چند متر خانه لازم دارید؟

۶
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
واقعیت این روزهای بازار مسکن این است که اولویت طرف تقاضا در انتخاب خانه، بودجه است. حال اگر شما به عنوان خریدار یا مستاجر با توجه به بودجه‌تان با چند مورد مشابه مواجه شدید، بهتر است نحوه چگونگی محاسبه متراژ استاندارد را بدانید تا در مدیریت هزینه‌ها بهتر عمل کنید.
اجاره خانه درتهران

اجاره خانه درتهران یا خرید خانه در نگاه اول تابع قدرت مالی مستاجر یا خریدار است. حال اگر مستاجر یا خریدار (متقاضی) براساس توانایی مالی خود و قیمت مسکن  با چند مورد مناسب روبه‎رو شود، باید براساس چه اولویت‌هایی خانه مناسب را انتخاب کند؟ دانستن این‎که چه میزان متراژ خانه برای شما ایدئال و استاندارد است، قدم اول در انتخاب مسکن مناسب است.

متراژ استاندارد 

مطابق استانداردهای جهانی یک خانواده که دو فرزند دارد به یک خانه با سه اتاق خواب نیاز دارد. چنانچه هر اتاق ۷ متر باشد، ۲۱ متر فضای اتاق‌ها به علاوه یک حال و پذیرایی ۴۰ متری و ۱۸ متر هم برای حمام، دستشویی و آشپزخانه باید در نظر گرفت. اگر به این ۷۹ متر کمد دیواری، ورودی‌های خانه، پاگردها، شومینه و یک پارکینگ هم اضافه کنید، خانه استاندارد برای یک خانواده چهارنفره، چیزی بیشتر  ۱۰۰ متر خواهدبود.

اما در شرایطی که متوسط قیمت مسکن در تهران نزدیک به ۱۱ میلیون تومان است، خرید یک خانه متوسط در تهران بیشتر از یک میلیاردتومان سرمایه می‌خواهد. در مورد اجاره خانه درتهران هم که باتوجه به موقعیت منطقه، رهن این خانه از ۲۰۰ میلیون تومان به بالا حساب می‌شود.

متراژ بخش‌های بیرونی

هنگام خرید یا اجاره خانه فقط به متراژ بخش‌های داخلی توجه نکنید. اندازه پاگردها، پله‌ها، آسانسور، حیاط خانه، پارکینگ، لابی، پاسیو و… متراژ خارج از خانه به‌حساب می‌آید که شاید در نگاه اول خیلی مهم نباشد.

اما متراژ این بخش‌های بیرونی خانه در آینده می‌تواند روی کیفیت زندگی شما تأثیر مستقیم داشته باشد. استاندارد می‌گوید که عرض پله‌ها باید حداقل ۹۰سانتی‌متر باشد و خود پله هم باید حداقل ۳۰سانتی‌متر عرض و ۱۸سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. همین استاندارد بودن باعث می‌شود شما در استفاده از پله‌ها در آینده اذیت نشوید.

اجاره خانه در تهران

تخمین متراژ

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای این‎که از صحت متراژ خانه اطلاع پیدا کنید این است که از شهرداری استعلام بگیرید یا قبل از خرید، گواهی پایان کار شهرداری را بررسی کنید.

اگر هم در صدد اجاره هستید و امکان دیدن این اسناد را ندارید، کافی است روی یک ورق کاغد نقشه داخلی خانه را به صورت نقاشی بکشید. خیلی ساده با چند خط، تمام بیرون‌زدگی‌ها و تورفتگی‌ها را بکشید. بعد با متر کردن قسمت‌های مختلف خانه، میزان متراژ آن را در نقشه‌تان وارد کنید.

اگر در آن لحظه کاغذ و قلم نداشتید یا فرصت کافی برای این کار نبود،  شمردن پارکت یا سرامیک کف خانه‌، یک راه آسان برای پی بردن به متراژ خانه است. کف‌پوش‌ها یک اندازه هستند. با شمردن آن‌ها می‌توانید متراژ فضا را به دست بیاورید. اگر کفپوش مورد نظرتان نصف شده باشد، هم می‌توانید عدد مربوط به آن را به دست بیاورید.

۶ دیدگاه

  1. یاسین

    ۱۸ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۱۱ ق٫ظ

    مقاله مفیدی است

    پاسخ

  2. روزبهاني

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۰۷ ب٫ظ

    بعلت گرانی بیش از حد مسکن مردم بدنبال متراژ های کوچکتر هستند

    پاسخ

  3. چهاردولی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۳۴ ب٫ظ

    مرسی راهنمایی عالی بود

    پاسخ

  4. آقازاده

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۳۳ ب٫ظ

    کی میره این همه راه رو بنظرم باید مالک یا فروشندهرو متقاعد کنیم ک اطلاعات دقیق بدن
    مرسی نویسنده ی عزیز

    پاسخ

  5. ثابتی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۴۱ ب٫ظ

    یه ۲۰۰ متری سوپر لوکس برای من کافیه

    پاسخ

  6. گلزار

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۲ ب٫ظ

    سلام
    ممنون از توضیحات شما
    ام این مطالب برای حساب کتاب کاغذیه
    متاسفانه طراحان امروزی فوق العاده ضعیف و دارای پرتی زیادی هستش
    که باعث میشه واحد خیلی کوچکتر از اونچه باید دیده بشه بنظر میاد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…