اخبار اقتصادی

اخبار بازار مسکن

۴
43
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سال گذشته از هر ۵ نفر خانه‌اولی که موعد دریافت وام‌شان در تهران فرارسیده بود، یک نفر توانست صاحب‌خانه شود.
120 اخبار بازار مسکن

اخبار بازار مسکن نشان می‎دهد قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه در شرایطی اوج گرفت که تورم ماهانه ملک در کشور از حدود دو درصد به ۰.۶ درصد رسید و رشد قیمت در پایتخت را سوال برانگیز کرد.

 ۹۱ میلیارد دلار خانه بدون استفاده در ایران وجود دارد

اگر مطابق گزارش مرکز آمار، از پاییز ۱۳۹۷ میانگین قیمت هر متر مربع خانه در ایران را دو میلیون و ۶۲۳ هزار تومان باشد و میانگین مساحت هر خانه را حدود ۱۰۰ متر، هم‌اکنون متوسط قیمت هر واحد مسکونی در کشور ۲۶۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

به گزارش مجله دلتا ، اگر با نرخ روز دلار ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه کنیم، میانگین قیمت هر واحد مسکونی در ایران ۱۹ هزار و ۴۲۹ دلار و ارزش کل ۴.۷ میلیون واحد مسکونی خالی و نیمه خالی حدود ۹۱ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. به عبارت دیگرT با ۹۱ میلیارد دلار عدم بهره‌وری در بخش مسکن مواجه هستیم.

قدرت وام خانه اولی‌ها بسیار ضعیف شده است

 جهش قیمت مسکن در تهران طی سال گذشته به «خروج اجباری» خانه‌اولی‌ها از بازار خرید منجر شد. آمار «ثبت‌نام خانه‌اولی‌ها برای دریافت وام مسکن یکم» نشان می‌دهد سال گذشته در پایتخت تقاضای موثر از سمت خانه‌اولی‌ها برای خرید مسکنT ۴۰ درصد ریزش کرد.

 میزان کاهش در پایان سال تا مرز ۷۰ درصد هم رسید. سال گذشته از هر ۵ نفر خانه‌اولی که موعد دریافت وام‌شان در تهران فرارسیده بود، یک نفر توانست صاحب‌خانه شود.

...

اما میزان ریزش این تقاضاها در شهر تهران افت ۴۰ درصدی داشته که  بیش از سایر شهرهااست. این موضوع به معنای تخریب و تضعیف شدیدتر قدرت وام خانه‌اولی‌ها در شهر تهران در مقایسه با سایر شهرها در پوشش هزینه‌های خرید مسکن است.

در کشور، تقاضای جدید برای وام خانه اولی در سال ۹۷ فقط ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش یافت که عمده این کاهش نیز مربوط به ریزش اجباری تقاضا در شهر تهران بود.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۴ ب٫ظ

  2. علي حنيفه پور

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۵۲ ق٫ظ

    با سلام و عرض خسته نباشید به نویسندگان و دست اندرکاران محترم مجله دلتا، باید عرض کنم این آمار و ارقام واقعا جای تاسف و ناراحتی داره و به نظر بنده بایستی این موضوع بسیار مهم، کاملا مورد توجه مسئولین ذیربط قرار بگیره و برای حل این مشکل بزرگ و پر اهمیت، هرچه سریعتر راه حلهای کاربردی، عملی و زودبازده، برنامه ریزی و ارائه بشه و صد البته وقوع همچین معضلات بزرگی در پایتخت نشان دهنده عدم کفایت، برنامه ریزی و مدیریت مسئولین مربوطه و مدیران اجرایی کشور و عدم وجود امنیت در ابعاد مختلف جامعه هست ؛ با تشکر از مطلب مفیدتون

    پاسخ

    • دُرّی

      ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۳۴ ب٫ظ

      سلام و سپاس از محبت شما دوست گرامی.

      پاسخ

  3. الهی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۸ ق٫ظ

    مسکن جزو نیاز های اولیه هر انسانی محسوب میشه.هر حکومتی که نتونه کمک به برآورده شدن این نیاز اولیه در بین مردم خودش بکنه،باید از عملکردش شرمسار باشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…