اخبار مسکن

رکود سنگین بازار مسکن آغاز شده است؟

۹
38
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیاری از کارشناسان مسکن معتقدند این بازار در آستانه رکودی تازه قرار دارد.
معامله های مسکن

آمارهای معامله های مسکن خبر از آغاز سنگین‎ترین رکود بازار مسکن در تاریخ اقتصاد ایران می‎دهد.

بازار مسکن سالیانی طولانی را در رکود به سر می برد و تحرک دلار در بازار ارز، سبب شد قیمت بازارهای موازی مانند بازار طلا، سکه ، خودرو نیز در مسیر افزایش قرار گیرد.

برخی فعالان بازار می‎گویند: «مالکان شانسی برای افزایش اجاره به اندازه قیمت ندارند چراکه دستمزدها افزایش چندانی نداشته و چاره ای نیست جز آنکه اجاره بها را حداکثر ۲۰ درصد افزایش دهند.»

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبرآنلاین، افزایش شتابان قیمت مسکن، اندکی پس از نوسانات ارزی و تضعیف چند صد در صدی ارزش ریال، اولین بازاری بود که تورم افسارگسیخته را آغاز کرد. این در حالی است که تا آغاز سال ۹۶ رکود بلندمدتی که از پایان سال ۹۲ شروع شده بود و هنوز یک سال نبود که بازار رونق را تجربه می کرد. گرچه رونق مسکن در سال گذشته سود خوبی نصیب سرمایه گذاران و سازندگان کرد ولی بازگشت به چرخه رکود را تسریع کرد.

معامله های مسکن

 بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار در آستانه رکودی تازه قرار دارد، رکودی که می تواند حتی به تعدیل قیمت در ماه های پیش رو منجر شود. آنچه اهمیت دارد، رشد شدید بهای اجاره تحت تاثیر رکود در بازار خرید و فروش است. افزایش قیمت اجاره‎بها سبب شده است بسیاری از مستاجران به منظور مدیریت مالی خود نسبت به اجاره خانه در مناطق ارزان‎تر اقدام کنند.

حمایت از مستاجران

اکنون یکی از دغدغه‎های دولت علاوه بر کمک به اقشار فرودست در تامین معیشت، حمایت از مستاجران هم هست. این میان از یکی دو طرح نام برده می‎شود، برخی معتقدند که این اقدام ممکن است سبب افزایش دوباره قیمت‌ها شود.

در همین رابطه حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، گفت: «همان طور که باخبرید، قیمت مسکن در عرض یک سال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، به بیان دیگر ملکی که در سال گذشته یک میلیارد تومان قیمت داشت، امسال حداقل دو میلیارد تومان قیمت دارد. این میان نرخ اجاره‎بها و قیمت با یکدیگر رابطه تنگاتنگی دارند و مالکان هم انتظار دارند اجاره بیشتری دریافت کنند.»

۹ دیدگاه

  1. ابراهیم

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۹ ق٫ظ

    مهم اینه که مسئولین حرکتی انجام بدهند که متاسفانه چون خودشان دغدغه خانه ندارند وضعیت به این شکل درآمده

    پاسخ

  2. ابراهیم

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۷ ق٫ظ

    تا پای دلال و واسطه وسط باشه به نظرم درست نمیشه فقط دولت باید پادرمیانی کنه که متاسفانه برای بسیاری از مسئولین مهم نیست چون دغدغه مستاجران را ندارند و هرکدام مالک کلی خانه های میلیاردی هستند و به فکر مردم عادی هم اصلا نیستند.

    پاسخ

  3. سیامک مودت

    ۳ تیر ۱۳۹۸ در ۹:۵۲ ق٫ظ

    واقعاچهل ساله رکود تورمیه

    پاسخ

  4. آقازاده

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۳ ق٫ظ

    بهتر خواهدشدان شاالله

    پاسخ

  5. آقازاده

    ۱ تیر ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۳ ق٫ظ

    بهتر خواهدشد

    پاسخ

    • علي حنيفه پور

      ۲۵ تیر ۱۳۹۸ در ۳:۲۰ ب٫ظ

      متاسفانه رکود شروع شده و البته تا حدودی باعث کاهش نسبی قیمتها شده و انشالله ضمن ادامه کاهش قیمتها رونق بوجود بیاد؛ البته این مستلزم برنامه ریزی و راهگشایی مسئولین مربوطه و کاهش قیمت مصالح و متریال هست

      پاسخ

  6. مسرور

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۷:۱۶ ب٫ظ

    متاسفانه خیلی اوضاع اسفناکی شده

    پاسخ

  7. فرامرزی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۳۸ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  8. چهاردولی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۳:۳۹ ب٫ظ

    مطالب مفید بودخدا کنه درست بشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…