷۳ معامله رسیده که از این میان  ۲۶ هزار و ۶۴۸ مورد مبایعه‌نامه و ۳۴ هزار و ۲۴۳ مورد اجاره‌نامه در سامانه کد رهگیری ثبت شده است.»

بر این اساس، برآورد کلی از  اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک و آمارهای مرکز آمار ایران می‌توان گفت که اقبال عمومی در بهار ۹۸ به سمت اجاره است و متقاضیان مسکن به‎رغم امکان استفاده از ابزارهای حمایتی نظیر وام مسکن، توانایی خرید ندارند.

۵ دیدگاه

  1. میلانی

    ۴ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۰۴ ب٫ظ

    واقعا تشکر از مسئولین کشورم.

    پاسخ

  2. امجد

    ۴ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۲۲ ب٫ظ

    ممنون، بسیار مفید بود

    پاسخ

  3. علي حنيفه پور

    ۳ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۴ ب٫ظ

    ممنون از اطلاعات و آمار و ارقام ارائه شده.

    پاسخ

  4. بیگدلی

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  5. هاتف

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۶:۲۱ ب٫ظ

    آمار کاملی است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…