تهرانگردی، تفریحات شهرها

سینمای پنج بعدی ؛ به چشم های خود شک کنید

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فیلم‌هایی که در سینمای پنج بعدی نمایش داده می‌شوند، برخلاف دیگر تولیدات سینمایی زمان کمی دارند و در کمتر از 20 دقیقه پایان می‌پذیرند. این سینماها جان می‌دهند برای فیلم‌های ژانر وحشت و تخیلی.
سینمای پنج بعدی

سینمای پنج بعدی یکی از تفریحات جدید شهرهااست. پایتخت نشین‌ها را هم سر ذوق آورده و خیلی‌ها برای تماشای فیلم با همه حواس پنجگانه شان، راهی نسل جدید سینماها می‌شوند. این نوع جدید سینما یکی از جاذبه‌های جدید گردشگری شهرها به شمار می‌رود. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا از جذابیت سینمای چهار بعدی برای‌تان بگوییم.

“دختر لر” اولین فیلم صدادار سینمای ایران

 فیلم “دخترلر” نقطه عطفی در تاریخ سینمای ایران به‌شمار می‌رود. دختر لر در ۱۳۱۲ خورشیدی در سینماهای مایاک و سپه روی پرده رفت. آن روزها حسابی  سروصدا به پا کرد. برای بسیاری از مردم که تا آن زمان تنها سینمای بی‌صدا را تجربه کرده بودند، باورپذیر نبود که بتوان هم‎زمان هم با چشم تصویر را دید و هم با گوش صداهای مربوط به آن تصاویر را شنید.

حالا فکرش را بکنید سینماهایی وجود دارد که نه تنها از گوش و چشم، بلکه از بینایی، لامسه و چشایی شما هم برای افزایش هیجان بیشتر استفاده می‌کند. یعنی در این سینماها با همه وجودتان فیلم می‌بینید! هیجان‎انگیز است. این‎طور نیست؟ عددی که کنار بُعد سینما می‌بینید در واقع به تعداد حواسی که موقع دیدن فیلم درگیر می‌شود، اشاره دارد.

سینمای پنج بعدی
استفاده از عینک مخصوص در سینمای پنج بعدی

در سینما های چند بعدی ، چه اتفاقی می افتد؟

موقع دیدن فیلم، پرنده غول پیکری که احتمالاً اجداد کرکس‌های امروزی است، با جیغی ممتد در آسمان طوفانی و ترسناک پرواز می‌کند. همین لحظه شما هم‎زمان قطره‌های باران و باد خنکی که می‌وزد را با پوست و گوشت‌تان حس می‌کنید. صدای گام‌های سنگینی که بی‌شک متعلق به موجودی عظیم‌الجثه است، به گوش می‌رسد. صندلی که روی آن نشسته‌اید، به طور تهدیدکننده‌ای به جنبش درمی‌آید. ناگهان دایناسوری گوشت‌خوار بر پرده سینما ظاهر می‌شود، عربده‌ای هولناک می‌کشد و گرد و خاک به پا می‌کند. گردنش را از پرده سینما بیرون می‌آورد و شما همین طور که چشمان‌تان به دندان‌های تیز و برنده دایناسور مات مانده، روی موها و لباس‌تان پر از گرد و خاک می‌شود. به‎دلیل گردوخاک غلیظ سرفه‌تان می‌گیرد و از ترس به عقب پرت می‌شوید. این تنها گوشه‌ای از اتفاقی است که در سینمای چهار بعدی تجربه می‌کنید.

سینمای پنج بعدی چیست؟

سینماهای پنج بعدی جدیدترین پدیده در تاریخ پرفرازونشیب صنعت سینما هستند. چنین سینماهایی از تمام امکانات تخصصی فیلم‌سازی بهره برده‌اند تا بالاترین حد از واقعی و عینی بودن صحنه‌های فیلم را برای مخاطبان فراهم آورند. عینیت‎بخشی به فضاهای انتزاعی از بارزترین ویژگی‎های سینماهای پنج بعدی است. در یک سینمای پنج بعدی تصاویر و صحنه‌ها به‌صورت سه بعدی نمایش داده می‎شوند. به این‌معنا که افزون‌بر طول و عرض پدیده‌ها، عمق و ارتفاع آن‌ها نیز برای مخاطب قابل حس است.

در چنین فیلم‌هایی بعد حرکت نیز به کمک آمده تا هیجان بیشتری را برای تماشاچیان به ارمغان آورد. سالن نمایش چنین فیلم‌هایی به صورتی ساخته شده است که مخاطبان می‌توانند تغییرات فیزیکی فیلم را هم‎زمان با پخش آن، با حواس پنچ‌گانه خود حس کنند و این همان بعد چهارم به‌شمار می‌رود. برای نمونه اگر در فیلم، نسیمی از روی دریاهای آبی وزیده شود، تماشاچیان می‌توانند بوی دریا و خنکای نسیم آن را هم‎زمان حس کنند. در سینمای پنج بعدی می‌توان تا مرزهای نامحدود هیجان و ترس رفت و لذت تماشای یک تجربه جدید را چشید. این سینماها جان می‌دهند برای فیلم‌های ژانر وحشت و تخیلی.

هیجان کوتاه در بیست دقیقه

فیلم‌هایی که در سینماهای پنج بعدی نمایش داده می‌شوند، برخلاف دیگر تولیدات سینمایی زمان کمی دارند و در کمتر از ۲۰ دقیقه به پایان می‌رسند. گنجایش سالن آن از دیگر سالن‌های سینمایی کمتر است. درون‌مایه فیلم‌های پنج بعدی اغلب موضوعات هیجانی و ترسناک است. این فیلم‌ها سرشار از صحنه‌های پیش‌بینی نشدنی، جلوه‌های ویژه و افکت‌های مهیج حرکتی و محیطی هستند. لرزش، رعد و برق، باران، برف، دود، تیک پا و حرکت چهار جهت صندلی تنها گوشه‌ای از شگفتی‎های سینمای پنج بعدی برای شمااست.

استفاده از یک عینک مخصوص، لازمه استفاده از سینمای پنج بعدی و لذت بردن از فیلم است. فرهنگ‌سازی و ابعاد آموزشی از دیگر کارکردهای چنین سینماهایی به‌شمار می‌رود. این رسانه جمعی، بهترین ابزار برای آموزش‌های همگانی در برابر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و آموزش هنجارهای اجتماعی به ویژه برای کودکان به‌شمار می‌رود.

جست‌وجو برای یافتن سینمای پنج بعدی

برای به دست آوردن یک تجربه جذاب، سرشار از هیجان و نشاط وصف‎نشدنی می‌توانید سری به پارک ارم، بوستان نهج‌البلاغه، پارک بسیج و خانه‌کودک پارک ساعی بزنید. پارک ملت، پارک لاله و پارک پلیس که در محدوده شرق تهران قرار دارد، همچنین، فیلم‌های هیجان‌انگیزی را در سینماهای پنج بعدی خود برای علاقه‌مندان به نمایش درمی‌آورند. این سینماها هم‎اینک توانایی پخش سه فیلم متفاوت را در زمان ۱۵ دقیقه دارند و ظرفیت سالن آن‎ها بین ۲۵ تا ۴۰ نفر است. به این معنا که برای تماشای فیلم در این سینماها شاید مجبور شوید مدتی در صف منتظر بمانید تا نوبت شما فرا برسد.

۴ دیدگاه

  1. ماکان

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۵۷ ب٫ظ

    خیلی خوب و عالیه

    پاسخ

  2. ثابتی

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۵۶ ب٫ظ

    واقعا هیجان بالایی داره ولی خسته کننده هم هست

    پاسخ

  3. هاتف

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۰۴ ب٫ظ

    هیجان انگیز

    پاسخ

  4. ابراهیمی

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۳۸ ب٫ظ

    خیلی هیجان داره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…