حقوق ثبت

فک رهن املاک به چه معنااست؟

۵
10
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در برخی مواقع مدیون مالی را نزد بانک یا شخصی در رهن می‎گذارد و پس از این‎که دین خود را به صورت کامل پرداخت می‎کند، طلبکار (بانک یا شخص) که به همه حق و حقوق خود رسیده است، اقدام به خارج کردن مال از حالت رهن نمی‎کند. در این شرایط مدیون (راهن) باید علیه مرتهن، اقامه دعوای الزام به فک رهن کند.
فک رهن

رهن عقدی است که طبق آن شخصی، در مقابل وجه یا پولی که به شخص دیگری(مثل بانک) بدهکار است، مالی را بابت تضمینِ بازپرداخت آن وجه یا پول به فرد طلبکار می‎­دهد. از این تعریف می‎توان نتیجه گرفت که فک رهن به معنای آزاد کردن این مال گرو گذاشته شده است. در این مطلب به بررسی این‎که در چه شرایطی می‎توان اقدام به فک رهن از یک ملک یا مال دیگر کرد، می‎پردازیم.

خارج کردن مال از رهن:

فک رهن از نظر قانون به معنای این‎است که ملکی که در رهن یک نهاد به‌عنوان وثیقه قرار گرفته، مانند بانک، از حالت رهن خارج شود. بنابراین فک رهن در این چند حالت ممکن است:

  • راهن (مدیون) دین خود را به مرتهن ( کسی که مال نزد او در رهن است) بپردازد.
  • مرتهن (کسی که مال نزد او در رهن است) از دِین راهن ( مدیون) چشم‎پوشی کند.
  • مال مورد رهن، تلف شود.
  • مرتهن، عقد را فسخ کند.

فک رهن

شرایط اقامه دعوای الزام به فک رهن:

در برخی مواقع مدیون مالی را نزد بانک یا شخصی در رهن می‎گذارد و پس از این‎که دین خود را به صورت کامل پرداخت می‎کند، طلبکار (بانک یا شخص) که به همه حق و حقوق خود رسیده است، اقدام به خارج کردن مال از حالت رهن نمی‎کند. در این شرایط مدیون (راهن) باید علیه مرتهن، اقامه دعوای “الزام به فک رهن” کند.

شایان ذکر است، در این شرایط تا قبل از درخواست مدیون از طلبکاری که مال نزد او در رهن است، مال به صورت امانت در دست او قرار دارد و اگر در اثر تقصیر او ازبین نرود، مقصر نیست. اما به محض طرح دعوای الزام به فک رهن، ید طلبکار به صورت ضمانی شده و حتی اگر بدون تقصیر او مال تلف شود، طلبکار (کسی که مال نزد وی در رهن است) مسئول جبران خسارت است.

در برخی مواقع دیگر، راهن(بدهکار)، مال منقول یا غیرمنقولی را که در رهن است، می‎فروشد و به تعهدات خود مبنی بر آزاد کردن مال از حالت رهن عمل نمی‎کند. در این موارد نیز می‎توان علیه راهن، دادخواست الزام به فک رهن را در دادگاه مطرح کرد.

در برخی موارد هم فروشنده هنگام فروش مالی که در رهن است، به خریدار تعهد می‎دهد که بدهی خود را به مرتهن (کسی که ملک نزد او در رهن است) پرداخته و اقدام به انتقال سند رسمی به فروشنده کند، اما این تعهد را انجام نمی‎دهد. در این حالت، خریدار باید ابتدا الزام فروشنده به پرداخت دین خود به مرتهن برای فراهم شدن موجبات خارج شدن مال از حالت رهن را بخواهد و سپس در صورت عدم انجام این تعهد، دادخواست الزام به فک رهن را تنظیم و به دادگاه تقدیم کند.

۵ دیدگاه

  1. سعدی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

  2. پویان

    ۱۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۰ ق٫ظ

    مفید و آموزنده

    پاسخ

  3. سلیمی

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۰۳ ب٫ظ

    سپاس

    پاسخ

  4. زارع

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۴:۰۳ ب٫ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

  5. ابراهیمی

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۳۸ ب٫ظ

    سپاس از زحمات شما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …