فناوری در تغذیه

تشخیص مواد غذایی سالم با موبایل!

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دانشمندان علوم تغذیه امپریال کالج لندن سنسورهایی را توسعه داده‌اند که فساد بسته‌های گوشت و ماهی را تشخیص می‌دهد.
فناوری تشخیص مواد غذایی فاسد

دنیایی که ما در آن زندگی می‎‌کنیم، جهانی پر از موجودات مختلف اعم از مضر و مفید است. در این میان، بخش اعظمی از این موجودات که با چشم انسان قابل مشاهده نیستند، میکروب نامیده می‌‎شوند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از سنسور در گوشی‌ها و سایر لوازم الکتریکی می‌توان مواد غذایی فاسد را تشخیص داد. در نوشتار تشخیص مواد غذایی سالم با موبایل از مجله دلتا با ما همراه باشید.

فناوری تشخیص مواد غذایی فاسد

در کنار ما، لابه‌‎لای وسایل و حتی در خوردنی‎‌ها و نوشیدنی‎‌ها میکروب‌ها زندگی و رشدونمو می‌کنند. بسیاری از بیماری‎‌هایی که امروز گریبان‎گیر ما می‎‌شود، از حضور و رشد میکروب‎‌ها در غذاهایی است که ما ناخواسته و بدون اطلاع از حضور این جانداران نادیدنی مصرف می‎‌کنیم.

سنسورها به کمک ما می‌آیند

به تازگی دانشمندان علوم تغذیه امپریال کالج لندن، سنسورهایی را ابداع کرده‌اند که فساد بسته‌های گوشت و ماهی را تشخیص می‌دهد. این سنسورها علاوه بر این‎که قابلیت اتصال به اسمارت‌فون‌ها را دارند، کم ‎هزینه بوده و سازگار با محیط زیست هستند. این سنسورهای جدید می‌توانند فساد غذا را کاهش دهند و از میزان غذاهای خراب در سوپرمارکت‌ها و خانه‌ها بکاهند.

سنسور

اهمیت استفاده از این فناوری در سنسور این است که بدانیم، برابر با آمارهای فعلی از هر سه مصرف‌کننده بریتانیایی یک نفر غذاهای خود را به دلیل پایان تاریخ انقضا دور می‌ریزد؛ اما نکته قابل توجه این است که ۶۰ درصد (۴.۲ میلیون تن) از ۱۲.۵ میلیارد دلار غذایی که مردم این کشور دور می‌ریزند، قابل مصرف است.
محققان امیدوارند با تولید سنسورهای گازی الکتریکی و افزودن آن به بسته‌‎بندی‌‎های مواد غذایی تولید شده، بتوانند پیش از فرایند تولید مواد غذایی و سایر مواد کشاورزی فاسدشدنی که به تغذیه انسان‎ها مربوط می‎‌شوند، آن‎ها را زیر نظر گرفته و کیفیت‎شان را کنترل کنند.

سنسور

از سویی دیگر، مصرف‎‌کنندگان هم در هنگام مصرف مواد غذایی، با استفاده از اپلیکیشن طراحی شده برای این کار و یک موبایل مجهز به فناوری NFC (فناوری ارتباط نزدیک مخابراتی بی‎سیم) به وضعیت ماده غذایی مورد نیاز خود آگاه می‌شوند.
در این روش، کاربر از ماده غذایی با تلفن همراه خود از سنسور مورد نظر تعبیه شده روی ماده غذایی، عکس گرفته و اپلیکیشن مذکور اطلاعات به‌ ‎دست آمده از سنسور را تحلیل کرده و سلامت یا فساد ماده غذایی را اعلام می‎‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ترفندهای استفاده از مواد شوینده را در مجله دلتا بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۲۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۲۳ ب٫ظ

  3. روزبهاني

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۲۱ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…