طبیعت گردی، دانستنی های سفر

راهنمای استفاده از چادر مسافرتی ؛ اقامت در هتل سیار هزار ستاره

۵
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کیسه خواب، مناسب‌ترین ابزار برای خوابیدن در چادر مسافرتی است. ضمن این‎که حمل و نقل آن در مقایسه با حمل و نقل شش! دست لحاف و تشک و بالش، آسان‌تر و امروزی‌تر است.
چادر مسافرتی

چادر مسافرتی همان خانه سبک و سیاری است که آن را چهارتا می‌کنید، داخل صندوق عقب می‌اندازید و با خودتان هر جا دل‌تان خواست می‌برید. پیش‌تر درباره خریدن یک چادر مسافرتی خوب نکاتی را با شما در میان گذاشتیم. حالا سوال این است که چطور در طبیعت چادر بزنیم؟ کجا چادر بزنیم؟ چه‎کار کنیم که بهترین تجربه سفر با چادر را برای خودمان و اطرافیان‌مان ثبت کنیم؟ با مجله گردشگری دلتا همراه باشید. ما جواب مناسبی برای همه این سوال‌ها آماده کرده‌ایم.

همه مدل همه رقم

چادرها انواع متفاوتی دارند. چادرهای کوه نوردی، دیواره نوردی، تک تیرک، چند تیرک، اردوگاهی، خیمه‌ای، تونلی، گنبدی و… چادرها رنگ‌های گوناگونی هم دارند که هر کدام به یک کار می‌آید. برای مثال اگر می‌خواهید با نیت تماشای پرنده‌ها سفر کنید، باید از چادر مسافرتی همرنگ با طبیعت استفاده می‌کنند. این چادرها “چادرهای استتار” نامیده می‌شوند.

اگر شما طبیعت گرد غیرحرفه‌ای هستید، کارشناسان چادر مسافرتی با رنگ‎های تند و متضاد طبیعت را به شما پیشنهاد می‌دهند.

بهترین انتخاب برای سفرهای طبیعت‌گردی غیرحرفه‌ای چادرهای میله‌ای یا تیرک‌دار است. اما برپا کردن آن کار هرکس نیست و به آماتو‌رها پیشنهاد نمی‌شود. استفاده از چادر مسافرتی فنری گزینه‌ی مناسب‌تری است. برپاکردنش آسان است و به تخصص و مهارت ویژه‌ای نیاز ندارد. تنها نقطه‌ی ضعف این چادرها امکان خم شدن فنرهایش است که با مراقبت و استفاده‌ درست می‌توان جلوی آن را گرفت.

چادر مسافرتی

ببخشید آقا، چادر دوپوش دارید؟

حواس‌تان باشد چادری بخرید که دوپوش باشد. یعنی روکشی اضافه داشته باشد تا در هوای بارانی و سرد، به صورت عایق عمل کرده و از شما بیشتر محافظت کند. جنس ضد آب چادر از انواع پشت نقره‌ای و پارچه‌شمعی آن بهتر است. فقط باید مبلغ بیشتری بپردازید تا صاحب یکی از آن‌ها شوید. چادر یکی از اجناسی است که ممکن است تنها یک‌بار در زندگی‌تان آن را بخرید. پس دست از خسیس بازی بردارید و سعی کنید جنس مرغوبش را خریداری کنید. یادتان باشد هزینه‌ی خرید دو یا چند چادر ارزان قیمت خیلی بیشتر از هزینه‌ی خرید یک چادر با جنس مرغوب است.

در بادپناه پناه بگیر

به جهت وزش باد توجه کنید و چادرتان را در بادپناه‌ها علم کنید؛ جایی که فشار باد، کمترین اثر را بر چادرتان داشته باشد. این کار آرامش بیشتر شما را به دنبال دارد. چون دیگر مجبور نیستید مدام به زوزه‌ی باد گوش دهید. به جای آن می‌توانید به آوای پرنده‌ها و حیوانات یا حتی سکوت طبیعت گوش دهید. ریسک نکنید و درون چادری که با میخ‌های نگه‌دارنده به زمین وصل نشده، نمانید. ممکن است در هوا شناور شوید!

مطمئن شوید که کف چادر کاملاً صاف است و هیچ چروکی ندارد. آن‎گاه بندهای مهار چادر را با میخ‌های نگه‌دارنده به زمین محکم کنید. صحیح زدن میخ‌های نگه‌دارنده سبب مقاومت بیشتر چادر در برابر باد و طوفان‌های احتمالی می‌شود. دقت کنید. زیاد کشیدن بندهای مهار چادر مسافرتی می‎تواند سبب پارگی چادر و کنده‌ شدن بندها شود. چیدن وسایل‌تان در گوشه‌های چادر می‌تواند به استحکام و تعادل بیشتر آن کمک کند. اگر علاقه‌ای به خفه شدن در اثر گاز منوکسیدکربن ندارید، پس برای گرما و روشنایی درون چادر از وسایل دارای شعله استفاده نکنید.

چادر مسافرتی

و باز هم مشکلات بوی جوراب

پهن کردن یک زیرانداز نسبتاً ضخیم در جایی که قرار است چادرتان را آنجا نصب کنید، می‌تواند عمر کف چادر را زیاد کند. تا زمانی که صندوق عقب اتومبیل‌تان جای خالی دارد، لزومی ندارد چادرتان را روی باربند بگذارید و دستی‎دستی از عمر مفید آن بکاهید. چادرتان را خیس، جمع نکنید. شما که نمی‌خواهید دفعه‌ی بعدی که از چادر استفاده می‌کنید از بوی بدش کلافه شوید؟

مثل یک حسابدار خبره رفتار کنید و حساب تعداد میخ‌های نگه‌دارنده را داشته باشید. هنگام برگشتن از سفر مطمئن شوید از تعداد میخ‌ها کم نشده باشد. کیسه خواب، مناسب‌ترین ابزار برای خوابیدن در چادر مسافرتی است. ضمن این‎که حمل و نقل آن در مقایسه با حمل و نقل شش! دست لحاف و تشک و بالش آسان‌تر و امروزی‌تر است. در آخر حواس‌تان به بهداشت شخصی خود باشد. شاید دانستن این‎که مارها و عقرب‌ها عاشق بوی پا و جوراب هستند، به ارتقای سطح بهداشت شخصی شما کمک کند.

هرچه جیغ‌تر، بهتر!

جان‌تان برای‌تان عزیز است؟ پس در کنار جاده‌ها یا مکان‌هایی که احتمال ریزش سنگ و بهمن وجود دارد، چادر نزنید. اگر می‌خواهید در کنار ساحل دریا یا رودخانه اتراق کنید، حواس‌تان باشد که چادرتان را بالاتر از حد مد ساحل علم کنید. اگر یک طبیعت‌گرد آماتور هستید و می‌خواهید به تنهایی به طبیعت بروید، هیچ‌گاه در مکان‌های خلوت، کوهستان‌های مرتفع، دره‌های عمیق و کویرها چادر نزنید. طبیعت ویژگی‌هایی دارد که در صورت آشنا نبودن شما با آن‌ها می‌تواند خطرآفرین هم باشد.

زمین‌های شیب‌دار، مرطوب، سنگلاخ، پوشیده از خار و بوته هم انتخاب خوبی برای چادر زدن نیستند. اگر بار اول‎تان است که طبیعت گردی با چادر مسافرتی را تجربه می‌کنید و سررشته‌ای از این کار ندارید، از چادرهایی با رنگ‌های تند و جیغ استفاده کنید؛ چون در صورت بروز مشکلات احتمالی، بهتر به چشم می‌آیید و گروه‌های امداد و نجات آسان‌تر می‌توانند به دادتان برسند.

۵ دیدگاه

  1. برزین

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۵۳ ب٫ظ

    ممنون اطلاعات خیلی مفیدی بود

    پاسخ

  2. ابراهیمی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۵۲ ب٫ظ

    خیلی خیلی توصیه های دقیقی بیان شده است

    پاسخ

  3. هاتف

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۲۸ ب٫ظ

    ارزشمند و کلیدی

    پاسخ

  4. بیگدلی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۴ ق٫ظ

    جالب بود ممنونم

    پاسخ

  5. ثابتی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۹ ق٫ظ

    چادر اصلا خوش نمیگذره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…