نکاتی درباره مبایعه‌نامه

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

اگر مبایعه‌نامه به صورت عادی و در دفتر مشاور املاک تنظیم می‌شود، باید بررسی شود که آیا مشاور املاک دارای مجوزهای قانونی از اتحادیه مشاورین املاک هست یا خیر! همچنین مشاور املاک باید در هنگام معامله، اسناد مالکیت و هویت طرفین را بررسی و سپس اقدام به نگارش قرارداد کند.

در قرارداد فروش ملک، باید مشخصات کامل ملک مورد معامله؛ شامل پلاک ثبتی، آدرس ملک، مساحت عرصه (زمین)، عیان (بنا)، پارکینگ، انباری، سهم آپارتمان از قسمت‌های مشاع ساختمان و غیره به‌طور دقیق ذکر شود.

همچنین، قیمت ملک و شرایط پرداخت باید به‌دقت مشخص شود. یکی از نکات مهم در خصوص خرید املاک این است که در قرارداد مشخص شود که کل ملک در ازای یک مبلغ ثابت خریداری شده یا هر متر مربع جداگانه قیمت‌گذاری شده است. فایده قیمت‌گذاری متراژی این است که اگر بعدها مشخص شد مساحت ملک کمتر یا بیشتر است، امکان محاسبه بر اساس متراژ وجود داشته باشد تا اختلافی بروز نکند.

اگر اسناد تجاری مانند چک، سفته و سایر اوراق بهادار نزد مشاور املاک به امانت گذاشته می‌شود، حتماً باید در قرارداد قید شود که این اسناد تحت چه شرایطی و در چه زمانی و به چه اشخاصی قابل تسلیم است.

طرفین باید تاریخ مشخصی را برای حضور در دفترخانه اسناد رسمی و نقل و انتقال ملک به صورت سند رسمی مشخص کنند. تاریخ تعیین شده، ملاک بررسی تعهدات طرفین در قرارداد است.

همچنین باید مشخص شود که قرارداد در چه مدتی و با چه شرایطی از سوی طرفین قابل فسخ است. طرفین می‌توانند توافق کنند که هیچ‌یک حق فسخ معامله را نداشته باشند. همچنین باید مبلغ مشخصی برای جبران خسارت ناشی از عدم انجام تعهدات تعیین شود.

در پایان قرارداد نیز باید دقیقاً تعیین شود که قرارداد در چند نسخه تنظیم شده و سپس به امضای طرفین خریدار و فروشنده و شاهدان برسد.

مشاور املاک باید درستی امضای طرفین را گواهی و در نهایت قرارداد را مهر و امضا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…